• 1
  • 2
2008-07-07, 00:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eckedo
Att personer som tar vitamintillskott har sämre hälsa kan mycket väl tänkas stämma, däremot tycker jag att det är förhastat att dra slutsatsen att människor som tar vitamintillskott lever ohälsosammare än andra i övrigt. Man kan ju tänka sig att personer drabbade av olika sjukdomar exempelvis inflammatoriska tarmsjukdomar, celiaki etc behöver tillskott av vitaminer i större utsträckning än andra.

Ja, just det. Ligger något i det.

Om en vitamin är en vitamin oavsett vad, skulle man då kunna ersätta all frukt och grönt med piller och bibehålla hälsan?

Eller är det som Afonso säger, att många egenskaper går förlorade?
Citera
2008-07-07, 11:12
Medlem
Afonsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spooz
Ja, just det. Ligger något i det.

Om en vitamin är en vitamin oavsett vad, skulle man då kunna ersätta all frukt och grönt med piller och bibehålla hälsan?

Eller är det som Afonso säger, att många egenskaper går förlorade?

Jag tror att jag och Eckedo har ungefär samma syn på saken egentligen. Han resonerar dock mer utifrån att ersätta ett bristtillstånd. Mer av ett sjukdomsperspektiv på saken.

Du kan få i dig alla vitaminer, spårämnen och mineraler som det finns ett rekommenderat dagligt intag på, genom tablettform.

Mitt fokus ligger mer på vad man inte får i sig när man tar vitaminerna ur sin naturliga omgivning. Och den listan kan sannolikt göras lång.
Citera
2008-07-07, 17:56
Medlem
Eckedos avatar
Precis!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto