Flashback bygger pepparkakshus!
2008-07-04, 16:11
Medlem
Weldox Juniors avatar
Eftersom windows börjar att bugga(bluescreen osv.) sig, så tänkte jag ominstallera det men kommer filer som jag har då försvinna?
Så här ser min dator ut:

C - Där windows ligger
D - Där Mina Dokument ligger
F, G, H - Där ligger filmer, spel, osv.
T - Temp-filen ligger här
Z - Page File

C, T, F - Är samma Hdd
D, Z, G - Är samma Hdd
H - En Hdd

Tacksam för svar inom kort
Citera
2008-07-04, 16:14
Medlem
sparv3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weldox Junior
Eftersom windows börjar att bugga(bluescreen osv.) sig, så tänkte jag ominstallera det men kommer filer som jag har då försvinna?
Så här ser min dator ut:

C - Där windows ligger
D - Där Mina Dokument ligger
F, G, H - Där ligger filmer, spel, osv.
T - Temp-filen ligger här
Z - Page File

C, T, F - Är samma Hdd
D, Z, G - Är samma Hdd
H - En Hdd

Tacksam för svar inom kort

Det kommer bara försvinna filer från C: om du väljer att det är den som ska formateras.
Citera
2008-07-04, 16:16
Medlem
cannaBes avatar
Under installationen får du välja vilken partition du vill installera windows på. Och då använder du UPP och NER pilarna för att markera hårddisk C:\ och då trycker du D för att ta bort den (om jag inte minns helt fel) och sen får du trycka enter och sen L tror jag.. Sen trycker du C för att skapa en ny partition i det lediga utrymmet och så installerar du windows på den Men kom ihåg att allt i mina dokument och allt som är installerat på C:\ försvinner. Se även till att du tankar drivrutiner till alla dina hårdvaror innan du formaterar! PEACE och lycka till
Citera
2008-07-04, 18:52
Medlem
Går fint, så länge du bara väljer att installera på den partion där windows ligger.
Kom dock ihåg att allt på skrivbordet också försvinner när du tar bort din gamla windows installation
Citera
2008-07-04, 19:40
Medlem
DennisOlofs avatar
Förutsatt att alla partitionerna är av "primär" typ så kommer inget att hända om du nu skulle ta bort C: partitionen.

Om du endast formaterar C: (partitionen) rakt av och lägger in WinXP på nytt händer absolut inget.

Tips är att lägga upp drivrutiner och dessa saker "INNAN" du installerar om, så allt ligger färdigt i en temp-mapp på D: eller någon annan drive, då går ominstallationen ännu fortera då man snabbt kan dunka in drivers och annat godis när ominstallationen är klar.

Glöm inte att spara ALL data, såsom mail, adressbok, bokmärken osv som oftast ligger på C:, bara kopiera allt till D: så är den saken fixad. Även andra program lagrar en den information på C: som man också kanske behöver spara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in