2008-07-10, 13:27
Medlem
RyssJävels avatar
Det snackas ju om vindkraftens renhet, miljövänlighet, etc, etc... Men det är en sak jag funderar över, kan vindkraft ställa till med enorma problem om tillräckligt många sådana kraftverk byggs?

Jag syftar på själva vinden. Om vi tar tillräckligt mycket energi från vinden, hur kommer det påverka jorden? Har det överhuvudtaget gjorts några beräkningar på det?
Citera
2008-07-10, 13:52
Medlem
Kurrets avatar
ett vindkraftverk "tar" ju inte mer energi från vinden än vad ett vanligt träd borde göra.
Citera
2008-07-10, 14:23
Medlem
RyssJävels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurret
ett vindkraftverk "tar" ju inte mer energi från vinden än vad ett vanligt träd borde göra.

Mnjäää, man omvandlar ju vindenergi till elektrisk energi (därmed "förbrukar" man vinden). Det gör inte träd.
Citera
2008-07-10, 14:24
Medlem
Tooners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RyssJävel
Mnjäää, man omvandlar ju vindenergi till elektrisk energi (därmed "förbrukar" man vinden). Det gör inte träd.

Vad tänker du dig att träd gör då? De "förbrukar" ju också energin när de fångar upp vinden.
Citera
2008-07-10, 14:29
Medlem
RyssJävels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tooner
Vad tänker du dig att träd gör då? De "förbrukar" ju också energin när de fångar upp vinden.

Nu är jag inte fysiker, och vet inte på vilket sätt träd omvandlar energi. Hur, eller om, de nu gör det så tar de väl ändå inte lika mycket en som en 5 MW kraftverk gör?
Citera
2008-07-10, 14:31
Medlem
pjotts avatar
Citat:
Nu är jag inte fysiker, och vet inte på vilket sätt träd omvandlar energi. Hur, eller om, de nu gör det så tar de väl ändå inte lika mycket en som en 5 MW kraftverk gör?

Ställ dej bakom ett vindkraftverk och bakom en redig ek och känn efter var det är mest lä. Vindens energi omvandlas till bland annat rörelse hos löven och ljud när det susar i trädet. Ett träd hindrar vinden bra mycket mer än ett vindkraftverk, så oroa dej inte.
Citera
2008-07-10, 14:31
Medlem
shogun-rs avatar
Påhittig fråga.

Att vindkraftverk påverkar vinden, så till vida att man kan ju inte ha vindkraftverken för tätt. Eftersom dom då tar vind från varandra, dvs det blir mindre effektivt.

Men i det stora hela tror jag knappast att det har betydelse, jag menar det är ju ändå ett lokalt fenomen. Ställer du upp massa vindkraftverk på land, så blåser det fortfarande lika mycket på havet (ifall du har vågkraftverk t ex).

Man kommer ju inte ha vindkraftverk överallt. Men hur det hade blivit teoretiskt om man hade haft det vet jag inte..

Globaluppvärmning lär ha en betydligt större inverkan ialla fall.
Citera
2008-07-10, 14:34
Medlem
shogun-rs avatar
Citat:

När du skriver så, så låter det som att du missar att vinden är förnyelsebar. Solen är motorn och det blåser hela tiden. Eller hur tänker du??
Citera
2008-07-10, 14:35
Medlem
RyssJävels avatar
Som sagt, jag är inte fysiker. Utan bara funderar utefrån det man har lärt sig i skolan: Energi kan inte skapas eller förintas. Alltså måste man ta det någonstans ifrån: vinden. Och om man tar tillräckligt mycket, hur påverkar det oss? Rent teoretiskt.
Citera
2008-07-10, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tooner

Träden gungar och skapar ny vind
Citera
2008-07-10, 15:37
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Det snackas ju om vindkraftens renhet, miljövänlighet, etc, etc... Men det är en sak jag funderar över, kan vindkraft ställa till med enorma problem om tillräckligt många sådana kraftverk byggs?

Jag syftar på själva vinden. Om vi tar tillräckligt mycket energi från vinden, hur kommer det påverka jorden? Har det överhuvudtaget gjorts några beräkningar på det?

Har vi en massa vindkraftverk så "bromsar" ju dessa upp vinden genom att göra om den till elektricitet. Har vi tillräckligt stora mängder så kan man ju påverka klimatsystem och jordens naturliga vindmönster.

Skulle dock tro att man ska upp i mer eller mindre absurda mängder vindsnurror för att detta ska hända.
Citera
2008-07-10, 15:53
Bannlyst
Dock så lär ju vindkraftverk gynnas av den globala uppvärmningen då det get upphov till större tryckskillnader och lär ge vindarna mera liv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in