Jag har kört med Ubuntu ett tag och flitigt installerat och avinstallerat en massa program för att testa mig fram till de som passar mig.
Idag när jag skulle packa upp en film så fick jag en varning att hårddiskutrymmet nästan var fullt.
Jag brukar ladda ner en film på hårddisken 1 där Ubuntu är installerat och sedan packar jag upp den till min andra hårddisk 2 och raderar det på hårddisk 1.
Finns det några temp filer nånstans som jag kan radera eller vad har hänt?
Jag har kört med Ubuntu ett tag och flitigt installerat och avinstallerat en massa program för att testa mig fram till de som passar mig.
Idag när jag skulle packa upp en film så fick jag en varning att hårddiskutrymmet nästan var fullt.
Jag brukar ladda ner en film på hårddisken 1 där Ubuntu är installerat och sedan packar jag upp den till min andra hårddisk 2 och raderar det på hårddisk 1.
Finns det några temp filer nånstans som jag kan radera eller vad har hänt?
Kör "baobab" så får du en grafisk överblick på vad din utrymme befinner sig (Tryck på Scan filesystem).
Annars rensas /tmp varje gång din dator startar om. Jämför det med Windows :-)
Kör "baobab" så får du en grafisk överblick på vad din utrymme befinner sig (Tryck på Scan filesystem).
Annars rensas /tmp varje gång din dator startar om. Jämför det med Windows :-)
Eller gör det lätt för dig, öppna en terminal och skriv följande:
Om du har kde installerat så kan jag tippsa om fsview. Det är det bästa programmet jag har hittat för att kolla vad som tar utrymme. Du kör det på den katalog du vill kolla t.ex. "fsview /"
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!