Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
En konsumentmaskin är byggd för att hålla i 2500 tvättar. Men om den överlastas så blir hållbarheten betydligt kortare. ..............
Av de billiga maskinerna i 3000-4000 kronorsklassen så brukar Bosch vara bäst och hållbarast. Wirlpool och Electrolux är sämst i den billiga klassen
................
Hur många tvättar i veckan är det baserat på ?
Enligt min beräkning skulle det vara knappt 3 tvättar i veckan under 15 år.
Eller runt 5 tvättar i veckan under 10 år.
Tycker 3 tvättar i veckan låter mycket ,låt vara då för en barnfamilj men ändå.
5 tvättar i veckan ?
Helt klart har du rätt i att användningsättet påverkar livslängden enormt.
En del idioter jag varit med om har pressat in mattor i maskinen så att luckan knappt gått att stänga ,säger sig själv att belastningen på lager och trumma blir enorm vid centrifugering.
likaså att strunta i att rengöra "nålfällan" regelbundet med följd att maskinen aldrig hinner tömma innan centrifugeringen träder i kraft ,samma sak där stora påfrestningar på lager och trumma.
Jag vill påstå att 10 år är MAX gränsen för en ekonomisk livslängd på dagens billighetsmaskiner.
Har dock varit med och bytt ut massor av electroluxmaskiner som varit 7-8 år och rasat fullständigt.
Ett tips hos vitvarohandlaren för att få något hum om kvaliten är att öppna luckan och vrida och bända i denna ,ger den lätt efter och verka "plastig" är maskinen en billig skräpmaskin med kort livslängd. likaså ta tag i nederkanten på innetrumman med fingrarna och dra den uppåt och neråt för att kolla glappet .