2008-07-09, 23:53
Medlem
Har börjat läst lite om en byggmetod som kallas ABCDE-metoden (Anabolic Burst Cycling of Diet and Exercise), vilket innebär att man under 2 veckors intervall bulkar, ätar mkt tränar extremt hårt, sedan 2 veckor så deffar man, skär ner på kolhydrater, mycket kardio och lätta vikter.

Är det någon som testat detta och faktiskt fått resultat? Jag personligen är skeptisk till detta.
Citera
2008-07-09, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av d3eniz
Har börjat läst lite om en byggmetod som kallas ABCDE-metoden (Anabolic Burst Cycling of Diet and Exercise), vilket innebär att man under 2 veckors intervall bulkar, ätar mkt tränar extremt hårt, sedan 2 veckor så deffar man, skär ner på kolhydrater, mycket kardio och lätta vikter.

Är det någon som testat detta och faktiskt fått resultat? Jag personligen är skeptisk till detta.

man ska alltid cykla sin träning då kroppen har en tendens att anpassa sig sen om man vill kalla det ABCDE eller inte och om 2v tung träning följt av 2v veckor lätt träning är det rätta kan man diskutera läääänge.

mvh

ps. jag skulle nog se lite längre intervaller typ min 6 v. av de två olika..
Citera
2008-07-10, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S M C
man ska alltid cykla sin träning då kroppen har en tendens att anpassa sig sen om man vill kalla det ABCDE eller inte och om 2v tung träning följt av 2v veckor lätt träning är det rätta kan man diskutera läääänge.

mvh

ps. jag skulle nog se lite längre intervaller typ min 6 v. av de två olika..

saken var att just denna metod bygger på 2 veckor intervaller, då de påstod att kroppen efter 2 veckors bulkande börjar lägga på sig massa extra fett ist för att förbli i anabolt tillstånd, och genom att då efter 2 veckor deffa så skulle man bränna fett fort och avvänja kroppen att få mkt kolhydrater och liknande. sen så helt plötsligt efter 2 veckor så börjar man ösa i sig kolhydrater och kroppen förblir anabol i ytterligare 2 veckor osv osv osv..
Citera
2008-07-10, 00:11
Medlem
Citat:
saken var att just denna metod bygger på 2 veckor intervaller, då de påstod att kroppen efter 2 veckors bulkande börjar lägga på sig massa extra fett ist för att förbli i anabolt tillstånd, och genom att då efter 2 veckor deffa så skulle man bränna fett fort och avvänja kroppen att få mkt kolhydrater och liknande. sen så helt plötsligt efter 2 veckor så börjar man ösa i sig kolhydrater och kroppen förblir anabol i ytterligare 2 veckor osv osv osv..

Ja det finns mängder av teorier om hur man försätter kroppen i den mest anabola miljön, men det finns vissa saker man är hyffsat säker på och det är att det tar cirka 6 veckor för kroppen att bygga muskler samt att man INTE kan bygga muskler under ett kaloriunderskott (det finns dock självklart undantag ex extremt överviktiga eller extrema otränade/nybörjare personer, de senare pga av de lär sig nyttja de metoriska enheterna bättre dvs nervbanorna mellan hjärna och muskel) pga av detta tycker jag att 2 v låter väldigt kort. men sen är det ju självklart beroende på vad man menar med att bulka resp deffa och hur extremt de olika fasserna är.

mvh
Citera
2008-07-10, 00:35
Medlem
en liten länk med mer fakta osv hittade jag åt dig i alla fall..

http://www.expertpanelen.se/blogg/20...oden/#more-168
Citera
2008-07-10, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S M C
en liten länk med mer fakta osv hittade jag åt dig i alla fall..

http://www.expertpanelen.se/blogg/20...oden/#more-168

Det var där jag läste om den, men som jag efterlyste så är jag intresserad och höra av folk som testat den ifall det faktiskt funkar eller ifall det är massor av skit snack bara
Citera
2008-07-10, 13:13
Medlem
Citat:
Det var där jag läste om den, men som jag efterlyste så är jag intresserad och höra av folk som testat den ifall det faktiskt funkar eller ifall det är massor av skit snack bara

OK, lycka till!
Citera
2008-07-10, 13:58
Bannlyst
jag har kört och ska igen köra något liknande.

Jag periodiserar dock lätta och tunga vikter mellan varje pass och kör alltså både lätt och tungt under bulken och lätt och tungt under deffen.
Citera
2008-07-10, 14:03
Medlem
Jag kan tänka mig att testa den, eller iaf en version av den, då man bulkar/deffar längre. Just 2 veckors bulkningen tror jag inte på om jag ska vara ärlig.
Citera
2016-05-08, 16:20
Medlem
Jag har nyss läst Anders Graneheims bok där han
pratar om denna metod.

Jag har läst ganska mycket på internet om den,
och det verkar som om Torbjörn Åkerfeldt inte
har lyckats upprepa resultaten.

Jag undrar följande:

Tydligen så gjordes de första testerna på kvinnor.
kan det vara så att när man testade på män, så
fungerade det inte och att det är därför som han
har övergivit metoden och det inte pratas nåt om
den längre?
Citera
2017-01-27, 19:55
Medlem
Knasbass avatar
Jag kör 10/5 och 14/7. Switchat mellan dem och 10/5 recomend!
Citera
2017-01-28, 15:48
Medlem
Bulkar du 10 dagar och deffar 5 alltså?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här