2008-07-10, 18:25
Medlem
Jag var till frisören nyligen och blev klippt, hon visade hur hon klippt i nacken och då påmindes jag om att jag har storkbett längst nere under nackhåret. Hur kommer det sig att sådant ens finns? Det lär ju iaf knappast blekas ur om det inte gjort det än.
Är det skandinaivens svar på mongolfläcken som sätter sig i svanken på dem?
Citera
2008-07-11, 08:01
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Genetik -> Medicin

/Mod
Citera
2008-07-11, 09:58
Medlem
Nakenchocks avatar
Aldrig hört talas om det eller sett det tidigare. Var tvungen att goggla för att se en bild och läsa lite om det. Vad jag hittade var att det var lite mer vanligt bland barn med ljus hud, men ändå otroligt vanligt bland barn med mörkt hud.

Citat:
Vascular malformations are poorly formed blood or lymph vessels that appear at birth or later in life. One type, the salmon patch (nevus simplex), a pink mark composed of dilated capillaries, is found on the back of the neck (also called a stork bite) in 40% of newborns, and on the forehead and eyelids (also called an angel's kiss) in 20%. Stork bites are found in 70% of white and 60% of black newborns.
http://www.answers.com/topic/birthmark?cat=health

Så här vanligt är det med mongolfläckar:

Citat:
Barn med afrikanskt ursprung 90%
Barn med asiatiskt ursprung 80% (vanligast bland östasiater)
Barn med latinskt/indianskt ursprung 65%
Barn med kaukasiskt ursprung ca 5% (kaukasiskt = nordeuropeiskt ursprung)
http://hem.passagen.se/mossagarden.h...ongolspots.htm
Citera
2008-07-11, 18:29
Medlem
Bewbocs avatar
Vad jag förstått så kan storkbett sitta kvar i all evighet, speciellt de som finns i nacken. De som hamnat i ansiktet försvinner oftast i småbarnsåldern.
Det är bara ytliga blodkärl som det vart något fel med när du låg i magen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in