Citat:
Ursprungligen postat av karinparin
Den/de som skrev att de mörkhyade som figurerade i områden med sannolik är skyldiga till brottet...sluta med att posta sån dynga tack. Englas förövare tex var ju helsvensk.
Kära karinparin,
Jag tycker att du ska be berörda FB-debattörer om ursäkt för din brist på ödmjukhet, och jag ska förklara varför, men först måste jag säga att det fascinerar mig att en person, som klarar av att skriva ordet "figurerade", i övrigt presterar en så usel prosa:
1: Genus för "område" är neutrum, inte reale. Alltså heter det "området" i bestämd form.
2: I stället för adjektivet "sannolik" borde du skriva substantivet "sannolikhet", för att din mening ska fungera.
3: Man är "förövare" av ett brott, inte av en person. Alltså har Engla ingen förövare; de brott som begicks mot henne hade dock en förövare.
Även innehållsligt uppvisar ditt inlägg/påhopp, som tidigare antytt, upp katastrofala brister:
Det är inte alls säkert att det är "dynga" att hålla en mörkhyad gärningsman för mer sannolik än en helsvensk, när de tidigare synts stryka i faggorna, med tanke på den lika väldokumenterande som hårresande överrepresentation som sedan länge finns vetenskapligt belagd och publicerad. Varken du eller jag vet någonting om fördelningen i antal vid tillfället.
För att styrka din tes om dynga, framför du något som på fackspråk heter en "anekdot". Dess vetenskapliga värde är i detta sammanhang exakt noll. Om allt du vill göra är att styrka att helsvenska våldtäktsmän över huvud taget existerar, är Engla-fallet dock fullt tillräckligt, men jag känner inte till någon psykiskt frisk person som bestrider detta, så där sparkar du in en vidöppen dörr med sådan kraft att du landar på rygg innanför tröskeln och slår huvudet i densamma. Grattis.
Något om överrepresentation:
Somalier är cirka 23(!) gånger överrepresenterade i våldtäktsstatistiken. (Källa till detta (BRÅ) finns redovisad på dussintals ställen här på FB.) Översatt till mer vardagliga termer, betyder det att om du, på din nattliga promenad genom parken, möter 22 svenskar och en somalier är risken större att du blir våldtagen av honom än av en enda av svenskarna. Det betyder också att det bara behövs 20'000 somalier för att stå för fem procent av våldtäkterna här i landet.
Dynga. Yeah, right. Be nu om ursäkt.