• 1
  • 2
2010-08-25, 12:27
Medlem
Blaha2k2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dharma
Jag gjorde egna vårrullar idag med rispapper.

Det blev faktiskt helt okej fast jag hade inte så mycket fantasi med fyllningen.
Jag tog bara kött, lök, salt och peppar.

Jag funderar på om man ska ta lite glasnudlar nästa gång?

Vad kan man mer stoppa i de små rullarna?

Räkor.
Stekt ägg.
Glasnudlar.
Isbergssallad.
Färsk koriander.
Söt basilika.
Salladslök.

osv osv osv.
Citera
2021-01-18, 12:46
Medlem
Sladdarens avatar
Billiga veckan

Dallon vårrullar som tillagas i airfryern gyllenbruna
Koka jasmineris
Kantarellsås på pulver

Kryddor inga mått:

blanda ihop sweet chili saus, fisksås, ostron och soyasås, worchestersås, liquid smoke (lite) prova er fram (smaka av) avvägning i en skål

smör

krydda sen peppar vit svart, cayenne, chili, paprikakrydda, torkad persilja
torkad dill (kan uteslutas)

Efter tillagning av vårrullar så öppnar du upp dom och häller ut innehållet och blandar ihop med riset plus kantarellsåsen och hackar ner gräddade degen i cmbitar risröran sen kryddar du enligt kryddor och blandar ner allt i risröran, rör om

bon adios ;-)
Senast redigerad av Sladdaren 2021-01-18 kl. 12:49.
Citera
2021-01-19, 00:10
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Billiga veckan

Koka jasmineris
Kantarellsås på pulver

Kryddor inga mått:

blanda ihop sweet chili saus, fisksås, ostron och soyasås, worchestersås, liquid smoke (lite) prova er fram (smaka av) avvägning i en skål

smör

Efter tillagning av vårrullar så öppnar du upp dom och häller ut innehållet och blandar ihop med riset plus kantarellsåsen och hackar ner gräddade degen i cmbitar risröran sen kryddar du enligt kryddor och blandar ner allt i risröran, rör om

bon adios ;-)

Tycker du på allvar att det är gott? Ditt "recept" kan vara något av det hemskaste jag någonsin läst. Lite av en splatterfilm i matlagningskontext.
Citera
2021-01-19, 01:14
Medlem
Takpapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Billiga veckan

Koka jasmineris
Kantarellsås på pulver

Kryddor inga mått:

smör

bon adios ;-)

Vaf...? Trolla lagom.

Nu vet jag inte vem "Dallon" är, men antar att det är fryst prefab. Kantarellsås till? Och sen tömmer du hela såsflaskeavdelningen däri. Med smör??? Och sen gör du lappskojs av alltihopa?

Nu kräktes jag över tangentbordet av att läsa skiten du skriver. När jag provade ditt recept struntade jag att röra om på slutet. Det blev bättre så. Gissa om jag också trollar.
Citera
2021-01-19, 12:08
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takpapp
Vaf...? Trolla lagom.

Nu vet jag inte vem "Dallon" är, men antar att det är fryst prefab. Kantarellsås till? Och sen tömmer du hela såsflaskeavdelningen däri. Med smör??? Och sen gör du lappskojs av alltihopa?

Nu kräktes jag över tangentbordet av att läsa skiten du skriver. När jag provade ditt recept struntade jag att röra om på slutet. Det blev bättre så. Gissa om jag också trollar.

Finns inget som trollas iaf :-). Om du inte gillar risrör paella, tonfisksallad, skink-rissallad. Risröror kan man säga

Det som finns i vårrullarna är nötfärs och mjuk vitkål. Att blanda ut det med ris ser jag inga som helst konstigheter i. Sen att tillföra en pulver-kantarellsås och blanda runt är inte alls tokigt med smör, dock ska inte riset simma i det utan bara suga upp det

Nu kommer vi till kryddningen umamin: soja, fisksås, samt ostronsås, worchester baseras utifrån samma bas och sås. Normalt så dippar man vårrullar i det (läs om dippsåser till vårrullar) och äter riset på sidan om även tom sweet chilisås vid sidan. Men i istället blandar jag det i riset med vårrulle innehållet, vart mycket bra

Nu blandar jag istället i det i risrätten eftersom pulver kantarellsåsen är rätt så smaklös relativt en riktig kantarellsås. Liquid smoke lyfter dessa såser ett snäpp till

plus lite hetta som peppar och paprika
Persilja passar bra som örtighet till att blanda i

Jag kommer göra om rätten igen .. Jag tyckte mycket om den ;-) såklart påhittat recept

bon adios ;-)

Smör ska blandas i ganska så där mycket, smör är smak fyllighet i risrätten
Senast redigerad av Sladdaren 2021-01-19 kl. 12:25.
Citera
2021-01-19, 12:12
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Tycker du på allvar att det är gott? Ditt "recept" kan vara något av det hemskaste jag någonsin läst. Lite av en splatterfilm i matlagningskontext.

Musmigt var det , som sagt läsa ovan, jag komme rgöra samma rätt igen
Kolla på kryddningen här. Jag bara tillför det i riset istället med uppblandat innanmäte av vårrullar

Smaken är som baken delad: https://www.koket.se/varrullar-med-d...urtadas-recept

Man måste tänka utanför boxen vad gäller nypåfunnen mat ;-P
Senast redigerad av Sladdaren 2021-01-19 kl. 12:18.
Citera
2021-01-19, 12:22
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton

Tex senap i kyckling pasta (sås) är otroligt gott, lyfter smakerna.. inte många som tänker på

https://www.tasteline.com/recept/kyc...gon-och-senap/

Men gillar man det inte så .. okej
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här