Flashback bygger pepparkakshus!
2008-07-10, 19:58
Medlem
Tja jag har en äldre dator och tänkte sätta in ett nyare moderkort processor och minnen till att börja med.

Men grejjen är den att den stora strömkabeln till moderkortet som jag har nu är 10 pinnar lång och 2 pinnar bred, och det nya moderkortet vill ha 12 pinnar lång och 2 pinnar bred.

Så finns det nån adapter eller är det nytt nätagg som gäller?

Nätagget är på ca 400w tror jag så det borde väll räcka.
Senast redigerad av hejförfan 2008-07-10 kl. 20:01.
Citera
2008-07-10, 20:41
Medlem
Nate Blacks avatar
Finns alltid en kabel. Borde lösa dina problem, såvida nätaggregatet räcker och du har en 4-pin kabel över, då de flesta moderkort nu kräver en 24-pinnare och en separat 4-pinnare.
Citera
2008-07-10, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nate Black
Finns alltid en kabel. Borde lösa dina problem, såvida nätaggregatet räcker och du har en 4-pin kabel över, då de flesta moderkort nu kräver en 24-pinnare och en separat 4-pinnare.

Ja tack! jo jag har en 4 pinnare över och nätagget pallar 400w så det borde fungera.

Edit: Hmm dock så står det att en -5v pin saknas på den adaptern. Och en kille skriver: Inget ljud på moderkort med Soundblaster live krets. -5 volts pin saknas.

Vill inte råka ut för samma sak.

https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=SSI-50 den kankse är bättre?
Senast redigerad av hejförfan 2008-07-10 kl. 21:05.
Citera
2008-07-10, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejförfan
Ja tack! jo jag har en 4 pinnare över och nätagget pallar 400w så det borde fungera.

Edit: Hmm dock så står det att en -5v pin saknas på den adaptern. Och en kille skriver: Inget ljud på moderkort med Soundblaster live krets. -5 volts pin saknas.

Vill inte råka ut för samma sak.

https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=SSI-50 den kankse är bättre?
Nej, det är samma grundsak, 4kablar från nätagget finns, inte et kan man inte ta från ingenting, det man kan göra är att förgrena.
Citera
2008-07-10, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1+3+3=7
Nej, det är samma grundsak, 4kablar från nätagget finns, inte et kan man inte ta från ingenting, det man kan göra är att förgrena.

Vad jag fattar inte, "-5v" är ju jord och jord finns det ju i nån av kablarna! Hittade dock en sån kabel i en datorbutik här i stan. Ska fara och köpa den så kan man lämna tillbaka den om det inte fungerar.
Citera
2008-07-10, 22:35
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejförfan
Vad jag fattar inte, "-5v" är ju jord och jord finns det ju i nån av kablarna! Hittade dock en sån kabel i en datorbutik här i stan. Ska fara och köpa den så kan man lämna tillbaka den om det inte fungerar.

-5V är borttagen ur standarden och är ersatt av GND.
I princip inget har använt -5V på många år.
Citera
2008-07-11, 02:13
Medlem
hxhs avatar
Extra strömmen är inte nödvändigt i stort körde själv med 10x2 pinnars uttag på min planka innan jag bytte upp mitt nätagg till 12x2 pinnars så de är inga problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in