2008-07-10, 21:29
Medlem
Videotens avatar
Har gått igenom matforumets trådar om vitlöksdressing men inte hittat något passande.
På den lokala restaurangen serveras en kall vitlöksdressing tjockleken är lite tunnare än filmjölk, den är vit och lätt glansig (ej fet och oljig smak men jag tror den innehåller en del olja), pressade vitlöksbitar, verkar inte vara någon peppar i den samt att den har en svagt syrlig touch.

Snälla, tips som jag kan prova
Citera
2008-07-10, 22:15
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Videoten
Har gått igenom matforumets trådar om vitlöksdressing men inte hittat något passande.
På den lokala restaurangen serveras en kall vitlöksdressing tjockleken är lite tunnare än filmjölk, den är vit och lätt glansig (ej fet och oljig smak men jag tror den innehåller en del olja), pressade vitlöksbitar, verkar inte vara någon peppar i den samt att den har en svagt syrlig touch.

Snälla, tips som jag kan prova
Vitlöksdressing
  • 1 dl grekisk eller turkisk yoghurt
  • ½ msk raps/olivolja
  • ½ msk vitvinsvinäger eller citronsaft
  • 1 medelstor finhackad vitlöksklyfta (eller mindre, alt mer. Beroende på hur stark vitlökssmak man vill ha)
  • ½ msk hackad färsk persilja/dill/oregano/mejram/basilika/koriander (valet är ditt)
  • Salt
  • Peppar

~Paul~
Citera
2008-07-10, 22:31
Medlem
Videotens avatar
Låter mumma
Bara en fundering.
Vad är orsaken till att man tillsätter rapsolja, gör det något åt smaken eller är det mest för att få den glansig?
Citera
2008-07-10, 22:54
Medlem
2dl grekisk yoghurt
salt
2-3 vitlöksklyftor
1/2 msk olja (raps eller oliv)
en liten knippe mynta. (hackad)
rivet skal från 1/2 lime.

Blanda, låt stå kallt, ät!
Citera
2008-07-11, 08:25
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Videoten
Låter mumma
Bara en fundering.
Vad är orsaken till att man tillsätter rapsolja, gör det något åt smaken eller är det mest för att få den glansig?
Olivolja tillför en del smak om man gillar olivolja i sig. Både oliv- och rapsolja bidrar till konsistensen.

~Paul~
Citera
2008-07-11, 23:09
Medlem
rutigakokbokens avatar
testade en väldigt god vitlöksdressing som kan passa in på din beskrivning, kanske.

filmjölk, MYCKET vitlök, citron och salt, den blev härligt god
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in