2008-07-14, 21:51
Medlem
sicnexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zipoos
Och då ska dem per automatik straffas med våldtäkt då?
Om man som kille är packad och beter sig som ett spån kan det hända att man blir misshandlad, antar att offret inte har någon del i det hela då heller?

Försöker inte rättfärdiga våldtäkt på något vis men har på nära håll sett ett par för många tjejer som kör "jag blev nog våldtagen tror jag"-resonemanget när alkoholens dimmor skingras och ångesten kryper sig på.

Om flickan är 14 år blir väl brottsrubriceringen våldtäkt per automatik oavsett om det var under medgivande eller inte?

Får väl hoppas de suger in gm och dömer honom om det nu är frågan om en riktig våldtäkt.
Citera
2008-07-15, 10:41
Medlem
brumbrum666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snarko
Givetvis skall man inte bli våldtagen bara för att man druckit lite alkohol, men världen ser ut så nuförtiden, killar är skit, och tjejerna måste ta o bli lite mer försiktiga...

Alla killar är (som någon annan påpekat) inte "skit", men jag tror inte vi är så oense egentligen. Det finns dock en viktig, principiell skillnad mellan:

1) att i förebyggande syfte uppmana kvinnor/flickor att ta det försiktigt (och, så vitt möjligt, på ett icke-rasistiskt sätt, förklara för dem att vissa typer av kulturberikare har lättare att missuppfatta signaler än vad etniska svenskar typiskt har, samt en betydligt större benägenhet att med kraft agera utifrån sagda missuppfattningar).

2) att i efterhand skuldbelägga den som inte lyckats tillgodogöra #1
Citera
2008-07-15, 10:48
Medlem
brumbrum666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sicnex
Om man som kille är packad och beter sig som ett spån kan det hända att man blir misshandlad, antar att offret inte har någon del i det hela då heller?

Just det. Det är KLOKT att vara försiktig, men det är ingen plikt i juridisk mening, och det har ingen som helst bäring i skuldfrågan.

Vad är poängen med att skuldbelägga den som trott sina medmänniskor (eller motmänniskor) om för mycket gott och redan har fått genomlida helvetets kval (misshandel/våldtäkt) som straff för detta? Koncentrera dig i stället på att straffa gärningsmannen så mycket det bara går (och på att utvisa vederbörande på livstid, där så är möjligt).

Citat:
Försöker inte rättfärdiga våldtäkt på något vis men har på nära håll sett ett par för många tjejer som kör "jag blev nog våldtagen tror jag"-resonemanget när alkoholens dimmor skingras och ångesten kryper sig på.

Kan så vara, men man ska ha DJÄVLIGT bra på fötterna, för att komma dragande med detta i ett specifikt fall, och nu har du ingen som helst aning. Då ska du vara väldigt ödmjuk, men du SPEKULERAR glatt i MÖJLIGHETER i alla fall, vilket är oerhört tanklöst, på gränsen till förtal. Lägg av med det. Nu.

Ni andra också.
Citera
2008-07-15, 12:26
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Japp, och ännu fler (sammantaget vill säga) till andra droger. Kasta ut alkohol och droger ur landet så slipper vi de flesta brott.
Hm. Hur stor del av totalbrottsligheten i Sverige utgörs av våldsbrott?
Citera
2008-07-15, 13:21
Medlem
Verkar inte som att det "fina" folket är ett dugg bättre...
http://hd.se/bastad/2008/07/14/fylla-och-vaaldtaekter-under/
Citera
2008-07-15, 13:54
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Åtal ogillas dagligen i det här landet. Det beror på att vi har oerhört höga beviskrav, och att i synnerhet sexualbrott oftast saknar vittnen, och inte på att brott ej har begåtts. Då brukar det inte leda till åtal. Det hoppades jag att de flesta kände till.
Stryk "oerhört". Konferera gärna med Tito Beltrans advokat om du känner dig tveksam.

Sexualbrott är för den delen inte den brottslighet som är svårast att leda i bevis heller. En ekobrottsåklagare skulle falla i lyriska paroxysmer om han lyckades uppnå uppklarandeprocenten för sexualbrott.
Citera
2008-07-15, 15:49
Medlem
sicnexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brumbrum666
Just det. Det är KLOKT att vara försiktig, men det är ingen plikt i juridisk mening, och det har ingen som helst bäring i skuldfrågan.

Vad är poängen med att skuldbelägga den som trott sina medmänniskor (eller motmänniskor) om för mycket gott och redan har fått genomlida helvetets kval (misshandel/våldtäkt) som straff för detta? Koncentrera dig i stället på att straffa gärningsmannen så mycket det bara går (och på att utvisa vederbörande på livstid, där så är möjligt).

Kan så vara, men man ska ha DJÄVLIGT bra på fötterna, för att komma dragande med detta i ett specifikt fall, och nu har du ingen som helst aning. Då ska du vara väldigt ödmjuk, men du SPEKULERAR glatt i MÖJLIGHETER i alla fall, vilket är oerhört tanklöst, på gränsen till förtal. Lägg av med det. Nu.

Ni andra också.
Om du lugnar ner dig lite och andas kanske du kan dra dig till minnes att vi i sverige åtnjuter något som kallas åsiktsfrihet, den tillåter mig att uttrycka mina åsikter oavsett vad du anser om det.

Vidare har jag inte någonstans i mitt inlägg påstått att flickan ifråga ljuger, bara meddelat mina erfarenheter om att sådant faktiskt förekommer.

Alla mynt har två sidor och för att en rättvis dom skall kunna ställas måste man gå igenom alla tänkbara scenarion för att sedan komma till slutsats om det mest sannolika.
Först när all fakta framlagts och gärningsmannen fått en fällande dom är han skyldig, och får förhoppningsvis ett rättmätigt straff utdömt. Något jag också hoppas ske i det fall ett brott har begåtts, men just den delen valde du ju att editera bort när du citerade mig.
Antar du vill tillskriva mig ett tankesätt jag inte har, då du även vidlyftigt tolkar min sinnesstämning då inlägget skrevs.
Citera
2008-07-15, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mixbox
Ganska uppenbart att det är en sk "supa och ångra dan efter" grej.

Vadå ångra? Smutsraggare och annat whitetrash skryter väl snarare om att de knullat ngn fjortis i baksätet på sin dekalpimpade volvo 740.
Citera
2008-08-14, 21:19
Medlem
Han menade att tjejen supit och ångrat sig, inte raggaren. Inte för att jag förstår vad som var uppenbart med det.
Citera
2011-07-08, 08:13
Medlem
Zentowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brumbrum666
...
Något om överrepresentation:

Somalier är cirka 23(!) gånger överrepresenterade i våldtäktsstatistiken. (Källa till detta (BRÅ) finns redovisad på dussintals ställen här på FB.) Översatt till mer vardagliga termer, betyder det att om du, på din nattliga promenad genom parken, möter 22 svenskar och en somalier är risken större att du blir våldtagen av honom än av en enda av svenskarna. Det betyder också att det bara behövs 20'000 somalier för att stå för fem procent av våldtäkterna här i landet.
...

Det där var knappast matematik anpassad till verkligheten.

Först måste du räkna ut hur många svenskar det går på en somalier. grovt utträknat blir det ca 1200 svenskar och 2 somalier - en kvinna och en man. Du angav inte kön men vi tar bort dem genom att dela med 2 eftersom det är vanligast att en man våldtar.

I din nattliga promenad möter du alltså 601 män varav en är somalier.
Om 0,04 av de svenska männen är potentiella våldtäktsmän och det stämmer att somaliern är 23 gånger överrepresenterade (vilket jag betvivlar - men för vår uträknings skull...) bör 0,92 av somaliern vara det. Alltså behöver vi få fram 109 somalier för att hitta en stycken potentiell våldtäktsman.

Då måste vi räkna ut hur många svenskar du kommer möta och hur många av dem som är potentiella våldtäktsmän. 109 x 600 = 65217 . Ta det gånger 0,04 så får du 2608 potentiella svenska våldtäktsmän.

Du går alltså i skogen och möter 109 somalier och 65217 svenskar. Av dessa riskerar du bli våldtagen av en svensk 2608 gånger och av somaliern 1 gång.

Risken är alltså 2608 gånger större att du blir våldtagen av en svensk man än en somalier i alla sammanhang.

Känner du dig tryggare nu?
Citera
2011-07-08, 10:21
Medlem
Torde väl vara fullständigt uppenbart att en gärningsmannaprofil lyder "svensk, 17-30 år, raggare, lågutbildad, bruksort, röstar SD".
Citera
2011-07-08, 10:33
Medlem
Pulpas avatar
Härligt trådlyft....

trodde det var något som skett under årets Power Meet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem