2008-07-07, 18:32
Medlem
Då hyresobjekt i Norge ofta är omöblerade, så måste jag nu köpa en tvättmaskin.
Har hittat tre kedjor som säljer vitvaror, Expert, Elkjøp och Lefdal.
Elkjøp och Lefdal verkar ha samma utbud av märken.
Bosch, Electrolux, LG, Miele, Siemens och Whirlpool känner jag till som etablerade märken, de övriga har jag inte hört talas om, men de är säkert likvärdiga och prisvärda om inte bättre?
Front- eller toppmatad maskin, några skillnader i kapacitet? Har bara använt frontmatad maskin förut.
Energiklass A och A++ finns det. Energimyndigheten

Hoppas någon har lite tips i vitvaru-djungeln.
Citera
2008-07-07, 18:59
Medlem
Squalos avatar
Beror ju helt klart på vilken budget du har. Och hur mycket du tycker det är värt att lägga på en sådan.

Dom flesta har kapacitet på 5 kg. Vissa frontmatade något mer. Men frontmatad är ju bättre att köpa om du inte bara har plats för en toppmatad.
Citera
2008-07-07, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Beror ju helt klart på vilken budget du har. Och hur mycket du tycker det är värt att lägga på en sådan.

Dom flesta har kapacitet på 5 kg. Vissa frontmatade något mer. Men frontmatad är ju bättre att köpa om du inte bara har plats för en toppmatad.
Budget har jag så jag klarar mig och blir över, men maximalt 7000nok är vad jag tycker det är värt att lägga ut på en maskin.
Då jag är ungkarl och för nuvarande är ensam, så är det inte så mycket tvätt, men boendet har plats för två hyresgäster till.
En av de förra hyresgästerna hade en äldre maskin som jag fick använda, jag kan ju inte vara sämre om det skulle komma nya hyresgäster.

Citat:
I tillägg: Felleskjokken, fellesbad, fellesstue, felles vaskerom.
Gemensamt kök, badrum, vardagsrum och tvättstuga.
Citera
2008-07-08, 19:53
Moderator
Tystnads avatar
Av dem märken du nämner : Bosch, Electrolux, LG, Miele, Siemens och Whirlpool ,skulle jag vilja påstå att Electrolux och Whirlpool har sämst kvalite när det gäller en maskin i normal klassen .Räkna inte med att dem håller mer än högst 10 år.Har varit med om massor av allvarliga fel (lagerhaveri/trummhaveri) på Electroluxmaskiner som ej gör att dem lönar sig att laga utan det är tippen som gäller.
Siemens upplever jag som en maskin som har betydligt bättre kvalite.

Bosch ,LG ,Miele har jag ingen erfarenhet av.

Personligen hade jag köpt en Cylinda maskin men den kasnke inte saluförs i norge?
Du får köpa en i Sverige och "smuggla" över gränsen
Citera
2008-07-09, 16:21
Medlem
Snurrens avatar
En del Electroluxmaskiner är tillverkade i Italien och vissa modeller har varit katatrofalt dåliga.

Men vad jag skulle titta efter som jag skulle köpa tvättmaskin så skulle jag kolla följande:

Snabbtvättprogram-många gånger räcker det
Hög centrifugeringseffekt (gärna 1400 varv eller mer)
Inställningsbar tvättmängd så att man kan tvätta "halv maskin"
Inte för mycket elektronik och knappar, dom krånglar bara, hellre vreden
Tvättid för ett vanligt kulörtvättprogram 60 grader (man kan bli tokig av långa tvättider)

Sen finns det ju sajter på nätet där folk kan lämna omdömen på olika produkter. Har för mig att det finns på Pricerunner.se där man också ser priserna
Citera
2008-07-09, 19:41
Medlem
Hittat en Cylinda-handlare i Strömstad; Åhlunds El
Dock så har de lika lite information/utbud som HEMMA-butikernas hemsida.
Samt de har inte Cylinda på hemsidan. Får ta och kolla med en kollega om denne kan åka en sväng förbi.

Citat:
El

Nästan alla maskiner kopplas idag till 1-fas och 230 V. De levereras som regel med en stickpropp. Dock saknas idag i de flesta våtutrymmen väggkontakt för tvättmaskin. Istället har man ett eluttag för fast anslutning. Det innebär att en behörig elektriker skall ansluta tvättmaskinen till elnätet.
Såg att det finns fyra uttag, men hur blir det med kondens/fukt, hur mycket stryk kan kontakterna ta? Öppet fönster för att vädra?
Citat:
Cylinda svensktillverkade tvättmaskiner är
de enda på marknaden som har Svanen-
märkta modeller. De uppfyller därmed de
mycket hårda miljö- och kvalitetskraven
och har självklart högsta betyg (A) i energi,
tvätt- och centrifugeringseffektivitet.

De Svanenmärkta modellerna är:
FTI 816, FT 816, FT 816 RF, FTD 816,
FTD 816 RF, FT 46, FTL 46, FT 46
Titanium, FT 36 och FT 26.
Köper man Svanen-märkt för att det lever upp till namnet eller för "att man bryr sig"?

Vilken jävla djungel
Får kolla om kollegan kan få ut lite information om Åhlunds, annars blir det nog nånting ifrån Elkjop, Expert eller Lefdal.
Citera
2008-07-09, 19:53
Medlem
Toppmatad är särskilt bra om du hänger tvätten vid maskinen, som i badrum exempelvis. Bara att plocka och hänga direkt från maskinen.
Citera
2008-07-09, 20:26
Medlem
Megaforces avatar
En konsumentmaskin är byggd för att hålla i 2500 tvättar. Men om den överlastas så blir hållbarheten betydligt kortare. För en ensamhushåll räcker en 5 kilos maskin bra, men är man en familj så skall man ha en 7 kilos maskin.

Centrifugeringen bör vara minst 1400 varv på 5 kilos maskiner och 1200 varv på 7-kilos. Ofta har 7-kilos maskiner något större diameter på trumman och därför motsvarar 1200 varv ungefär samma som 1400 på en 5-kilos maskin.

Av de billiga maskinerna i 3000-4000 kronorsklassen så brukar Bosch vara bäst och hållbarast. Wirlpool och Electrolux är sämst i den billiga klassen.

Om man ofta tvättar få klädesplagg så är det bra att ha en maskin som väger kläderna och därmed anpassar vattenmängden och tvättprogrammet för detta. Det spar mycket tid om man tvättar enstaka plagg.

jag vet inte var du skall ansluta tvättmaskinen i boendet, men om det är fast anslutning så har man ofta enfas 230 eller 400 volt istället för en eller tvåfas 230V som i Sverige. Det innebär att man inte alltid kan koppla in en svensk tvåfas-maskin i ett norskt fast uttag då många äldre bostäder saknar nollan i 400 volt. Men man kan alltid ansluta dessa maskiner på bara en fas 230V på bekostnad av längre tvättider.

Om du bor på en ort som har hårt vatten så välj en maskin som har inbyggd avhärdare, då behövs bara hälften så mycket tvättmedel. kommunens hemsida brukar ha information om vilken hårdhet det kommunala vattnet har.
Citera
2008-07-09, 21:48
Medlem
actionbents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aillin
Budget har jag så jag klarar mig och blir över, men maximalt 7000nok är vad jag tycker det är värt att lägga ut på en maskin.
Med den bugeten så är valet enket, Miele. Klart bästa maskinerna på marknade idag.

Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Av dem märken du nämner : Bosch, Electrolux, LG, Miele, Siemens och Whirlpool ,skulle jag vilja påstå att Electrolux och Whirlpool har sämst kvalite när det gäller en maskin i normal klassen .Räkna inte med att dem håller mer än högst 10 år.Har varit med om massor av allvarliga fel (lagerhaveri/trummhaveri) på Electroluxmaskiner som ej gör att dem lönar sig att laga utan det är tippen som gäller.
Siemens upplever jag som en maskin som har betydligt bättre kvalite.

Bosch ,LG ,Miele har jag ingen erfarenhet av.

Personligen hade jag köpt en Cylinda maskin men den kasnke inte saluförs i norge?
Du får köpa en i Sverige och "smuggla" över gränsen

Siemens och Bosch är samma maskiner med några små utseende skilnader.
LG har skaffat sig ett tvivelaktigt ryckt med skifftande kvalite och urusel hantering av reklamationer.
Cylinda är en okey med allt för dyr för vad man får. Svensk? Italienska ägare som tillverkar dom flesta delar i "huvudfabriken" i italeien och skickar det till Sverige för montering, sen ska Asea/scandia ha lite royaltes för att dom ska få sätta dit Cylinda namnet. Någon där som var smart och inte sålde varunamnet när man sålde tillverkningen.
Citera
2008-07-10, 12:23
Medlem
Snurrens avatar
Skulle tro att Miele har bäst andrahandsvärde, om du vill sälja den i framtiden. Alla "vet" att dom är byggda för att hålla länge.
Citera
2008-07-10, 17:23
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
En konsumentmaskin är byggd för att hålla i 2500 tvättar. Men om den överlastas så blir hållbarheten betydligt kortare. ..............
Av de billiga maskinerna i 3000-4000 kronorsklassen så brukar Bosch vara bäst och hållbarast. Wirlpool och Electrolux är sämst i den billiga klassen
................

Hur många tvättar i veckan är det baserat på ?
Enligt min beräkning skulle det vara knappt 3 tvättar i veckan under 15 år.
Eller runt 5 tvättar i veckan under 10 år.

Tycker 3 tvättar i veckan låter mycket ,låt vara då för en barnfamilj men ändå.

5 tvättar i veckan ?

Helt klart har du rätt i att användningsättet påverkar livslängden enormt.
En del idioter jag varit med om har pressat in mattor i maskinen så att luckan knappt gått att stänga ,säger sig själv att belastningen på lager och trumma blir enorm vid centrifugering.
likaså att strunta i att rengöra "nålfällan" regelbundet med följd att maskinen aldrig hinner tömma innan centrifugeringen träder i kraft ,samma sak där stora påfrestningar på lager och trumma.

Jag vill påstå att 10 år är MAX gränsen för en ekonomisk livslängd på dagens billighetsmaskiner.
Har dock varit med och bytt ut massor av electroluxmaskiner som varit 7-8 år och rasat fullständigt.

Ett tips hos vitvarohandlaren för att få något hum om kvaliten är att öppna luckan och vrida och bända i denna ,ger den lätt efter och verka "plastig" är maskinen en billig skräpmaskin med kort livslängd. likaså ta tag i nederkanten på innetrumman med fingrarna och dra den uppåt och neråt för att kolla glappet .
Citera
2008-07-10, 17:53
Medlem
Qquads avatar
Kan du lägga upp till 7000 tycker jag du ska satsa på en maskin med 1600rpm centrifugeringshastighet, det spar torktid.

Bosch och Siemens är som sagt ofta samma maskin med olika front, dom ligger i mellanskiktet och har hyfsad kvalite. Nästa steg är bl.a. Miele och Cylinda, bättre, men också dyrare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in