2008-07-07, 21:07
Medlem
Goddag.

Ska fatta mig kort.

Imorgon ska jag på anställningsintervju hos ett företag, detta är första gången jag ska gå på en anställningsintervju och jag tänkte då fråga er om jag har några rättigheter vad gäller lön,semesterersättning,anställningsform m.m.

Är det någonting du tycker jag ska lägga ner extra energi på imorgon när jag väl sitter där?

Be mig inte söka om liknande trådar. Gör dig själv besväret isåfall att leta upp den åt mig.

Out.
Citera
2008-07-07, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lidlcompany
Goddag.

Ska fatta mig kort.

Imorgon ska jag på anställningsintervju hos ett företag, detta är första gången jag ska gå på en anställningsintervju och jag tänkte då fråga er om jag har några rättigheter vad gäller lön,semesterersättning,anställningsform m.m.

Är det någonting du tycker jag ska lägga ner extra energi på imorgon när jag väl sitter där?

Be mig inte söka om liknande trådar. Gör dig själv besväret isåfall att leta upp den åt mig.

Out.

Berätta gärna vilket jobb du ska söka, du har väl inga rättigheter innan du fått jobb, eller du ska nog inte ha den inställningen iallafall!
Citera
2008-07-07, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phlaxurqx
Berätta gärna vilket jobb du ska söka, du har väl inga rättigheter innan du fått jobb, eller du ska nog inte ha den inställningen iallafall!

Som anställd(förmodligen) måste jag väll endå ha rättigheter. Det kan omfatta hur lång rast jag måste ha per pass o.s.v. Jobbet jag har sökt,minns jag inte men när jag fick samtal idag om att jag skulle komma på intervju imorgon så sade personen i luren att jag kommer bli tillsatt en tjänst utifrån hur intervjun går.
Citera
2008-07-07, 21:25
Medlem
*nickNames avatar
Citat:
Som anställd(förmodligen) måste jag väll endå ha rättigheter. Det kan omfatta hur lång rast jag måste ha per pass o.s.v. Jobbet jag har sökt,minns jag inte men när jag fick samtal idag om att jag skulle komma på intervju imorgon så sade personen i luren att jag kommer bli tillsatt en tjänst utifrån hur intervjun går.
Att sitta och gapa efter rättigheter är inget bra sätt att bete sig på när man är på intervju. Visa intresse för den tjänsten du sökt och se till att vara förberedd med ett par tre frågor till intervjuaren angående tjänsten så skall det nog gå vägen.
Citera
2008-07-07, 21:27
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:

Om det är Lidl du ska söka jobb hos så kan du lika gärna ge fan i det. Värre slavdrivare får man nog leta efter. Du har det nog bättre hos McDonalds isåfall.
Citera
2008-07-07, 22:06
Medlem
KG_s avatar
Citat:
Som anställd(förmodligen) måste jag väll endå ha rättigheter. Det kan omfatta hur lång rast jag måste ha per pass o.s.v.
Kolla i lagboken, LAS till exempel.
Citera
2008-07-07, 22:09
Medlem
wildhorsess avatar
Den avgjort viktigaste frågan för dig att ta reda på inför en anställning är om arbetsgivaren tillämpar kollektivavtal på arbetsplatsen. Kollektivavtalet reglerar de frågor på arbetsplatsen som annars skulle varit oreglerade och därmed överlåtna till arbetsgivaren att bestämma själv - ensidigt och godtyckligt. Kollektivavtalet garanterar bl.a. din lön, vilket innebär att arbetsgivaren är skyldig att betala med minst en lägsta lön.

Kollektivavtalet ger dig också garantier för att arbetsgivaren verkligen betalar premier till arbetsskadeförsäkringen. Inte minst viktigt om du skadar dig under arbetet. Arbetsgivaren är också skyldig enligt kollektivavtalet att avsätta en summa pengar till din pension. Avtalspensionen eller tjänstepensionen har blivit ett allt viktigare komplement till den lagstadgade pension och frågan är egentligen om du verkligen har råd att jobba åt en arbetsgivare som inte av bunden till kollektivavtal.

http://www.aftonbladet.se/ekonomi/article1865325.ab
Citera
2008-07-07, 23:09
Medlem
Idiotpods avatar
Kolla lite med facket?
Citera
2008-07-08, 18:01
Medlem
fentsson9s avatar
Kolla om de är fackanslutna, kontakta sedan facket för att höraom dina rättigheter.

Jag frågade efter lönen en halvtimme in på intervjun, han svarade att det var inte aktuellt att diskutera den nu! Då svarar jag att då är det inte aktuellt att jag sitter här och svarar påfler frågor och gick därifrån! Det var bara ett lagerarbete när jag var 19år!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in