Jag har precis satt i en ny hårddisk i datorn och har installerat Windows XP Pro på den.
Den gamla disken har jag kopplat in som slave, och jag har nu tänkt kopiera över filerna till den nya hårddisken.
Döm om min förvåning när Windows påstod att det skulle ta 70 (!) minuter att överföra en 13GB stor mapp.
Vad är det som gör att överföringen går så här långsamt?
Kan det ha någonting att göra med PIO/DMA?
Vad kan jag göra för att skynda på överföringen?
Edit: Jag inser nu att tråden kanske skulle ha legat under hårdvara.
Om någon moderator anser att den ligger i fel underforum får ni mer än gärna flytta den.
Senast redigerad av antagonisten 2008-07-10 kl. 15:45.
Om jag öppnar enhetshanteraren och tittar på egenskaperna för de primära och sekundära IDE-kanalerna är de inställda på "DMA om tillgängligt", men statusen är "inte tillämpligt" under aktuellt överföringsläge.
Jag överför från en IDE-disk till en SATA-disk om det gör någon skillnad.
(Hur anger man vilken disk som skall vara master resp. slave när det kommer till SATA?)
Jag tror att jag såg fel förra gången.
Så här ser statusen ut:
Disk #1 (SATA-disk inkopplad som master):
Multi-Word DMA Mode 2
Disk #2 (IDE-disk inkopplad som slave):
Ultra DMA Mode 2
Alltså borde överföringen gå snabbare än den faktiskt gör.
Vad kan det mer finnas för orsaker till att överföringen är långsam?
Vet att jag fick en sjuk långsam överföring när jag kopplade in en extern disk efter jag uppdaterade mitt vista till sp1. Kommer inte ihåg hur jag löste det dock :S
Skaffade nyligen en Acer TravelMate 5530G och har upplevt enormt seg filöverföring, har noll koll på liknande problem så all hjälp är uppskattad! Det handlar om två interna hårddiskar ā 160GB.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!