2008-07-05, 15:16
Medlem
Hej,

Kom nyligen hem ifrån en veckas resa. Drog upp persiennen i mitt stora köksfönster och upptäckte en spricka som går diagonalt över hela innerfönstret. Jag fattar inte hur denna spricka har uppkommit. Min hyresvärd kommer väl tro att det är jag som har åstadkommit sprickan i fönstret. Men, jag lovar, jag har inte gjort det.

Fråga till er: Hur kan man förklara att en sådan spricka i innerfösntret uppkommer av sig själv? Kan det vara "yutspänningar" eller liknande som får sprickor att uppkomma? Eller kan det finnas andra förklaringar?

Trodde först att en fågel flygit mot fönstret. Men, när jag såg att det var innefönstret sprickan satt i, la jag den teorin åt sidan.
Citera
2008-07-05, 15:33
Medlem
The house is alive...

Jag fick en exakt likadan spricka i ett innerfönster en gång(löpte diagonalt från hörn till hörn). Värden kom och bytte utan problem(kommunalt bostadsbolag). Jag hade heller inte orsakat den sprickan själv, utan mest troligt ngn spänning i rutan. Min spricka kom när jag skulle stänga fönstret(jag bara stängde det helt normalt).
Hela det huset var ju sprickfärdigt..... stora, glipande sprickor i källarväggarna+ när jag hade tagit ned hatthyllan avsedd att sitta i det trånga utrymme där den för 50 år sedan sattes in när huset byggdes och jag efter ett halvår skulle sätta tillbaka den där igen, så var det plötsligt helt omöjligt, den gick inte in där alls.
Citera
2008-07-05, 15:50
Medlem
Japhys avatar
Träramen kan ha svällt. Kanske kommit in fukt.
Huset kan ha satt sig, men du bor i en hyresbyggnad så det verkar inte troligt.
Citera
2008-07-05, 16:03
Medlem
P102s avatar
I ett kontor jag satt i en gång fick man inte vare sig hänga upp gardiner eller ställa något i fönstrena, för då blev det för varmt när solen sken och fönsteruslingarna sprack. Kan vara något sådant (fast då borde det ha hänt tidigare?).
Citera
2008-07-05, 16:27
Medlem
Mr_Crowleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P102
I ett kontor jag satt i en gång fick man inte vare sig hänga upp gardiner eller ställa något i fönstrena, för då blev det för varmt när solen sken och fönsteruslingarna sprack. Kan vara något sådant (fast då borde det ha hänt tidigare?).

Jag har för mig att det mest gäller gamla enkelglas. Vi tänkte sätta upp persienner i vår sommarstuga men blev avrådda av försäljaren. Fönstrena blev för varma och kunde spricka om dom blev nerkylda snabbt vid en regnskur t.ex.

Ungefär samma sak som kan hända när man häller varmt kaffe i ett Irish Coffee-glas.
Citera
2008-07-05, 16:42
Medlem
Okej, tack för svaren. Känns skönt ändå att andra varit med om nåt liknande, då jag själv inte vill stå för kostnaden av fönsterbytet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in