• 1
  • 2
2008-07-08, 14:07
Medlem
kajan666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny Crockett
Tack för alla svar hittills. Det verkar alltså i stort sett vara en upprepning på de saker man fått göra på skärgårdsskepparutbildningen (förarintyg), men aningen mer avancerat.

Ja, det är ju så att säga en fortsättning, jag tyckte kustskepparen var mycket roligare, för då fick man mer använda kunskaperna praktiskt och det var lite klurigare saker, skärgårdsskepparen var mer plugga märken och träna in baskunskaperna.
Citera
2008-07-08, 18:40
Medlem
Sonny Crocketts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajan666
Ja, det är ju så att säga en fortsättning, jag tyckte kustskepparen var mycket roligare, för då fick man mer använda kunskaperna praktiskt och det var lite klurigare saker, skärgårdsskepparen var mer plugga märken och träna in baskunskaperna.
Har nu hittat ett par skolor där man verkar kunna ta kustskepparn, men de går på 2 dagar. Kan man verkligen anse sig vara fullt utbildad efter bara 2 st heldagar? Låter lite suspekt, samtidigt som jag sett att flera förarintygsutbildningar går som intensivkurser på bara 2 dagar. I mitt fall så hade vi the 3 timmars lektion en gång i veckan under ett par månaders tid, och då var det rätt mycket vi gick igenom och läste på i "läxa". Verkar det inte lite egendomligt att man i så fall skulle kunna klara av allt detta på "bara" 2 dagar och sedan bli godkänd på första examinationsmomentet?
Citera
2008-07-08, 18:52
Medlem
Köses avatar
Det är inte så konstigt. Alla dessa utbildningar tyvärr inte ut på att utbilda bättre sjöfolk utan att dra in pengar.
Jag blev "mutad" med högfartskursen mot lite extrajobb, en kurs under två dagar, sen var jag kvalificerad att köra turister i extremt höga farter. Nu har jag en ganska så gedigen utbildning inom sjöfarten sedan innan, men många som går kursen har bara klass VIII. Det vill säga en kort kurs som också kan läsas intensivt under några dagar. Skrämmande.
Citera
2008-07-08, 21:44
Medlem
Julius Moscas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Köse
Det är inte så konstigt. Alla dessa utbildningar tyvärr inte ut på att utbilda bättre sjöfolk utan att dra in pengar.

Sant, dock går det inte att komma ifrån att den kan det som fordras för kustskepparintyget klarar sig hur långt som helst med de navigationskunskaperna. Eftersom det saknas någon form av "uppkörning" så blir det ungefär som om man skulle låta folk ta körkort enbart genom ett teoriprov utan uppkörning.

Annars är kustskeppintyget den enda av Nämnden för båtlivs intyg som faktiskt ger en laglig behörighet. (Radiointygen ges på delegation från Post och telestyrelsen)

Kustskepparintyget kommer också att kunna bytas in mot ett båtkörkort när detta införs, detta har redan angetts i propositionen till den nya lagen.
Citera
2008-07-16, 13:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Det ingår ett praktiskt pass när det gäller Kustskepparintyget, bl.a är det mörkernavigering man ska utföra och så ska båten vara ett "skepp" - dvs längre än 12 meter och bredare än 4 meter. Så var det iaf när jag tog den examen för ett antal år sedan...

Ja, jag har tagit reda på att detta stämmer.
Men är båten tex under 4 meter bred får längden överstiga 12m utan att skepparexamen erfodras, min är 13.5 meterx 3,5meter och körs lagligt utan skepparexamen fast längden överstiger 12 meter.
Citera
2008-07-16, 20:23
Medlem
Alfons Åbergs avatar
Jag är sugen på att köpa en segelbåt och segla ner till spanien osv. Vad krävs för att få göra det?
Hur länge tar det att lära sig segla för att klara såna långa stäckor?
Citera
2008-07-17, 16:41
Medlem
dodeesoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alfons Åberg
Jag är sugen på att köpa en segelbåt och segla ner till spanien osv. Vad krävs för att få göra det?
Hur länge tar det att lära sig segla för att klara såna långa stäckor?

Om båten ifråga är lite (mindre än 12x4m) så tror jag inte du behöver någon skepparexamen.
Möjligtvis så skulle det kanske vara bra med ett vhf-cert så att du kan anv radio.

När det gäller seglingen så det kanske inte optimalt att segla till Spanien det första man gör... Det är nog bra om man lär sig segling under mer ordnade former i lugna vatten.
Citera
2008-07-17, 17:51
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny Crockett
Har nu hittat ett par skolor där man verkar kunna ta kustskepparn, men de går på 2 dagar. Kan man verkligen anse sig vara fullt utbildad efter bara 2 st heldagar? Låter lite suspekt, samtidigt som jag sett att flera förarintygsutbildningar går som intensivkurser på bara 2 dagar. I mitt fall så hade vi the 3 timmars lektion en gång i veckan under ett par månaders tid, och då var det rätt mycket vi gick igenom och läste på i "läxa". Verkar det inte lite egendomligt att man i så fall skulle kunna klara av allt detta på "bara" 2 dagar och sedan bli godkänd på första examinationsmomentet?

Låter jävligt suspekt... Poängen med kursen är ju att man ska känna sig trygg på sjön och det gör man ju inte efter en kurs på två ynka dagar.

Sorgligt, hoppas folk har tillräckligt mkt insikt så de söker andra kurser istället...
Citera
2008-07-21, 20:04
Medlem
Sonny Crocketts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Låter jävligt suspekt... Poängen med kursen är ju att man ska känna sig trygg på sjön och det gör man ju inte efter en kurs på två ynka dagar.

Sorgligt, hoppas folk har tillräckligt mkt insikt så de söker andra kurser istället...
Problemet är att de allra fleesta kurser som gess i kustskepparn är just på 2 dagar, om ens det. I andra fall så handlar det om "Kustskepparn på distans", m.a.o. man köper en CD skiva med en interaktivkurs och gör den helt på egen hand utan lärarhandledning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in