2008-07-08, 00:38
Medlem
Hej allesammans.

Jag ska inte berätta min livshistoria men hej hej, jag bor i Jakobstad i Finland och när höstterminen börjar efter den här sommaren kommer jag att flytta hemifrån. Jag har bott hemma hela livet. Jag vet inte hur man gör när man inte bor hemma. Jag har sökt till jävligt många program i Sverige och just nu lutar det åt logopedprogrammet (ifall någon här har någon som helst erfarenhet av den utbildningen eller det yrket - skriv!) i Lund. Jag hann göra en sen anmälan och kommer troligen in.

Men grejen är att jag på grund av någon anledning hellre vill bo i Uppsala. Jag vet ju ingenting! Jag har varken varit i Uppsala eller Lund. De är ju båda studentstäder, men vad betyder det egentligen? Stökiga fester i studentkorridorer med högljudda ölhinkare lär ju visserligen vara trevliga men.. det är inte min grej. Är en "studentstad" verkligen någonting för mig då?

Vad har ni att säga om Uppsala respektive Lund? Finns här t.o.m. någon som har bott i båda städerna?

Jag är på jakt efter:

- Musikmänniskor (folk som spelar munspel som man kan sjunga och ha trevligt med)
- Vegetariska matställen
- Kultur! Ge mig konserter
- Lite lugn, lite ro.
- En bra bostad med soft folk som inte är kaxiga och vill slåss hela tiden och som inte skrattar och misshandlar mig bara för att jag är en asiat som pratar finlandssvenska

Ifall jag flyttar till Lund och det visar sig suga där så kanske jag söker in till Uppsala. Utbildningen är fyraårig.. Jag tänker inte svälja knivar i fyra år bara för att jag råkat välja fel.

Men Lund verkar nice. Uppsala likaså. Och jag vet ingenting. Vet ni?
Citera
2008-07-08, 00:44
Medlem
Fargoths avatar
Lund verkar passa dig. Håller du dig borta från de invandrartäta förorterna så är det en lugn och mysig stad även på helger och nätter. Kultur finns det gott om, och är du inte nöjd så är ju Köpenhamn en 45 minuter bort med tåg.
Citera
2008-07-08, 11:38
Medlem
Nachens avatar
Tänkte skriva att jag inte bott i någon av de båda städerna, men jag är ju visst född i Lund :O... Aja, har inte varit i Uppsala men bor i mellersta skåne och har således hänt att man stapplat lite kring Öresundsregionen ett par ggr (Helsingborg-Lund-Malmö-Köpenhamn bl.a). Jag hade nog valt Lund för det är verkligen inga sträckor och är det konserter du vill se så har du ju; Mejeriet i Lund, Kulturbolaget i Malmö och Vega i Köpenhamn. Brukar vara en hel del större band som turnerar förbi dessa.

Vegetariska rätter/matställen finns där väl i princip i alla städer?

Hur du definierar lugn och ro är ju subjektivt. Skog och hav har du ju inte direkt anslutning till men det är verkligen inte långt ifrån. Däremot har Lund en mycket fin stadskärna, sådär gammeldags med Domkyrkan och kullerstenstorgen. Sen är väl nästan Lund snäppet mer studenstad än Uppsala, vad är det 40k studenter på 70k invånare? Måste ju finnas folk med alla olika slags intressen, inte bara ölhinkare.

Äh, ta Lund
Citera
2008-07-08, 11:44
Medlem
EIdels avatar
Jag skulle valt Lund. Har varit där några gånger och har träffat på många trevliga människor! Mycket liv ute på stan i parker och många band stannar i Lund och gör en spelning.

Dessutom är Lund väldigt nära andra länder. Så en weekend i t ex Amsterdam är inte så jätte jobbigt att åka på. Från Uppsala däremot, uhh. Sen gillar jag inte Stockholm så värst mycket heller. Själv bor jag i Göteborg.
Citera
2008-07-08, 13:10
Medlem
NogaTrasigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EIdel

Dessutom är Lund väldigt nära andra länder. Så en weekend i t ex Amsterdam är inte så jätte jobbigt att åka på. Från Uppsala däremot, uhh.
Ja, hur långt är det till Arlanda nuförtiden? 4 mil?
Citera
2008-07-08, 17:33
Medlem
Jävla beslutsångest..

Grejen är att logopedprogrammet börjar VT 09 i Uppsala, isåfall måste jag göra nåt annat i en termin innan jag börjar där..
Citera
2008-07-08, 18:06
Medlem
Anonym negers avatar
Då programmet inte startar förrän nästa år i Uppsala är ju en termin i Lund på samma sorts program "nåt annat i en termin". Börja alltså på logopedutbildningen i Lund nu i höst, vantrivs du så flytta.
Citera
2008-07-08, 18:08
Medlem
Philemon046s avatar
Behöver inte bli någon ångest. Jag hade valt Lund, tror jag, eftersom dina krav går att uppfylla där. Det är en, i många bemärkelser, lugn stad: det mest begågna brottet är varken bilstöld eller personrån utan cykelstöld så som person är man ofta säker, även nattetid. Det finns inte några stora klubbar som kan störa kvällsfriden heller, speciellt inte om man bor lite utanför centrum. Vad gäller kultur finns det massor! Som tidigare nämnts så finns Mejeriet mitt i stan och har man lust har man 20 minuter till Malmö och 60 minuter till Köpenhamn central. Jag kan klart rekommendera staden!
Citera
2008-07-08, 20:36
Medlem
CarteNoirs avatar
Måste ju fläka in att Uppsala är en grymt rolig studentstad. Finns det mesta av folk och saker att göra. Ditt val låter tämligen svårt måste jag säga. Jag tror dock att båda städerna kan erbjuda det du eftersöker.

Lycka till!
Citera
2008-07-08, 21:04
Medlem
EIdels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NogaTrasig
Ja, hur långt är det till Arlanda nuförtiden? 4 mil?

Jag försöker att resa miljövänligt.
Citera
2008-07-08, 21:10
Medlem
norrlands_jontes avatar
Har besökt båda städerna och av dem båda skulle jag ha valt Uppsala, enligt mej en väldigt skön stad. IOF så är inte Lund så dum heller.
Citera
2008-07-08, 22:01
Medlem
Baalzamons avatar
Jag hade valt Lund, det är en rätt okay stad
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto