2010-05-22, 07:57
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pozz2
Hej
Jag ska köpa en kompressor från HN
http://haraldnyborg.se/merinfo.asp?varenr=75168&Grp=&n=10

Min 3 fas koppling i garaget är kopplad på 3st 10A säkringar. På dessa säkringar sitter även all annan el i garaget, lampor och uttag.
Klarar jag att köra kompressorn med detta?

Du får testa men tvivlar starkt på att det kommer att funka i längden om du har en massa annat inkopplat samtidigt.
När kompressorn startar drar den som mest i startögonblicket.

risken är att du får hålla på och byta proppar.

Du bör helst ha: en separat 3 fas säkringsgrupp på 16A /2,5 kvmm åt kompressorn.
Och som andra påpekat du MÅSTE ha ett motorskydd annars bränner du motorn vid fasbortfall.
Citera
2010-05-22, 12:50
Medlem
DrBums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Du bör helst ha: en separat 3 fas säkringsgrupp på 16A /2,5 kvmm åt kompressorn.

Varför säkra upp något som inte enns drar i närheten av det?
Citera
2010-05-23, 19:45
Bannlyst
Sitter och planerar för att renovera lite i min hyresrätt. Har bland annat fått en rekvisition på hall tapeten av hyresvärden. Sen så har jag planerat att byta ut badkaret och bara ha en dusch istället. Till sist så har jag tänkt att byta ut tre ojordade vägguttag i vardagsrummet och ev även lamputtaget i taket mot jordade uttag. Har inte fått svar än från deras bovärdskontor ännu men jag antar att det inte är någon omöjlighet att jag får tillåtelse av dom. Givetvis kommer jag då låta en elektriker utföra arbetet.

Händiga Herman som bode här innan glömde tydligen att sätta tillbaka täcklocken efter han/hon tapetserat om. Så det var därför jag hittade dom när jag knackade försiktigt på tapeten. Doserna inte täcklocken dom fick jag köpa nya. Det finns en jordkabel som ligger i en av kopplings doserna i väggen. Så det borde ju inte vara några problem att samman koppla jordkablarna där.

Matriel:
3 st jordade vägguttag a 29 kr/st (http://haraldnyborg.se/merinfo.asp?varenr=54268&n=10)
Ev 1 st jordad lamputtag a 26 kr (http://haraldnyborg.se/merinfo.asp?varenr=54140&n=10)
FK 1,5 mm2 100m gul/grön 175kr (http://haraldnyborg.se/merinfo.asp?varenr=50303&n=10)

Med tanke på att jag ev tänkt skaffa matrielen själv så undrar jag hur mycket det skulle kunna gå på för att få jordkabeln och uttagen installerade?
Senast redigerad av PerZerk 2010-05-23 kl. 19:50.
Citera
2010-05-24, 04:41
Medlem
e_peppes avatar
runt tusenlappen kanske?
Citera
2010-05-24, 05:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av e_peppe
runt tusenlappen kanske?
Det verkar rimligt och med tanke på att jag då kan använda min plamsa TV, dator och LCD-skärm som bör/skall helst vara anslutna till jordade uttag så behöver jag inte oroa mig för det sen.

Sen om det flyttar in en som har ojordade kontakter kan ju ersätta dessa med en europakontakt från tex Clas Ohlson. http://www.clasohlson.se/Product/Pro...x?id=148856788
Citera
2010-05-24, 06:00
Medlem
e_peppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerZerk
Det verkar rimligt och med tanke på att jag då kan använda min plamsa TV, dator och LCD-skärm som bör/skall helst vara anslutna till jordade uttag så behöver jag inte oroa mig för det sen.

Sen om det flyttar in en som har ojordade kontakter kan ju ersätta dessa med en europakontakt från tex Clas Ohlson. http://www.clasohlson.se/Product/Pro...x?id=148856788

Det är bara det att samtliga uttag i ett rum måste vara jordade om du börjar byta.
Och när jag byter till jordade uttag i en äldre kåk så brukar jag byta fas och nolla åxå när jag ändå håller på, lättast att använda den gamla tråden som dragtråd och dra i tre nya friska....
Citera
2010-05-24, 06:05
Bannlyst
Citat:
Det är bara det att samtliga uttag i ett rum måste vara jordade om du börjar byta.
Och när jag byter till jordade uttag i en äldre kåk så brukar jag byta fas och nolla åxå när jag ändå håller på, lättast att använda den gamla tråden som dragtråd och dra i tre nya friska....
Lär ju vara ett antal år sedan elen drogs om här. Fastigheten är byggd runt 1953-54.
Senast redigerad av PerZerk 2010-05-24 kl. 06:08.
Citera
2010-05-24, 17:31
Medlem
DrBums avatar
Citat:
Händiga Herman som bode här innan glömde tydligen att sätta tillbaka täcklocken efter han/hon tapetserat om. Så det var därför jag hittade dom när jag knackade försiktigt på tapeten. Doserna inte täcklocken dom fick jag köpa nya.

Vanligtvis tapetserar man över dosorna bara för att slippa ha doslock i en annan kulör än tapeten, dels bekvämt och delvis snyggare.

Matriel:
Med tanke på att jag ev tänkt skaffa matrielen själv så undrar jag hur mycket det skulle kunna gå på för att få jordkabeln och uttagen installerade?

En elektriker, vitt kostar runt 500-600 i timmen, men det är inte alla som vill göra jobb om du köper sakerna själv. Dels för att kvaliteten är låg och dels för att dom inte kan garantera att sakerna håller.
Men vill du ha det svart så kan du alltid komma överrense om ett bättre pris. Har du även tänkt på nya wago/toppklämmor/torix etc? Alltså trådskarvar till dosorna i detta pris?

Citat:

Helt rätt tänk att använda befintligt som dragtrådar!
Det stämnmer även att man inte FÅR dra in en ny jordpunkt i ett rum utan att man jordar upp samtliga uttag där innom. Detta är för att förhindra potentialjordskillnader som kan leda till att du får störm genom kroppen vid felaktiga maskiner eller föremål, lampor som är gjorda i metal tex om dom inte är FI klassade.

Citat:
Lär ju vara ett antal år sedan elen drogs om här. Fastigheten är byggd runt 1953-54.

En seriös elektriker drar inte in endast en jordtråd i en annläggning, dom drar om samtliga trådar.
Detta gör man för att dom befintliga kan skadas under ingreppet eller om dom redan är det.
Gammal fk har en tendens att kunna vittra sönder med tiden, och det kan leda till livsfara om man då börjar dra och slita i dom, höljet släpper och blottar kardelerna i tråden.

Man ska inte snåla på sakerna när det gäller el, för det kommer för eller senare att bita tillbaka i röven, med livet som insatts.
Citera
2010-05-24, 18:02
Bannlyst
Fick klartecken från min hyresvärd och dom skickade över en elektriker till mig idag som tittade lite i vardagsrummet. Han bad att få återkomma när han lämnat en offert till mig och en kopia till värden. Sen tittade han lite i doserna och sa att det beror på hur gamla ledningarna är. Anser vi att det behövs så gör vi det i så fall.

När det gäller badkaret så var det bara att plocka isär det och bära upp det på vindsplanet. Hyresvärden håller just nu på med en ordentlig storstädning av vindar, källare och cykelrum i mitt bostadsområde. Så dom skulle hämta badkaret där sedan enligt bovärden som ringde till mig i förmiddags.

Tack för era snabba svar
Senast redigerad av PerZerk 2010-05-24 kl. 18:17.
Citera
2010-05-26, 16:58
Bannlyst
Någon moderator skulle kunna infoga den här tråden https://www.flashback.org/t1134528 med den här.
Citera
2010-05-26, 18:58
Medlem
Ute i garaget har vi 3 fas, 400v som vi behöver använda för kompressor, svets.

Varför är behövs det 400v där?
Vad är skillnaden på 230 V och 400V?

Skulle vilja veta vad som händer när man öker spänningen, fördel/ nackdel.
Citera
2010-05-26, 21:19
Medlem
DrBums avatar
[quote=superman2]Ute i garaget har vi 3 fas, 400v som vi behöver använda för kompressor, svets.

Varför är behövs det 400v där?
Vad är skillnaden på 230 V och 400V?

Du får en jämnare belastning när du kör med 3fas, alltså lyser det inte lite mindre i vissa rum när du kör på 3faser. Det händer ofta när man lastar för mycket på en fas.
Annars, hum, en jämnare gång på maskiner och mera kraft.

Skillnaden är, well 170 volt? =)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in