Citat:
Ursprungligen postat av PerZerk
Händiga Herman som bode här innan glömde tydligen att sätta tillbaka täcklocken efter han/hon tapetserat om. Så det var därför jag hittade dom när jag knackade försiktigt på tapeten. Doserna inte täcklocken dom fick jag köpa nya.
Vanligtvis tapetserar man över dosorna bara för att slippa ha doslock i en annan kulör än tapeten, dels bekvämt och delvis snyggare.
Matriel:
Med tanke på att jag ev tänkt skaffa matrielen själv så undrar jag hur mycket det skulle kunna gå på för att få jordkabeln och uttagen installerade?
En elektriker, vitt kostar runt 500-600 i timmen, men det är inte alla som vill göra jobb om du köper sakerna själv. Dels för att kvaliteten är låg och dels för att dom inte kan garantera att sakerna håller.
Men vill du ha det svart så kan du alltid komma överrense om ett bättre pris. Har du även tänkt på nya wago/toppklämmor/torix etc? Alltså trådskarvar till dosorna i detta pris?
Citat:
Ursprungligen postat av e_peppe
Det är bara det att samtliga uttag i ett rum måste vara jordade om du börjar byta.
Och när jag byter till jordade uttag i en äldre kåk så brukar jag byta fas och nolla åxå när jag ändå håller på, lättast att använda den gamla tråden som dragtråd och dra i tre nya friska....
Helt rätt tänk att använda befintligt som dragtrådar!
Det stämnmer även att man inte FÅR dra in en ny jordpunkt i ett rum utan att man jordar upp samtliga uttag där innom. Detta är för att förhindra potentialjordskillnader som kan leda till att du får störm genom kroppen vid felaktiga maskiner eller föremål, lampor som är gjorda i metal tex om dom inte är FI klassade.
Citat:
Ursprungligen postat av PerZerk
Lär ju vara ett antal år sedan elen drogs om här. Fastigheten är byggd runt 1953-54.
En seriös elektriker drar inte in endast en jordtråd i en annläggning, dom drar om samtliga trådar.
Detta gör man för att dom befintliga kan skadas under ingreppet eller om dom redan är det.
Gammal fk har en tendens att kunna vittra sönder med tiden, och det kan leda till livsfara om man då börjar dra och slita i dom, höljet släpper och blottar kardelerna i tråden.
Man ska inte snåla på sakerna när det gäller el, för det kommer för eller senare att bita tillbaka i röven, med livet som insatts.