• 1
  • 2
2008-07-08, 18:16
Medlem
Freaddys avatar
Hur förstör man sitt filsystem på datorn totalt? Alltså inte att formatera hårddisken, för det raderar väll bara bort sökvägarna och går att återställa...
Anledningen till att jag vill åt denna informationen är att min ISP (internet service provider) ringde för ett tag sedan och verkade lite små lack..
Det är förmodligen inget att oroa sig för men det vore gött att veta hur man gör ifall ifall..
Citera
2008-07-08, 18:27
Medlem
datajesuss avatar
dban - http://dban.sourceforge.net/
killdisk - www.killdisk.com

båda kan radera din disk på ett oftast tillfredställande vis. killdisk gratisversion kan åtminstone skriva nollor över hela disken vilket gör det svårare att återställa data. dock är du inte säker mot inspektion från ibas med fler.. om du vill säkra dej så mycket det är möjligt så ska du köra en guntmann wipe över hela disken.. 35pass med random skräp och sista svängen en verifiering
Citera
2008-07-09, 14:20
Medlem
Freaddys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av datajesus
dban - http://dban.sourceforge.net/
killdisk - www.killdisk.com

båda kan radera din disk på ett oftast tillfredställande vis. killdisk gratisversion kan åtminstone skriva nollor över hela disken vilket gör det svårare att återställa data. dock är du inte säker mot inspektion från ibas med fler.. om du vill säkra dej så mycket det är möjligt så ska du köra en guntmann wipe över hela disken.. 35pass med random skräp och sista svängen en verifiering
Okej, men säg att dom står och knackar på just i denna stund, vad skulle det effektivaste och snabbaste alternativet till en gutman whipe vara?
Citera
2008-07-09, 14:30
Medlem
King Grubs avatar
Gubbarna från din ISP har inte rätt att komma in hos dig, så det är nog ingen fara.
Citera
2008-07-09, 14:49
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freaddy
Okej, men säg att dom står och knackar på just i denna stund, vad skulle det effektivaste och snabbaste alternativet till en gutman whipe vara?

I det läget skulle du ha haft en stark elektromagnet
Citera
2008-07-09, 16:23
Medlem
FallenKnights avatar
Citat:

DBAN som tipsades ovan skall vara rätt snabb:

Från sidan: http://dban.sourceforge.net/

"DBAN will automatically and completely delete the contents of any hard disk that it can detect, which makes it an appropriate utility for bulk or emergency data destruction."
Citera
2008-07-09, 16:27
Medlem
En_Tavlas avatar
Kör DBAN, körde det på servrarna på ett företag där det fanns rätt mycket kritisk information. Kör någon av de lite värre metoderna, och inte bara quick som kör över den med 0-or.
Citera
2008-10-23, 01:22
Medlem
Freaddys avatar
Ursäkta att jag dröjt med svar så länge.
Jag skulle vilja tacka för alla förslag och support, ISP mannen hörde inte av sig igen så jag glömde av tråden lite, bättre sent än aldrig antar jag

Måste säga att jag fastnade för killdisk pga. funktionen att kunna radera allt oanvänt utrymme och för att min usb pinne vägrade fungera med DBAN...
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
I det läget skulle du ha haft en stark elektromagnet
Fungerar det? Har ett gäng neodymmagneter liggandes. Vore snabbt och bra i så fall..

Om man skulle säga alternativa sätt att "förstöra filsystem" sett ur hårdvare perspektiv (demolera hårddisken så till oigenkännlighet att det inte går att få ut någon data, hört att detta ska vara jävligt svårt dock...)
Hur skulle det vara att t.ex. skruva ur diskarna och stoppa in dom i micron på 750w i 1 minut? Detta får i alla fall CD skivor att se ganska oläsliga ut
Citera
2008-10-23, 02:52
Medlem
Killuskys avatar
Citat:
Hur skulle det vara att t.ex. skruva ur diskarna och stoppa in dom i micron på 750w i 1 minut? Detta får i alla fall CD skivor att se ganska oläsliga ut

Tror inte att din mikrovågsugn hade mått så bra efter den misshandeln...
Ska du förstöra din hårddisk genom fysisk misshandel måste du göra ett väldigt bra jobb.
Det går att återskapa information från hårddiskar som fått utstå massvis med våld.
T.ex så lyckades man plocka fram nästan all data ur hårddiskarna från WTC efter 9/11.

http://www.svd.se/kulturnoje/underst...el_1314739.svd

Det bästa sättet är nog program typ DBAN eller att helt enkelt kryptera disken med truecrypt eller liknande.
Citera
2008-10-23, 13:12
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Din ISP får inte komma hem till dig och ta din dator, så du behöver inte oroa dig. Har de inte bevis för barnporrbrott eller värre så kommer inte polisen att göra ett dugg, och skulle de ändå ge sig på din dator så är en lösning som Truecrypt betydligt enklare. Allt snack om att återskapa data som är överskriven fem gånger och att titta i svepelektronmikroskop är bara nonsens som funkar i labbmiljö som ett teoretiskt experiment. Det finns ingen jävel som lägger åratal på att bit för bit återskapa ett par miljarder bytes på din disk. Du är helt enkelt inte så pass viktig för någon.
Citera
2008-11-01, 02:16
Medlem
Freaddys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killusky
Tror inte att din mikrovågsugn hade mått så bra efter den misshandeln...
Ska du förstöra din hårddisk genom fysisk misshandel måste du göra ett väldigt bra jobb.
Det går att återskapa information från hårddiskar som fått utstå massvis med våld.
T.ex så lyckades man plocka fram nästan all data ur hårddiskarna från WTC efter 9/11.

http://www.svd.se/kulturnoje/underst...el_1314739.svd

Det bästa sättet är nog program typ DBAN eller att helt enkelt kryptera disken med truecrypt eller liknande.
Jo jag har för mig att jag har sett någon dokumentär något liknande, men då var det saddams hårddiskar dom hade gått loss på.. Fyllda med cement och massa jävelskap, ändå hade dom lyckats utvinna 85% av all data om jag inte minns fel...
Jo, det ska nog mycket till om man vill få det gjort på fysisk väg..
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Din ISP får inte komma hem till dig och ta din dator, så du behöver inte oroa dig. Har de inte bevis för barnporrbrott eller värre så kommer inte polisen att göra ett dugg, och skulle de ändå ge sig på din dator så är en lösning som Truecrypt betydligt enklare. Allt snack om att återskapa data som är överskriven fem gånger och att titta i svepelektronmikroskop är bara nonsens som funkar i labbmiljö som ett teoretiskt experiment. Det finns ingen jävel som lägger åratal på att bit för bit återskapa ett par miljarder bytes på din disk. Du är helt enkelt inte så pass viktig för någon.
Känns bra att veta
Senast redigerad av Freaddy 2008-11-01 kl. 02:24.
Citera
2008-11-01, 02:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Allt snack om att återskapa data som är överskriven fem gånger och att titta i svepelektronmikroskop är bara nonsens som funkar i labbmiljö som ett teoretiskt experiment. Det finns ingen jävel som lägger åratal på att bit för bit återskapa ett par miljarder bytes på din disk. Du är helt enkelt inte så pass viktig för någon.
Finns ju företag som håller på med sånt visserligen tar dom bra betalt och det skulle vara nått väldigt speciellt för att polisen skulle göra det.. Men med tanke på att om en polis kommer hem till nån å hittar en hårdisk som ligger i betong och är micrad å allt ni säger så kanske det blir lite mer intressant för polisen å kolla vad som ligger i det som finns kvar av hårddisken
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in