2008-07-08, 13:38
Medlem
Daniel83s avatar
Hej

Jag frvarar ett kakaopaket i skafferiet och har lagt mrke till att det ftt en massa smhl, ca en mm i diameter. Finns det n ohyra/larver som gnager sig igenom papp allts? Vad gra? r det bara att rensa ut allt man har och hiva det, stda ur det grundligt och kpa nya varor som gller eller?
Citera
2008-07-08, 13:45
Medlem
Tjohildas avatar
Frmodligen mjlbaggar. Slng allt, eller sikta tminstone igenom mjl och snt. Sen skurar du ur skafferiet ordentligt. Spraya insektsspray i skrymslen och hrn, vnta ett par dagar och skura igen (Radar t ex r ju inte s nyttigt att f i livsmedel.

Fast om hlen r stora har du kanske mss i skafferiet och fr gillra en rttflla...
Citera
2008-07-08, 21:21
Medlem
hundhuvuds avatar
Som nmnts i en annan trd har jag rkat ut fr motsvarande odjur.

Jag r helt nojjig ver insektsspray, s jag mlade om skafferiet och det gjorde susen.

Mjlleverantren fick fr vrigt veta att de levde.
Citera
2008-07-12, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hundhuvud
Som nmnts i en annan trd har jag rkat ut fr motsvarande odjur.

Jag r helt nojjig ver insektsspray, s jag mlade om skafferiet och det gjorde susen.

Mjlleverantren fick fr vrigt veta att de levde.

Ja, inte alla ggr det beror p i hemmet allting- jag hann vid ett tillflle bara packa upp nyss inkpta varor, s fann jag spisbrdpaket gnagt i ena kanten p. Muskftar som varit framme.
Nice med mice
Men mjlbaggar gnager vlan inte? De terfinns vl "bara" liggandes stendda i makaronpaket, o. d, och flyta upp nr man tillagar innehllet de hrjat i?
Bara att skumma av skiten(om man inte vill kasta varan, ifrga).
Senast redigerad av Tort 2008-07-12 kl. 10:47.
Citera
2008-07-13, 15:35
Medlem
Det ckligaste jag hittat har vl varit skalbaggar i msli.

Det var inte den trevligaste upplevelsen direkt.
Citera
2008-07-13, 16:43
Medlem
hundhuvuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tort
Ja, inte alla ggr det beror p i hemmet allting- jag hann vid ett tillflle bara packa upp nyss inkpta varor, s fann jag spisbrdpaket gnagt i ena kanten p. Muskftar som varit framme.
Nice med mice
Men mjlbaggar gnager vlan inte? De terfinns vl "bara" liggandes stendda i makaronpaket, o. d, och flyta upp nr man tillagar innehllet de hrjat i?
Bara att skumma av skiten(om man inte vill kasta varan, ifrga).

Mss i skafferiet skulle f mig ur balans.

Mjlbaggarna gnagde inte, det r korrekt, men de kryllade verallt och var absolut inte dda.

Skulle aldrig ta ngot med ohyra som jag kunde se. (Sen finns det ohyra jag inte ser, men det vill jag inte tnka p.)

/Hundhuvudet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in