Flashback bygger pepparkakshus!
2008-07-04, 20:30
Medlem
nazeeroths avatar
Hejsan, installerade nyss vista på min sprillans nya dator. Har en 500 gb disk som jag valde att installera windows på. När jag installerade det så valde jag att göra en "ny" disk av min 500 gb som var på 100 gb. Nu när allt e klart, så ser jag bara 100 gb disken. Varför ser jag inte resterande 400 gb som en disk "D:" ? Hur får jag datorn att visa detta?
Citera
2008-07-04, 20:36
Medlem
eXklusivts avatar
Du måste väl partionera de resterande 400gb likadant som du gjorde med 100gb delen så att den får en egen disk, just nu så är den opartionerad.
Citera
2008-07-04, 21:34
Medlem
Antingen är den opartionerad som eXklusivt säger, eller så har du ett annat operativsystem (t.ex linux) på det övriga utrymmet i ett filsystem (t.ex ext) som inte windows klarar att läsa.

Detta fixar du enkelt genom att partionera upp de resterande 400GB på samma sätt som du partionerade de första 100GB. Då får du 2 st partioner, en 100GB förslagsvis för program, spel och så. Och en 400GB för film och musik.

Vill du addera de 400GB till din nuvarande partion för att få ett stort utrymme på 500GB finns det massor med program som klarar att "klistra på" opartionerat utrymme på en partion, tror inte windows klarar det själv (sök på google efter ett program du gillar)
Citera
2008-07-04, 22:02
Medlem
papanoirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wee!
Antingen är den opartionerad som eXklusivt säger, eller så har du ett annat operativsystem (t.ex linux) på det övriga utrymmet i ett filsystem (t.ex ext) som inte windows klarar att läsa.

Detta fixar du enkelt genom att partionera upp de resterande 400GB på samma sätt som du partionerade de första 100GB. Då får du 2 st partioner, en 100GB förslagsvis för program, spel och så. Och en 400GB för film och musik.

Vill du addera de 400GB till din nuvarande partion för att få ett stort utrymme på 500GB finns det massor med program som klarar att "klistra på" opartionerat utrymme på en partion, tror inte windows klarar det själv (sök på google efter ett program du gillar)
Efter ett program jag gillar?
typ Adobe photoshop? Låter.. Konstigt.
Eller vad menar du haha? (btw har nyinstallerat Linux & har samma problem)
Citera
2008-07-04, 22:25
Medlem
nazeeroths avatar
tack för de snabba svaren. Är inte så hemma på windows vista. Måste man installera om hela skiten eller bara att boota från bios och sen reparera eller? Tack på förhand.
Citera
2008-07-05, 01:39
Medlem
det finns program som kan skapa partioner av opartionerade utrymmen, vet dock inte vad de heter.

antingen kan du hoppas på att nån annan vet vad programmen heter, annars kan du alltid googla
Citera
2008-07-05, 08:26
Medlem
nazeeroths avatar
tackar för alla svar! ha nu fixxat detta!
Citera
2008-07-05, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av papanoir
Efter ett program jag gillar?
typ Adobe photoshop? Låter.. Konstigt.
Eller vad menar du haha? (btw har nyinstallerat Linux & har samma problem)
Menar självklart ett program du tycker om för att hantera partioner, googla bara på "partition manager" eller liknande.
Du kan ju sen söka efter det programmet på piratebay eller liknande om du vill hitta fullversioner (vilket ofta behövs)
Citera
2008-07-05, 11:10
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Vista har redan inbyggda verktyg för sånt här, så Piratebay behövs inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in