2021-07-24, 13:05
Medlem
Efter att ha läst igenom fallet, så inser jag att problemet är att folk inte fattar att komplexiteten rör OTC-warranterna.

Åklagarsidan är ett paranoida idioter och obildade idioter, styrda av sin sosse-ideologi.
De ser genast ugglor i mossen i och med att det är OTC-derivat.

Bara för att OTC-derivat är mindre transparenta & likvida påstår de att det är lättare att ägna sig åt FUSK/TJYVERI.
Idioter, det pågår hur mycket OTC-handel som helst i hela världen.

Fan det här är grundläggande saker man lär sig på CFA-1 nivån kring OTC-derivat vs standardiserade derivat.
Citera
2021-07-24, 13:06
Medlem
MILFMANs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Jag menar att det är det djupt demokratiskt problem om en domstol, utan fällande dom, får lov att frysa tillgångar på detta sätt.

Just vad hindrar en domstol att utan rättslig grund frysa tillgångar för individer som de, av något skäl, ogillar/föraktar, som t.ex. politisk åskådning?
Just därför att en domstol enbart beslutar om beslag, kvarstad osv just då och om det finns rättslig grund för det.
Citera
2021-07-24, 13:06
Medlem
Citat:
Är du obildad eller?

OTC (over-the-counter) handel innefattar alltid avgifter som förhandlas fram.

Var står det i Allras avtal med pensionsmyndigheten att de inte får ägna sig åt OTC?

99% i denna tråd är obildade idioter - tyvärr..
De förstår inte att warranter måste skapas genom en teoretisk värdering om det är låg likviditet.

Åklagarsidan har varit paranoid och påstått att just för att det är OTC-warranter att det a priori är ett problem.
Citera
2021-07-24, 13:07
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoolGenerator
Vad var lönen?
Om du fick någon..

Det var provision.
Jag pallade inte så jag slutade snabbt..

Däremot krängde man på friskt haha.
Citera
2021-07-24, 13:11
Medlem
MILFMANs avatar
Citat:
Är du obildad eller?

OTC (over-the-counter) handel innefattar alltid avgifter som förhandlas fram.

Var står det i Allras avtal med pensionsmyndigheten att de inte får ägna sig åt OTC?
Fattar du inte att de/Allra i detta fall förhandlade sin egen provision med sig själva. Jämför du med en normal otc-affär sär ersättning styrs av marknadskrafter så har du ju inte fattat något av detta fall. Det är skillnad mellan att få en förhandlad ersättning och att tillgodogöra sig ersättning som man själv ”förhandlat”.
Citera
2021-07-24, 13:17
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MILFMAN
Just därför att en domstol enbart beslutar om beslag, kvarstad osv just då och om det finns rättslig grund för det.

Vilka rättsliga grunder kan tänkas finnas att frysa tillgångar när någon blivit frikänd i lägre instans?

Är det rättslig förenligt att betrakta individer som skyldiga innan de bevisats vara oskyldiga?
Citera
2021-07-24, 13:25
Medlem
MILFMANs avatar
Alla som dravlar om rätt till arvoden osv och dess skälighet är kvar i tingsrättens snurriga resonemang.

Så här skriver hovrätten i sin sammanfattning på sid 19 i domen.

”Med hänsyn till den bedömning hovrätten har gjort om motiven för warrantaffärerna, dvs. att de varit del av en brottsplan och inte haft något legitimt syfte, får frågorna om marknadspraxis och arvode inte någon nämnvärd betydelse. Det står dock klart att SFS inte hade behövt anlita någon mellanman för att göra affärerna och därmed inte behövt betala någon ersättning till Oak. Hovrätten anser även att påståendet att Oak lagt ned omfattande arbetsinsatser för att skapa warranterna och skräddarsy dem för fondernas behov är motbevisat. Av utredningen framgår att warranterna inte var unika och att liknande produkter sedan tidigare även förmedlats av Oak för den s.k. retailmarknaden. Vidare har framkommit att warranterna strukturerats för att ha ett visst pris och en viss löptid som passat in i brottsplanen snarare än att skräddarsys för fondernas behov.”

Min understrykning ovan.
Citera
2021-07-24, 13:27
Medlem
MILFMANs avatar
Länk till dom finns på sid 65.
Citera
2021-07-24, 13:30
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Fattar du inte att de/Allra i detta fall förhandlade sin egen provision med sig själva. Jämför du med en normal otc-affär sär ersättning styrs av marknadskrafter så har du ju inte fattat något av detta fall. Det är skillnad mellan att få en förhandlad ersättning och att tillgodogöra sig ersättning som man själv ”förhandlat”.

1. Det finns inga normala otc-affärer utan alla är föremål för förhandling.
  2. Hur visar du att ersättningen är framförhandlad från en specifik affär och inte resultatet av en annan förhandling?
Min grundläggande poäng är att investerare skall titta på vilken avkastning de får och mindre på vilka avgifter som tas ut.Personligen skiter jag i om trader tog 90% av vinsten om jag lik förbannat tjänade 100% på mitt insatta belopp och alla andra traders gav lägre avkastning. Adam Smith hade trotts allt en viss poäng i sin argumentation för "The Invisible Hand".

Det du, förvisso implicit, förespråkar är en statlig reglering av något som borde styras av marknadskrafter (egenintresse) och inte av politiker/jurister.
Ett aktuellt fall: se hur väl liknande statliga regleringar har fungerat på hyresmarknaden…
Citera
2021-07-24, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Intressant speciellt att TR o HR har så olika resultat. Tror att visst är de skyldiga men det luktar också väldigt mycket Jante o avundsjuka i det här. Man får tjäna pengar men inte åt sig själv så att säga...
Jag drar motsatt slutsats. Rättegångarna visar tydligt att det finns stora möljigheter att tjäna pengar i Sverige, följande bolag har tjänat en slant på att ekobrottslingarna ställdes inför rätta

Ernstbergers båda advokater Slobodan Jovicic och Carl-Johan Malmberg ville ha 1,8 miljoner för sin insats i Hovrätten
Försvarets expert Colin Knight fakturerade 23 000 kr bara för flyg och hotell,
Försvarets expert Ibrahim Mardam-Bey begärde 3,2 miljoner
Den som översatte Colin Knights utlåtande tog 118 000 kr för det jobbet
Unfinished Sympathy AB - producerade TV-serien om Allra för en okänd summa

Några advokatarvoden kanske jämkades ner, men i det hela taget är det många småföretagare som gjort sig en rejäl hacka på rättegången - fullt lagligt. Svårt att se någon jante eller avundsjuka i det.

Den som låter bli att lura pensionärer på avkastning kan hitta massor att sätt att bli rik, den här rättegången visar det med all tydlighet.

Men vissa människor skall prompt ta kortaste genväg till rikedom, för dessa personer är fängsligt förvar enda alternativet.
Citera
2021-07-24, 13:36
Bannlyst
Citat:
Njae, HD värderade inte om bevisningen utan fastställde en prejudicerande princip att det går att dömma en person trots att händelseförloppet inte är helt utrett.
Vet du ens vad prejudikat är?

Titta på dokumentären är ett tips så ser du att det fanns noll prejudikatvärde.
Citera
2021-07-24, 13:39
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Alla som dravlar om rätt till arvoden osv och dess skälighet är kvar i tingsrättens snurriga resonemang.

Så här skriver hovrätten i sin sammanfattning på sid 19 i domen.

”Med hänsyn till den bedömning hovrätten har gjort om motiven för warrantaffärerna, dvs. att de varit del av en brottsplan och inte haft något legitimt syfte, får frågorna om marknadspraxis och arvode inte någon nämnvärd betydelse. Det står dock klart att SFS inte hade behövt anlita någon mellanman för att göra affärerna och därmed inte behövt betala någon ersättning till Oak. Hovrätten anser även att påståendet att Oak lagt ned omfattande arbetsinsatser för att skapa warranterna och skräddarsy dem för fondernas behov är motbevisat. Av utredningen framgår att warranterna inte var unika och att liknande produkter sedan tidigare även förmedlats av Oak för den s.k. retailmarknaden. Vidare har framkommit att warranterna strukturerats för att ha ett visst pris och en viss löptid som passat in i brottsplanen snarare än att skräddarsys för fondernas behov.”

Min understrykning ovan.

Jag skulle hemskt gärna få reda på just hur denna "bedömning" att det rörde sig om en "brottsplan" gick till, med tanke på juristers kända grava obildning inom finance.

Hur kan man bedöma en enskild OTC-affär som utgör en icke-separabel del av väldigt många OTC-affärer, där bägge parter är beroende av varandra för att en affär skall bli av?

Svenskt statlig regleringsperspektiv i sitt esse…
Senast redigerad av vanartad 2021-07-24 kl. 13:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in