Citat:
Ursprungligen postat av petter eremiten
Jag har en fundering. Är det inte så, att man använder obestämd form, när man tilltalar en officer i tjänsten? .exempel: "Godmorgon kapten!", God morgon major!", God morgon överste!".
När man däremot tilltalar en officer i privata civila sammanhang använder man bestämd form: "God morgon, kaptenen!", Godmorgon majoren!", "Godmorgon översten!". Alternativt använder man titel+namn: "Godmorgon kapten Nemo!", Goidmorgon major Morgonkröök!", "Godmorgon överste Wennerström!".
Det är litet svårt att veta vad som är rätt, eftersom denna typ av tilltal är mycket ovanlig numera.
MVH
Petter Eremiten
Det ligger nog något i det, även om jag tvivlar lite på "Godmorgon, kaptenen" ens i civila sammanhang, men det är som du säger svårt att ha någon känsla för. Hur som helst rör sig detta om tilltal och besvarar inte min fråga om varför endast kaptener
omtalas i obestämd form. (Om det var den du försökte svara på.)
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
Syster i meningen sjuksköterska refereras gärna i obestämd form. Ett besök
hos distriktssköterskan i bestämd form kan ge anledning till följande fråga:
— Kan syster lova att det inte gör ont?
Jämför
— Kan doktorn lova att det inte gör ont?
Det stämmer ju att "syster" är en av de titlar som kan omtalas i obestämd form ("Jag ska fråga syster"). Men tänk på att det inte råder någon konsekvent korrelation mellan tilltal och omtal. I motsats till "syster" tilltalas väl "rektor" alltid i bestämd form ("Godmorgon, rektorn"), men kan som konstaterat stå i obestämd form vid omtal ("Det här får tas upp med rektor").
Vad gäller valet mellan "rektor" och "rektorn" vid omtal har man svårt att tänka sig att rektorns kolleger på kansliet skulle kunna fråga varandra "Är rektor inne?" Den sortens omtal är nog förbehållet rektorn som mer eller mindre anonym myndighetsutövare. "Syster" är däremot alltid "syster".
Jag tror för min del att vad gäller omtalen "syster" och "kapten" så rör det sig om en delvis annan betydelse än omtalet "rektor". I de första fallen är omtalet i och för sig knutet till ett ämbete, men också till en faktisk bestämd ämbetsutövare som är känd för den som står för omtalet, i fallet "rektor" endast till ämbetet.