2008-07-06, 12:38
Medlem
NomadSouls avatar
http://sv.wikipedia.org/wiki/Meritokrati
http://sv.wikipedia.org/wiki/Byr%C3%A5krati

Funderar ofta på hur det går till i dagens Sverige i fråga om studier, yrkesliv och karriär. Jag skulle nog vilja påstå att vi har en sorts mix i landet, mellan meritokrati och byråkrati. Alltså; Man ska i första hand få jobb på sina meriter, meriter som i stor utsträckning ska bestå av relevant erfarenhet för just det arbete man söker. Samtidigt finns ett byråkratiskt system som är mycket noga med att klargöra vilka meriter som är önskvärda.

Se till exempel på de föreslagna reglerna för framtida lärarlegitimation som J Björklund (fp) vill se införas. Är det då verkligen rätt, att denna legitimation ska "förtjänas" endast av dem som väljer att studera vid högskolan i tre alt. fem år för att få en examen? Läraregenskaper som ämnesspecifik kunskap, social förmåga, lyhördhet och retorisk skicklighet; Är det något som dagens lärarutbildning erbjuder?

Tror ni, som jag, att många människor i vårt land aldrig kommer till sin rätt, på grund av mixen mellan meritokrati och (ibland extrem) byråkrati? Byråkrati enligt Wikipedia:

Ett tecken på byråkrati är närvaron av alldeles för många blanketter, antingen av papper eller på en webbplats, och att alla man försöker vända sig till hävdar att problemet skall lösas av någon annan. Ett annat tecken på byråkrati kan vara till exempel när anställda på ett företag stelbent hänvisar till ett internt regelverk snarare än behandlar sina kunder på ett sådant sätt att företaget inte riskerar dåligt rykte.

Kanske finns ett bättre ord som beskriver vad jag menar, dvs. extremt smala regler för att få undervisa som behörig lärare som i slutändan liknar det som beskrivs ovan.

Andra exempel är det som ofta nämns; "Med en högskoleutbildning bevisar du din förmåga att..." snarare än "du får mycket värdeful kunskap för ditt framtida yrkesliv". Emellanåt verkar det som om examen i sig är viktigare än personens relevanta meriter, alltså kunskap, intresse och engagemang för det arbete han eller hon ska utföra.

Är det ultimat att mixa dessa två synsätt? Finns det inte stora risker att människor i Sverige inte kommer till sin rätt i ett sådant system? De obehöriga lärare jag haft har t ex många gånger varit bättre på att undervisa än de behöriga. Det säger något om situationen.
Citera
2008-07-06, 15:10
Medlem
Dr Scriptums avatar
Byråkratin handlar ju mest om den ämbetsmannakultur vi har i Sverige, samt en groteskt stor socialdemokratisk stat. Dock så bör det påpekas att vi, till skillnad från många andra länder, har lite korruption, även om vi istället har en hemlighetskultur som inte finns i t ex USA...

Själv tycker jag vi borde ha en totalt fri marknad, som skulle ge oss meritokrati, och så får meritokrati råda i statens myndigheter också.
Citera
2008-07-06, 19:18
Medlem
Byråkratin är större i ett land som upplever modernisering/välfärd.
Byråkrati kan således sägas vara det som bringar ett samhälle dess destruktion.
Det är väl inte speciellt bra då kanske, eller?
Beror på om man är samhällskritisk eller inte.

Korruptionen i Sverige är oftast ren svågerpolitik.
Det ses inte som korruption, fastän det med alla mått är det.
Legitimerad korruption.

Meritokrati med byråkrati är värre än byråkrati utan meritokrati.
Det är USA ett praktexempel på. Med deras historia med "frontier" och "self-made men"
ser man att människor lyckas för att dom gjort något bra, alltså ren meritokrati.
Men det betyder att dom som svälter och skjuter varandra i ghetton
också får skylla sig själva. Ingen välfärd, även i fall av modernisering,
på grund av meritokratin.
Meritokratin föder värderingar som står i direkt opposition till välfärd.
Privata försäkringar istället för offentligt skattesystem,
och personval istället för ideologi,
brist på empati helt enkelt.
Om något så göder meritokrati korruption...
Man ska göra vad som helst för att nå toppen av karriärstegen,
slicka röv uppåt och sparka nedåt.

Meritokrati är extremhögerns propaganda.
En ursäkt till varför vissa sociala strata har det bättre.

Se Alain de Bottons dokumentär om meritokrati:
http://www.youtube.com/watch?v=CERfoDIU2Yw
Citera
2008-07-09, 19:12
Medlem
NomadSouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yidaki

Se Alain de Bottons dokumentär om meritokrati:
http://www.youtube.com/watch?v=CERfoDIU2Yw

Bra dokumentär! Precis som jag uppfattar situationen. Känner igen mitt eget resonemang. Tack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in