2008-07-10, 14:48
Medlem
DennisOlofs avatar
Tänkte höra mig för här i forumet om jag kan få lite tips eller hjälp.

Har inte tänkt på det tidigare men efter en vistelse två veckor på annan ort har jag upptäckte hur USEL luft det egntligen är hemma. Jag har fundera på att skaffa en AC då det är varmt sommartid men vet inte vilken lösning som är bäst för mig.

Ventilationen är mycket bättre vintertid (har väderlucka) men riktigt usel sommartid, vid vistelsen på annan ort kunde ja ha fönster i rummet på glänt nattetid och "OJ" vilken bra ventilation det blev, plus man sov bättre, det gav även lite AC effekt när det var kyligare ute.

Jag undrar:

1. Får man endast svalare luft av en AC i ett rum och ingen förbättrad ventialtion, hur upplever ni det som redan har AC ?

2. Är det bättre med forcerad ventilation sommartid än AC, likvärdigt med delvis öppet fönster beroende på temperatur ute osv? (inget problem med oljud eller sådant)

Vad skulle ni göra eller välja ?

AC skiljer sig i pris beroende på om man väljer en enhet som endast har frånlufts rör eller sådana som består av två enheter. Hur är de billigare varianterna ? ljudnivåer ? kyler dom bra ?

Hade en tidigare som jag fick gratis men den var värdelös och inte direkt ny.
Citera
2008-07-10, 15:41
Medlem
AC ger ingen bättre luft, bara kallare luft.

Vi har satt in mekanisk ventilation i villan vi bor i. Anledningen var radonsanering men det är stor skillnad på luftkvaliten också.

Det sitter frånluftsdon i kök, toalett, badrum, tvättstuga och hall. Sitter tilluftsdon i sovrum och vardagsrum.

Vintertid värmeåtervinns luften i en värmeväxlare. Det sitter även filter på till- och frånluften innan värmeväxlaren som vi byter var ~6e månad.

Det låter lite utomhus där in- och utblåsen sitter. Donen inomhus är helt tysta.
Citera
2008-07-10, 19:04
Medlem
DennisOlofs avatar
Jehova, då var det som jag misstänkte.

Då är det uppenbart det behövs mekanisk ventilation, i alla fall sommartid, för vintertid räcker det med det självdrag som blir från vädringsluckan plus takfläktarna som finns.

Självdraget uppstår pga den stora skillnaden mellan varm och kalls ute plus det är kass isolering också, men den saken går ju alltid att fixa.

Tack för svaret, då är det bara till att fixa någon som funkar. Behövs inga mera svar på denna tråd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in