2008-07-07, 11:06
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Men man vill ju inte att hela köket ska lukta ättika heller? Men det kanske försvinner efter ett tag?
Efter nån timme är det borta.

Det luktar väl inte ättika resten av livet bara för man har gjort inlagd strömming?
Citera
2008-07-07, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Men man vill ju inte att hela köket ska lukta ättika heller? Men det kanske försvinner efter ett tag?

yes
Citera
2008-07-07, 11:08
Medlem
tjaboooos avatar
Du får ursäkta men de där skulle jag vilja se en bra källa på för de du skriver går tvärtemot information jag fått från silikontillverkare.

Det går liksom inte ihop, köper man silikon till akvarie ska det va utan "antimögelmedel" och det är definitivt inte ättikan det gäller.
Där är ättikan endast ett problem om silikonet är ohärdat, såfort de härdar är det inte ett problem.
Kör man med våtrumsilikon så tar antimögelmedlet död på fiskarna vilket betyder att det inte är ättikan som är den mögeldödande substansen.
Citera
2008-07-07, 11:09
Medlem
joe_ss avatar
PM samt inlägg

Åk till närmaste järnhandel eller byggvaruhus och säg:
"Du knatten i röd/blå/whatever skjortfärg. Fogen mellan kaklet och diskbänken har spruckit. Var fan har ni sån?"

Han kommer garanterat att svara:
"Va?"

Och du kommer att säga:
"Lyssna nu noga för helvete. FOGEN mellan kaklet och diskbänken har spruckit och jag behöver silikon. VAR finns det i er förnäma butik?"

Nu blir han stirrig:
"Eh..det finns nog där borta" darrigt pekande.

Du har övertaget och kan kommendera buttert:
"Du följer med och visar! Sen ska jag ha en sån där orange sprutgrej också."

Sedan hem:

http://www.viivilla.se/kok/ohlins/ny...sma-medel.aspx
"4. Nu är det dags att sätta en silikonfog i hörnen och mellan diskbänk och bänkskiva. Använd en silikon som har samma färg som fogmassan. Använd en patron silikon. Skär av spetsen snett och lagom mycket så att spetsen passar i fogarna.

Sätt maskeringstejp på båda sidor om fogen och pressa in silikon i fogen. Släta till med ett finger som du har doppat i en blandning av vatten och diskmedel. Tag bort tejpen på en gång och släta till fogen med fingret igen."

Voilá. Klart.

Edit: Citationstecken.
Citera
2008-07-07, 11:12
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
Du får ursäkta men de där skulle jag vilja se en bra källa på för de du skriver går tvärtemot information jag fått från silikontillverkare.

Det går liksom inte ihop, köper man silikon till akvarie ska det va utan "antimögelmedel" och det är definitivt inte ättikan det gäller.
Du får nog kontakta en kemist.
Att ättika håller mögel borta är liksom hela idén med att använda den i mat. Den blir konserverande. Och ett gammalt husmorstips är att tvätta ur kylskåp med ättika för att döda ev mögel som har uppstått. Och det är också anledningen till att man har den i silikon.

Citat:
Vi har fått problem med mögel i vårt stall. Vi kan inte använda för starka produkter för hästarnas skull, men någon hade hört att man kan tvätta väggarna med ättika och att detta är en fungicid. Stämmer det och vilken styrka skall man i så fall ha på ättikan?
Det stämmer att ättika fungerar som fungicid, den används med framgång till att ta bort/motverka mögel i båtar, på tegelpannor, utemöbler i plast och trä m.m. Ättikan är inte heller farlig för djur och därför ofarlig att använda på ytor som hästarna kommer i kontakt med. Vad som är viktigt att veta är att djur inte gillar lukten – ättikan används för att t.ex. hindra katter från att vistas på vissa ställen (verandor t.ex.) och för att hindra hundar från att kissa på icke önskvärda ställen. Det har även använts för att hindra hästar från att gnaga på stallväggar/träkrubbor.

Man kan använda ren 24 % ättika (mest effektivt) men prova gärna att späda den med lika delar vatten inledningsvis – mest för att det är ganska skarp lukt om man använder 24 %. Jag tror dock att ni kan behöva använda 24 % som den är.
http://www.perstorpattika.com/Fragor...-,%20Svar.aspx

Citat:
Det finns flera olika sorters ättika.
Gemensamt för dem alla är att de innehåller
ättiksyra men halten varierar. Det är ättiksyran
som är den verksamma beståndsdelen och
den har konserverande verkan samt skapar
en ogynnsam miljö för mögel och bakterier
i matlagning.
http://www.perstorpattika.com/Fakta.aspx

Så, nu har jag skrivit tre inlägg om det, kan du motbevisa det så skriv ett inlägg med en länk, och är det en säker källa så ska jag tro det.
Senast redigerad av Kingen_king 2008-07-07 kl. 11:18.
Citera
2008-07-07, 11:19
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kingen_king
Att ättika håller mögel borta är liksom hela idén med att använda den i mat. Den blir konserverande.
Flytande ättika och härdad silikon är inte samma sak.

Citat:
Så, nu har jag skrivit tre inlägg om det, kan du motbevisa det så skriv ett inlägg med en länk, och är det en säker källa så ska jag tro det.
Om det du skriver verkligen stämmer, varför bär inte all silikon en antimögelsymbol ?
Varför tillätter exempelvis sikasil ämnen i våtrumsilikonerna ?

Du har inte heller svarat på hur man kan ha fiskar i silikonade akvarier, fiskar tål inte
antimögelmedel eller ättika.

Det enda du gjort hittills är postat länkar till FLYTANDE ättika, inte till silikon .
Citera
2008-07-07, 11:28
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Flytande ättika och härdad silikon är inte samma sak.

Om det du skriver verkligen stämmer, varför bär inte all silikon en antimögelsymbol ?
Varför tillätter exempelvis sikasil ämnen i våtrumsilikonerna ?

Du har inte heller svarat på hur man kan ha fiskar i silikonade akvarier, fiskar tål inte
antimögelmedel eller ättika.

Det enda du gjort hittills är postat länkar till FLYTANDE ättika, inte till silikon .
Som sagt, kontakta en kemist eller sök fakta själv. Att ättika är anti-mögel är känt sen några hundra år och ättika finns i våtrumssilikon. Dra dina egna slutsatser.

Silikon är också flytande, fast trögare än ren ättika. Att blanda olika ämnen med varandra är knappast en revolution.

Jag har inget intresse att bygga akvarium, så där borde du nog fråga i husdjursdelen av FB.
Citera
2008-07-07, 11:35
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kingen_king
Dra dina egna slutsatser.
Kan inte dra nån annan slutsats än att du har fel, då du bl.amotsäger den information jag fick för 2år sen från en silikontillverkare.
Citera
2008-07-07, 11:44
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Kan inte dra nån annan slutsats än att du har fel, då du bl.amotsäger den information jag fick för 2år sen från en silikontillverkare.
Vadå? Att ättika inte är mögeldödande?

Du har inte kommit med ett enda fakta, så vad är du ute efter? Att spela dum?
Citera
2008-07-07, 11:53
Medlem
Änglatofss avatar
Citat:
Ättika är inget antimögelmedel.
Ättika och olika syror tex citron har ju i alla tider varit knep för att få bort mögel.
Det visste till och med jag som inte är i bygg eller mögelbranschen. Välkända husmorsknep för hem och hushåll. Man konserverar ju till och med mat med ättika!
Citera
2008-07-07, 15:13
Medlem
joe_ss avatar
Inte för att jag med mina ynkliga inlägg vill lägga mig i anti-mögel-ättika-akvarium-perstorp-diskussionen men handlade inte tråden om en sprucken fog i köket?
Skapa en egen jävla mögel-tråd.
Citera
2008-07-07, 23:26
Medlem
miklons avatar
För att föra saken tillbaka till topic: Jag kollade lite närmare nu och det ser ut som att det är kakelfog (alltså detsamma som kaklet sitter fast med) bara som är lagd och som sedan har spruckit, alltså ingen särskild fogmassa där.

Vågar man sig på att bryta och greja där, eller är det bättre att lägga en silikonfog över den befintliga fogen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in