2018-06-16, 21:18
Medlem
Vad tror ni? Åklagaren har ju gått ut och sagt att ett flertal personer kommer åtalas.
Sannolikt efter sommaren. Kommer det leda till fällande domar?
Citera
2018-06-17, 00:18
Medlem
dandylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleCb
Vad tror ni? Åklagaren har ju gått ut och sagt att ett flertal personer kommer åtalas.

Tror inte det leder till något. Inga brott har troligen begåtts, mer att deras upplägg är oetiska men inte olagliga. De visste självklart vad de gjorde och säkerställde att de hade lagen på sin sida innan de genomförde allt.
Citera
2018-06-18, 09:34
Medlem
Jag förstår fortf inte vad dom gjort som är olagligt?!

Haft lite högre avgifter samt investerar i warranter med hög risk.

Vad är det som är olagligt enligt PPM? Känns som om man vill statuera ett exempel bara...
Senast redigerad av Lakrillo123 2018-06-18 kl. 09:35. Anledning: Stavfel
Citera
2018-06-18, 18:45
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleCb

Ja fällande i tingsrätten, friande i hovrätten enligt standard i mål likt detta!
Citera
2018-06-18, 18:47
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lakrillo123
Jag förstår fortf inte vad dom gjort som är olagligt?!

Haft lite högre avgifter samt investerar i warranter med hög risk.

Vad är det som är olagligt enligt PPM? Känns som om man vill statuera ett exempel bara...

De har köpt finansiella instrument dyrt av ett bolag de själva kontrollerade.

Omoraliskt, ja, olagligt?, det återstår att se!
Citera
2018-06-18, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
De har köpt finansiella instrument dyrt av ett bolag de själva kontrollerade.

Omoraliskt, ja, olagligt?, det återstår att se!

Håller med dig.

Men då är det väl bara börja stämma alla banker som upprättar egna finansiella instrument. Eller?...
Citera
2018-06-18, 19:20
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Håller med dig.

Men då är det väl bara börja stämma alla banker som upprättar egna finansiella instrument. Eller?...

Javisst! Alla som lurats köpa bankernas egna fonder!
Citera
2018-06-19, 05:31
Medlem
https://www.expressen.se/dinapengar/...opa-lyxvillor/
Citera
2018-06-19, 16:51
Medlem
https://www.expressen.se/dinapengar/...-ppm-blasning/

Nu är det bara en tidsfråga innan Klas Hellman ryker.

Vad de gjort är att de paketerat ganska enkla värdepapper i ett nytt värdepapper och köpt det nya värdepappret dyrare än nödvändigt genom en mellanhand. Sen har de inblandade delat på vinsten som uppstått hos mellanhanden. Ganska klart brottsligt som trolöshet mot huvudman. Mutbrottet är jag inte med på däremot.
Citera
2018-06-20, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helicopterman
https://www.expressen.se/dinapengar/...-ppm-blasning/

Nu är det bara en tidsfråga innan Klas Hellman ryker.

Vad de gjort är att de paketerat ganska enkla värdepapper i ett nytt värdepapper och köpt det nya värdepappret dyrare än nödvändigt genom en mellanhand. Sen har de inblandade delat på vinsten som uppstått hos mellanhanden. Ganska klart brottsligt som trolöshet mot huvudman. Mutbrottet är jag inte med på däremot.

Ok. Jag har typ förstått vad Allra-killarna gjort. Men tack för din beskrivning.

Men som jag skrev tidigare, det är väl så alla fondbolag och banker jobbar? Sen hade Allra lite för bra marginaler.

Klas Hellman känns som den vinnande parten i detta upplägg. Han har verkar i bakgrunden. Hur brotten skulle leda till honom finner jag väldigt osannolikt.
Citera
2018-06-20, 18:28
Medlem
Citat:
Men som jag skrev tidigare, det är väl så alla fondbolag och banker jobbar? Sen hade Allra lite för bra marginaler
Absolut inte. När du köper papper för en kunds räkning måste du säkerställa att du får bästa pris, det är ju någon annans pengar du handlar för. Om detta bästa pris är hos ett koncernbolag så är det okej, men du måste då vara säker på att någon annan inte hade varit billigare. Allra-killarna har (enligt PPM) hittat på att de fått högre priser hos andra banker.
Citera
2018-06-21, 00:04
Medlem
dandylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helicopterman
Absolut inte. När du köper papper för en kunds räkning måste du säkerställa att du får bästa pris, det är ju någon annans pengar du handlar för. Om detta bästa pris är hos ett koncernbolag så är det okej, men du måste då vara säker på att någon annan inte hade varit billigare. Allra-killarna har (enligt PPM) hittat på att de fått högre priser hos andra banker.

De har ju inhämtat pris från 4-5 olika aktörer, oavsett om det är från personer de känner så är inte det troligen inget brott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in