2008-07-04, 22:01
Medlem
ambisckos avatar
Ännu ett bevis på feminismens oförmåga gällande problemlösning. Forskare presenterade idag en slutrapport från en utvärdering som granskat regeringens insatser mot hedersrelaterat våld 2003-2007.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=800919

Citat:
Regeringsutredning av insatserna mot det hedersrelaterade våldet: manliga offer glöms bort och misstänkta män döms på förhand. Det feministiska tänkandet i insatserna mot hedersvåldet har lett oss fel. Få projekt riktar sig till män eller pojkar, trots att dessa kan vara minst lika hotade. Könsmaktsperspektivet har inte heller förändrat attityder. Många hotade kvinnor med behov av skydd måste därför ha stöd under mycket lång tid, visar en nationell utvärdering av regeringens insatser i den slutrapport till regeringen som presenteras i dag. I det förebyggande arbetet måste vi inse att förövaren kan vara en kvinna, eller en stor del av en familj, skriver Anders Hanberger, docent i statskunskap, Mehdi Ghazinour, med dr i psykiatri, och kulturgeografen fil dr Gunilla Mårald, alla verksamma vid Umeå universitet.

[...]

En förklaring till att insatser för flickor och unga kvinnor har prioriterats kan sökas i regeringens könsmaktsperspektiv och den problemsyn och normstyrning som följer med detta perspektiv. Regeringens programteori, så som vi kunnat utläsa den, har i hög grad utgått från detta perspektiv. Exempelvis har länsstyrelsernas uppdrag varit att fördela medel till lokala projekt som "problematiserar föreställningar om maskulinitet och om mäns över- och kvinnors underordning" (bilaga till ju2005/4117/IM). I regeringsbeslutet för Myndigheten för skolutvecklings uppdrag betonas att hedersrelaterat våld och förtryck är "en del av könsmaktsordningen" och att insatserna ska "förebygga patriarkalt våld" och främja "skolornas jämställdhetsarbete" (Ju2006/3184).
Konsekvensen av statsfeminismen är alltså att den förtrycker manliga brottsoffer. Så varför talar feminister om jämställdhet?
Citat:
Vår bedömning är att könsmaktsperspektivet förbisett behovet av insatser för förövare och potentiella förövare.

Utvärderingens rekommendationer är därför att:

1. utveckla förebyggande insatser riktade till potentiella förövare och familjer som sanktionerar hedersrelaterat våld.

2. utveckla insatser för förövare och misstänkta förövare.

3. utveckla skyddat boende som insats, framför allt utslussning och uppföljning.

4. satsa på insatser som har en tydlig utgångspunkt i grundläggande mänskliga rättigheter.

[...]

Insatser riktade till förövare och potentiella förövare bör präglas både av respekt för demokrati och mänskliga rättigheter och av respekt för kulturell, religiös och etnisk mångfald med en tydlig markering att våld och hot i hederns namn inte accepteras.

Utan ett sådant synsätt finns en risk för att grupper av invandrare pekas ut som potentiella förövare, vilket kan försvåra integrationen i samhället.
Någon som har konkreta förslag på vilka dessa förebyggande insatser skulle kunna vara?
Citera
2008-07-04, 22:41
Medlem
Dyngbagges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ambiscko
Någon som har konkreta förslag på vilka dessa förebyggande insatser skulle kunna vara?
Ja man kan ju alltid slänga ut packet så vi slipper läsa snyft artikel efter snyft artikel och slippa lägga ner pengar på åtgärder och undersökningar på vad som skulle kunna vara ett icke problem i Sverige.

Det är ju ganska uppenbart att packens våldskultur inte kan ändras när man måste tassa runt dessa hedersmän som möss för att undvika att "diskriminera" och "kränka", dom vill inte ändra sig, dom kommer inte ändra sig, och dom kommer utföra sin hederskultur in the name of allah (eller andra kulturella övertygelser) oberoende av vad svenska staten kan komma på för rosamoln åtgärder.
Citera
2008-07-05, 13:50
Medlem
ambisckos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dyngbagge
Ja man kan ju alltid slänga ut packet så vi slipper läsa snyft artikel efter snyft artikel och slippa lägga ner pengar på åtgärder och undersökningar på vad som skulle kunna vara ett icke problem i Sverige.

Det är ju ganska uppenbart att packens våldskultur inte kan ändras när man måste tassa runt dessa hedersmän som möss för att undvika att "diskriminera" och "kränka", dom vill inte ändra sig, dom kommer inte ändra sig, och dom kommer utföra sin hederskultur in the name of allah (eller andra kulturella övertygelser) oberoende av vad svenska staten kan komma på för rosamoln åtgärder.
Jo, så är det förstås. De invandrare som bevisligen inte kan leva i Sverige utan att bryta mot våra lagar bör givetvis repatrieras. Dessvärre är den pragmatiska lösningen antagligen inte förenlig med artikelförfattarnas och etablissemangets mantra "respekt för kulturell, religiös och etnisk mångfald ". De lär inte hitta en problemlösning så länge de envist håller fast vid mångfaldsparadoxen.

Hedersvåld uppkommer för att invandrare distanserar sina döttrar från den svenska kulturen som man uppfattar som farlig och omoralisk. Många styr och kontrollerar sina barn rent fanatiskt. De kulturella hedersmönstren kan förstärkas i det nya landet eftersom den nya miljön innebär att det kollektiva trycket att bevara traditionella normer växer:
http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/artikel_41259.svd

Det är ingen slump att 70 % av kvinnomisshandlarna i Sverige är invandrare:
http://www.uu.se/press/pm.php?id=103
Citat:
Kvinnor med invandrarbakgrund som utsätts för våld av sina män är dubbelt utsatta, i egenskap av både misshandlade kvinnor och invandrare.

[...]

Den misshandel kvinnorna utsattes för var mycket grov, och sexuella övergrepp var vanliga. I enkätstudien uppgav nästan varannan kvinna dessutom att mannen också misshandlade hennes barn. Även de förtryckartekniker som misshandlaren använde sig av kan ses som specifika för ett invandrarsammanhang.

[...]

Bland de kvinnor som levde i en muslimsk miljö påverkade förtryck inom den egna gruppen deras möjligheter att agera.
Senast redigerad av ambiscko 2008-07-05 kl. 14:06.
Citera
2008-07-05, 14:06
Medlem
Lantbruks avatar
Feminister är antirasister!

Citat:
Jag är rasist

Lördagsmorgon. Strålande sol. En cigg på balkongen. Och så plötsligt – ett vidrigt åttabenat avskum på min nyinköpta mjuka balkongmatta. Mina ögon smalnar och från det innersta djupet av mitt hjärta tänker jag: ”jag hatar dig, spindeljävel”.

Jag undersöker resterande balkongområde för att säkra territoriet från ytterligare inkräktare och slår mig sedan, ytterst försiktigt, ner på en stol och intar högsta beredskap att fly fältet om ännu en krissituation skulle uppstå. Medan jag röker cigaretten studerar jag objektet för min avsky, dels av rädsla, dels av fascination, och plötsligt slår mig den självklaraste tanke. Jag betraktar ett av den mångfacetterade jordens alla underverk. Och detta gör jag med ett hjärta fyllt av hat. Jag hatar att spindeln är en spindel och inte en nyckelpiga eller en fjäril. Jag ser mig själv som den överlägsna rasen med självklar rätt att eliminera.

Jag förfasas plötsligt av min nyupptäckta självinsikt. Hur kan jag, som i andra fall är så tolerant, i denna specifika situation resonera så stelbent? Inte rår spindeln för att den är född till spindel och mitt hat beror så ju uppenbart på min inneboende rädsla.

Med tankar som dessa inser jag plötsligt likheten i mitt resonerande och vanlig gammal hederlig rasism. Jag ryser i solskenet.

http://nogirlwashurt.wordpress.com/2008/07/05/jag-ar-rasist/

Flumfeminism, suck.

Mvh
Citera
2008-07-07, 06:15
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
De invandrare som bevisligen inte kan leva i Sverige utan att bryta mot våra lagar bör givetvis repatrieras.

Men hur ska man då göra med svenska förbrytare? De kan ju "bevisligen" inte heller leva i Sverige, men dessa kan man inte bara sopa under mattan lika lätt för de är födda i det land där de bryter mot lagen ifråga. Men dessa ska istället låsas in ett tag och sen släppas ut i hopp om att de har lärt sig sin läxa. Men invandrarna då? Säg att de bryter mot lagen i Sverige, ska de repatrieras ett visst antal år då? I samma antal år som vi låser in våra egna brottslingar för det specifika brottet och sen ha chans att komma tillbaka? (om de fortfarande lever då dvs. i svenska fängelser är chansen ganska stor att man överlever vistelsen, detsamma kan ju inte sägas om länderna som flyktingar kommer ifrån)

Eller ska det vara så att de utvisas för alltid? Isåfall hur rättvist är det att te.x en svensk våldtäktsman får sitta i svenskt fängelse ett par år och sen åter tillåts att leva i samhället precis som alla andra, medans en våldtäktsman som är invandrare aldrig är välkommen tillbaka? De har ju begått samma brott, men det ska ändå ske någon sorts särbehandling tydligen, jag är starkt kritisk mot hur rättvist ett sådant samhälle skulle vara. Det är ju precis lika illa som jänkarnas "Patriot Act" där myndigheterna fått tillstånd att låsa in vem som helst utan rättegång bara de misstänker minsta lilla hot om terrordåd eller fara för landets säkerhet.

Kort och gott, om invandrare som begått brott ska "sparkas ut", då ska samma sak göras med svenskar som begår brott. Dessa kan ju bevisligen inte heller leva i ett svenskt samhälle utan att bryta mot reglerna, varför ska de isåfall behandlas med silkeshandskar?
Citera
2008-07-07, 18:04
Medlem
ambisckos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coffe_K4n0n
Men hur ska man då göra med svenska förbrytare? De kan ju "bevisligen" inte heller leva i Sverige, men dessa kan man inte bara sopa under mattan lika lätt för de är födda i det land där de bryter mot lagen ifråga. Men dessa ska istället låsas in ett tag och sen släppas ut i hopp om att de har lärt sig sin läxa. Men invandrarna då? Säg att de bryter mot lagen i Sverige, ska de repatrieras ett visst antal år då? I samma antal år som vi låser in våra egna brottslingar för det specifika brottet och sen ha chans att komma tillbaka? (om de fortfarande lever då dvs. i svenska fängelser är chansen ganska stor att man överlever vistelsen, detsamma kan ju inte sägas om länderna som flyktingar kommer ifrån)

Eller ska det vara så att de utvisas för alltid? Isåfall hur rättvist är det att te.x en svensk våldtäktsman får sitta i svenskt fängelse ett par år och sen åter tillåts att leva i samhället precis som alla andra, medans en våldtäktsman som är invandrare aldrig är välkommen tillbaka? De har ju begått samma brott, men det ska ändå ske någon sorts särbehandling tydligen, jag är starkt kritisk mot hur rättvist ett sådant samhälle skulle vara. Det är ju precis lika illa som jänkarnas "Patriot Act" där myndigheterna fått tillstånd att låsa in vem som helst utan rättegång bara de misstänker minsta lilla hot om terrordåd eller fara för landets säkerhet.

Ditt inlägg är väldigt OT och att besvara det är egentligen irrelevant men ja, invandrare som genom hedersvåld och annan kulturellt relaterad brottslighet tar avstånd från våra grundläggande värderingar och uppenbarligen inte kan leva i den svenska kulturen utan att bryta lagar bör givetvis inte befinna sig här. Hört talas om devisen "rätt person på rätt plats"? Det är självklart inte en mänsklig rättighet att komma hit och leka ockupationssoldater. Att tillåta det är blott sinnessjukt och landsförräderi. Hårdare handskar är precis vad som behövs i det här jävla meslandet som hela världen skrattar åt.

Apropå "rättvisa" kan man diskutera hur "rättvist" det är att 90% av alla asylsökande som tar sig hit släpps in och får stanna trots avsaknad av id-handlingar. I inget annat land skulle de överhuvudtaget släppts in.
Citat:
Kort och gott, om invandrare som begått brott ska "sparkas ut", då ska samma sak göras med svenskar som begår brott. Dessa kan ju bevisligen inte heller leva i ett svenskt samhälle utan att bryta mot reglerna, varför ska de isåfall behandlas med silkeshandskar?
Halmgubbe. Svenskar som begår brott är knappast topic eftersom hedersvåld är invandrarrelaterat.
Senast redigerad av ambiscko 2008-07-07 kl. 18:34.
Citera
2008-07-07, 18:28
Medlem
237s avatar
Citat:

Invandrare som lever i Sverige har enligt mig en större skyldighet att följa och respektera lagarna. På pappret ska vi ju ha räddat dem undan förtryck och what not. Varför beter man sig då som ett svin i ett land som räddat en?
Citera
2008-07-07, 19:08
Medlem
ambisckos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 237
Invandrare som lever i Sverige har enligt mig en större skyldighet att följa och respektera lagarna. På pappret ska vi ju ha räddat dem undan förtryck och what not. Varför beter man sig då som ett svin i ett land som räddat en?
Man tycker ju det. Den svenska kravlösheten gällande invandring och integration är helt världsunik. Det har gått så långt att vi utan vidare åtgärder t.o.m. tillåter att asylturister bokstavligt talat våldsknullar oss i arslet, än mindre tar vi itu med konkreta mångkulturella problem som hedersvåld. Den statsfinansierade feminismens relevans lyser med sin frånvaro. Istället för konsekvensanalytisk problemlösning föredrar man att häva ur sig tomma irrelevanta floskler som att "svenskar begår minsann också brott!". Därmed blundar man för problemens realitet och hur de uppkommit och en pragmatisk lösning på de sociokulturella samhällsproblemen omöjliggörs.
Senast redigerad av ambiscko 2008-07-07 kl. 19:11.
Citera
2008-07-07, 19:20
Moderator
Strix m/94s avatar
Det fanns...

...alltså människor som på fullaste allvar trodde att feministiskt "tänkande" (OBS! Självmotsägelse.) skulle leda till att hedersvåldet minskade? Det är väl mer anmärkningsvärt än att det inte fungerade. Nog trodde jag att politikerna högg på det betet mot bättre populistiskt vetande, inte att de på allvar trodde på tramset.

I verkligheten är det omöjligt att jämställdhetsbalansera all former av kvotgrupper. Det går helt enkelt inte att ha ett både könsjämligt, klassjämligt och etnicitetsjämlikt samhälle samtidigt. Man måste välja, och försöker man implementera det könsjämlika samhället så kommer oomkullrunkeligen det etnicitetsjämlika att rämna. Skälet är uppenbart. Driver man könsjämlikheten inkräktar man på många etniska gruppers traditionella domäner, vilket ofrånkommligen leder till motsättningar mellan etniciteter, emedan en del etniciteter har könsdiskriminering som en kärnpunkt i sin kultur.
Citera
2008-07-07, 20:49
Medlem
StuGs avatar
Poängen här var ju att vänsterfeministerna i sin feministteologiska rättrogenhet hade bestämt sig för att män alltid (pga strukturer) är förövare och kvinnor alltid är offer. Klistra sedan på extra skygglappar pga rädlsa för att "inte peka ut" så fiaskot ett faktum.

Man har inte greppat att detta primitiva blodtörstiga klansamhälle också upprätthålls av kvinnor! och drabbar män, ibland med dödlig utgång. T ex Abbas-fallet där tjejens mor av allt att döma hade hjälpt till att hålla fast Abbas när man hällde kokande olja i ansiktet på honom:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1159&a=535918&previousRenderType=1
Citat:
Ursprungligen postat av dn
När mamman anhölls hade hon likadana brännskador på höger hand och arm.
- Det tyder på att hon hållit i Abbas huvud och försökt öppna hans mun när de skulle tvinga i honom den kokande oljan, säger åklagare Kjell Yngvesson.

Själv säger mamman att hon råkat bränna sig på spisen.

Att detta klantänkande (jag tycker det är motbjudande att tala om "heder" i detta sammanghang) även omfattar mödrarna är fullständigt sjävklart för alla med någotsånär allmänbildning i historia, religion och geografi men tydligen omöjligt att fatta för alla dessa "projekt" bestående av obildade feministindoktrinerade batikhäxor som går efter kartan trots att den inte stämmer med verkligheten.
Senast redigerad av StuG 2008-07-07 kl. 20:51.
Citera
2008-07-07, 21:42
Medlem
237s avatar
Citat:
Man tycker ju det. Den svenska kravlösheten gällande invandring och integration är helt världsunik. Det har gått så långt att vi utan vidare åtgärder t.o.m. tillåter att asylturister bokstavligt talat våldsknullar oss i arslet, än mindre tar vi itu med konkreta mångkulturella problem som hedersvåld. Den statsfinansierade feminismens relevans lyser med sin frånvaro. Istället för konsekvensanalytisk problemlösning föredrar man att häva ur sig tomma irrelevanta floskler som att "svenskar begår minsann också brott!". Därmed blundar man för problemens realitet och hur de uppkommit och en pragmatisk lösning på de sociokulturella samhällsproblemen omöjliggörs.

Hade det inte varit så tragiskt att resultatet av vänsterrörelsens (där feminismen i högsta grad som bekant ingår) tysta okej till att låta våldtäkter och våld signerat kriminella invandrare fortgå, så hade det varit jävligt roligt; Feminister som annars gapar om att kungen inte har lika andel kvinnliga jägare som män när han är ute och jagar (Jo, det har hänt) är tysta som möss på valium när en kriminell invandrare slår eller våldtar (att jag säger kriminell invandrare är för att jag vill göra skillnad på de skötsamma och de som inte är skötsamma).

Invandring är utan tvekan feminismens kryptonit.

För jävla trist att Sverige låtit det gå så långt som det gjort med integrationen. Nu spekulerar jag bara vilt, men jag uteslutar inte att landet tack vare den misslyckade invandringen blir en grogrund för terrorism inom några år, om det inte redan är det, därmed hamnar vi kanske på USA:s svarta lista pga regeringens slapphet, och sen är det bara att gratulera politikerna till väl utfört arbete. Hoppas dock man vaknar innan det går så långt ...
Citera
2008-07-08, 12:00
Medlem
Citat:

Varje land får de inhemska kriminella det landet förtjänar. Dvs våra infödda kriminella är ett resultat av hur vår samhällsbyggnad fungerar. Eller inte fungerar. De är vårt samhälles misslyckande, och vårt samhälles ansvar. Det är bara rätt och riktigt att vi tvingas ta hand om dem.

Men invandrade kriminella är resultatet av ett annat samhälle. Inte vårt ansvar. Flyr man undan förtryck, våld och tyranni är det väl lämpligt att man inte vill utföra förtryck, våld och tyranni själv - annars kan man lika gärna stanna i den krigszon man kom från. Tillbaka hem säger jag bara och aldrig välkommen hit igen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in