2008-07-08, 19:31
Medlem
I Sverige är det betydligt vanligare med spisar som drivs av el. Jag har själv sett elitkockarna i Sverige andvända gasolspis inom yrket och på TV t.ex. Jamie Oliver.

Vilka fördelar har en gasolspis? Vad jag har förstått så är det lättare att styra värmen med gasol medan elspisen går det mycke trögare med värmeförändringarna men de har sina fördelar.

Kanske man ska invenstera i en elspis och gasolspis allt i ett?

Har ni ernfarenheter som ni kan dela av er?
Citera
2008-07-08, 19:46
Medlem
Flytande_argots avatar
Det är precis som du säger. Man får mycket snabbare respons med gasspis. Men med keramikhäll eller halogenspis eller sån där specielspis med magnetisk induktion så får man kanske gasspisens fördelar utan att för den skull behöva hålla på med just gas.
Citera
2008-07-08, 21:12
Medlem
Kan man koppla in en gasspis i en lägenhet som saknar gas?
kan man använda gas på tub? eller är det olagligt?
Citera
2008-07-08, 21:20
Medlem
Tråknicks avatar
Har du indraget gas i köket så är det klart att du skall köpa en spis med gashäll och elugn (varmluft givetvis), då får du det bästa av båda världar.

Fördelar med detta:

+snabb värme på plattorna
+mångsidig ugn (gasugn funkar men det är inget att rekommendera baka blir kass exv)

- dyrare i drift än helgasugn? Beror på avtal men gasavtalen brukar vara oavett hur mycket de används så helgas blir ju billigare i drift då.
Citera
2008-07-08, 22:03
Medlem
klybans avatar
En hög kvalitativ induktionsugn ska ha egenskaper som är lika gasens och vida överlägsen vanlig elspis.
Citera
2008-07-09, 11:10
Medlem
Skints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spermhare
I Sverige är det betydligt vanligare med spisar som drivs av el. Jag har själv sett elitkockarna i Sverige andvända gasolspis inom yrket och på TV t.ex. Jamie Oliver.

Vilka fördelar har en gasolspis? Vad jag har förstått så är det lättare att styra värmen med gasol medan elspisen går det mycke trögare med värmeförändringarna men de har sina fördelar.

Kanske man ska invenstera i en elspis och gasolspis allt i ett?

Har ni ernfarenheter som ni kan dela av er?

Jag har haft både gasspisar och elspisar i mina kök. Jag tycker att gasplattor är överlägsna el-dito. Dock är gasugn något av det värsta jag vet. Svårt att få maten bra i en gasugn, Det blir ingen yta på sakerna. Skall inte säga att det alltid är så, men den gamla gasugnen jag hade var ingen höjdare direkt.
Citera
2008-07-09, 11:48
Medlem
Seamus Costellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skint
Jag har haft både gasspisar och elspisar i mina kök. Jag tycker att gasplattor är överlägsna el-dito. Dock är gasugn något av det värsta jag vet. Svårt att få maten bra i en gasugn, Det blir ingen yta på sakerna. Skall inte säga att det alltid är så, men den gamla gasugnen jag hade var ingen höjdare direkt.
Japp, elugn eller en salamander för att få färg på grejorna, eller, lyssna nu Roger Pontare, en blåslampa. Vart fan har du hållit hus Skint? Suttit på kåken? Välkommen tillbaka!
Citera
2008-07-09, 13:14
Medlem
Skints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seamus Costello
Japp, elugn eller en salamander för att få färg på grejorna, eller, lyssna nu Roger Pontare, en blåslampa. Vart fan har du hållit hus Skint? Suttit på kåken? Välkommen tillbaka!

Hehehe känner mig välkommen, tack mr Costello!

On topic: Jag håller med dig till 100%, blåslampa fungerar hur bra som helst om du bara är ute efter lite färg och yta. Mer blåslampa för helvete!
Citera
2008-07-09, 18:22
Medlem
Tjohildas avatar
Det finns gasspisar med en extra låga upptill i ugnen för grill/färgsättning. Jag har en sån. Fick en helt nytillverkad gasspis av värden efter ett stambyte (jag gjorde lite åverkan på den gamla, skyllde på hantverkarna och krävde en ny spis )
Citera
2008-07-10, 09:58
Medlem
slabadans avatar
Personligen skulle jag säga att en induktionshäll är att föredra. Har tidigare haft gasspis och det är ett helvete att hålla rent på dessa. Induktionen reagerar dessutom snabbare upplever jag. Troligen för att det inte blir lika mycket förlustvärme som vid en öppen låga. Dessutom kan gasen göra att handtag på kastruller mm blir väldigt varma, vilket inte sker med induktionen.

Jag ser bara fördelar med induktion faktiskt. Mellan vanlig elplatta och gas skulle jag dock välja gas, trots allt.
Citera
2008-07-10, 22:32
Medlem
Dengues avatar
Om du handlar en spis gjord för gas eller gasol så ska du tänka på att det är skillnad mellan stadsgas och gasol. De sk klockorna (därgasen kommer ut) är olika. De flesta spisar går att konvertera men det kostar en slant.
Det vanliga är en spis med gasplattor och elugn. Då får man det bästa alternativet enligt många.
Jag tror att stadsgasen bara finns kvar i Stockholm och att den är borttagen i landet i övrigt men gasol på tub funkar ju alldeles utmärkt.
Citera
2008-07-11, 17:42
Medlem
gashäll är självklart bäst. Värmen går att jystera på några sekunder jämfört med minuter på elhäll. Dock kan man lära sig att använda elhäll.

Tillskillnad ifrån gasugn. Vilket är fullständigt värdelöst.

gashäll + elugn>> elspis>>>>>>>>>>>>>>>>>gasspis
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in