• 2
  • 3
2008-07-09, 09:37
Medlem
Champinjonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Ungefär det man sa när XP kom varför byta från Win98 som fungerade så bra... Utvecklingen går framåt... Keep Up

vem säger att man måste följa utvecklingen?
Citera
2008-07-09, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Ja det går men till vilken nytta? Vista kan allting som XP kan...

Många Jobbar med Musik Anv. bara XP för Vista klarar inte av alla Pluggar till musik programmen.
Citera
2008-07-09, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Champinjonen

precis.. C64 & Amiga 4 Ever
Citera
2008-07-09, 10:23
Medlem
Flärps avatar
Citat:

Absolut ingen, men se då inte ner på folk som använder Vista och följer utvecklingen.
Citera
2008-07-09, 10:54
Medlem
Anteuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flärp
Absolut ingen, men se då inte ner på folk som använder Vista och följer utvecklingen.

Varför inte, Vista är inget bra, nämn något som är bra med det?

Citat:

All utveckling är inte för det bättre
Citera
2008-07-09, 14:54
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anteus
Varför inte, Vista är inget bra, nämn något som är bra med det?

Det gjorde vi ju redan tidigare, men du kanske har problem med läsförståelsen?

https://www.flashback.org/showpost....4&postcount=17
Citera
2008-07-09, 15:05
Medlem
Anteuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
Det gjorde vi ju redan tidigare, men du kanske har problem med läsförståelsen?

https://www.flashback.org/showpost....4&postcount=17

Nej orkar bara inte falska påstående, höger säkerhet möjligtvis om man pallar med UAC frågor för nästan allt och då inte en utan flera och skriva in lösenord om man inte är inloggade som admin. Snyggare design visst men jag har också den och jag kör Tiny2003 med en moddad WindowsBlinds. Nämn ltie förbättrade funktioner som inten går att få i 2003 eller XP. Ska man nämna också hur mycket mer de små förbättringarna drar än om man kör det på 2003 eller XP?
Citera
2008-07-09, 19:14
Bannlyst
Vista har generell högre säkerhet vilket innebär att även folk som inte fattar nåt alls om säkerhet,medelsvensson, får högre säkerhet även om han inte gör något aktivt val. Det är bra, för det är genom den stora okunniga massans okunnighet som skit kan virusskit och botnet får datorkapacitet

Men om man kan INTE grundläggande säkerhetregler för hur man bör hantera sin XP (typ att man bör undvika vardagssurf via adminkontot, att man bör skaffa antivirus och brandvägg och rensa datorn då och då samt inte ska trycka på alla mystiska bifogade filer från okända facebooktjejer skickar, osv) så är inte direkt säkerheten ett argument som räcker för att förklara relevansen av att byta till Vista.
Citera
2008-07-09, 19:43
Medlem
Anteuss avatar
Har bara lite svårt och tro det, för om medelsvensson laddat ner ett program från tex piratebay så kommer han att öppna filen och klicka förbi alla säkerhetsvarningar då är meningen med UAC borta nästan.

Att sköta XP eller Vista, gäller samma sak öppna inte misstänkta filer, ladda inte okända warez filer osv.
Citera
2008-07-09, 22:32
Bannlyst
EDIT: oj, jag trodde jag editerade mitt inlägg, men jag duplikerade det! nåja, några till grejer skrev jag i alla fall..

Men om manredan kan grundläggande säkerhetregler för hur man bör hantera sin XP (typ att man vet att undvika vardagssurf via adminkontot, att man vet att skaffa antivirus och brandvägg och rensa datorn då och då samt inte ska trycka på alla mystiska bifogade filer från okända facebooktjejer skickar, osv) - alltså, om man redan är en person som vet hur man är någorlunda säker på nätet - då är inte direkt säkerheten ett argument som räcker för att byta till Vista. För man är redan så säker som man behöver. Och Vista bjuder inte på annat än flashigare gränssnitt till bekostnad av mer systemresurser - betydligt mer funkar dessutom på XP. Windows har förnyat supporten på den. Varför byta något som fungerar bra redan?

Tror dessutom det kommer bli åtråvärt med lättare windowsvarianter nu när minidatorer blir allt populärare. XP kör man ju hur bra som helst med bara 512 mb minne men vista kräver massa fläsk i onödan. Det är väl därför fler och fler tillverkare erbjuder datorer med Linux. Den marknaden kunde XP haft om de var lite smarta
Senast redigerad av SulFatrykarn 2008-07-09 kl. 22:37.
Citera
2008-07-09, 23:37
Medlem
Anteuss avatar
Jo, faktiskt finns det en Asus Eee variant med XP.
Det finns ju lättare windowsvarianter av tex eXPerience (nLite + massa tweaks etc)

Tex MicroXP 0.6b
Citat:
Statistics:

Installation Time From End Of Formatting... 4 Mins 25 Secs

RAM Usage On First Installation............ 27.7 Mb
Handles.................................... 1355
Threads.................................... 110
Processes.................................. 11

WINDOWS Folder............................. 182 Mb
Items In System32.......................... 670

ISO File Size.............................. 88.1 Mb
Citera