• 1
  • 2
2008-07-03, 23:52
Medlem
Godkväll alla glada!

Jag har länge gnatat över frågan huruvida det är sunt eller osunt att öka sitt kalciumintag via malda äggskal?

Vad säger ni? Är äggskal ett billigt och säkert alternativ?

Anledningen till att jag frågar är för att jag inte vet exakt hur det ligger till med rek. mängd extra vit-d i kosten för att inte laka ur skelettet på kalk eller om det var tvärtom för att inte laka ur skelettet på vit-d. Jag vet inte

Upplys mig är ni snälla.
Citera
2008-07-04, 01:18
Medlem
BlåTomtes avatar
Jag tror inte kroppen är stark nog, enzymer och så,

Drick mjölk eller ta kalciumtillskott istället.
Citera
2008-07-04, 02:10
Medlem
Bajsfacistens avatar
Fungerar troligtvis alldeles utmärkt. Men det smakar nog inte så bra.
Citera
2008-07-04, 02:20
Medlem
Minigrisens avatar
Jag har inte en aning men tycker du ska äta det som är i äggen istället. Smakar bra mycket bättre om inte annat. Men snackar du Kinderägg så blir det ju tvärtom förstås.
Citera
2008-07-04, 12:01
Bannlyst
Tror att det kan funka ja...höns äter ju musselskal tror jag för att de ska få hårda ägg.
Citera
2008-07-04, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trine
Tror att det kan funka ja...höns äter ju musselskal tror jag för att de ska få hårda ägg.
Vad äter musslor då?
Citera
2008-07-04, 12:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av John Zeppe
Vad äter musslor då?

Plankton!
Citera
2008-07-04, 13:25
Medlem
Tjohildas avatar
Förr (innan det fanns kalciumtabletter) gav man barnen pulvriserade äggskal för att stärka skelett och tänder. Jag tror inte man behöver tillskott som vuxen om man är frisk och äter varierat. Just A och D-vitaminer ska man vara försiktig med eftersom de är de vitaminer som faktiskt kan vara farliga att överdosera, om jag minns rätt.
Citera
2008-07-04, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Förr (innan det fanns kalciumtabletter) gav man barnen pulvriserade äggskal för att stärka skelett och tänder. Jag tror inte man behöver tillskott som vuxen om man är frisk och äter varierat. Just A och D-vitaminer ska man vara försiktig med eftersom de är de vitaminer som faktiskt kan vara farliga att överdosera, om jag minns rätt.
Stämmer bra det, men även E och K är fettlösliga och därmed möjliga att överdosera. A är nog värst, följt av D, sen E (studier har visat att höga doser kan ge cancer) och K (rätt ofarlig vill jag minnas).
Citera
2010-12-04, 18:27
Medlem
Ordinarie äggskal innehåller flera mikronäringsämnen än någon dyr förpackning av multivitaminer.
Den aktuella studien bekräftar det extra värdet av äggskal.
Mer än tio års forskning har visat att äggskalet idealisk källa till kalcium som är lätt att smälta.
Särskild nyttiga har visat sig att vara ägg från vilda fåglar som kommer ifrån ekologiskt rena områden, men bör inte försummas och de vanliga höns ägg. Det bästa kompromiss är ekologiska ägg.
Andra ämnen som gips, krita, kalciumklorid tas upp dåligt upp av kroppen.
Äggskal består av 90% kalciumkarbonat som absorberas lätt.
Samtidigt äggskal innehåller alla nödvändiga spårämnen för kroppen som fluor, koppar, järn, mangan, molybden, fosfor, svavel, zink, kisel osv. - totalt 27 artiklar!
Äggskal är en gåva ifrån naturen!
Dess sammansättning är identisk med sammansättningen av ben och tänder och främjar hematopoetiska egenskaper av benmärgen, som är värdefull emot strålskador.
Gravida kvinnor och barn från 1 år till 6 år äta äggskal kontinuerligt.
Vuxna borde ta en kur två gånger om året i 15-20 dagar

Förbered skal så:
Äggen skölj väl i varmt tvålvatten. Innnehållet tas bort ifrån ägget (och används till annat förhoppningsvis) och skalet sköljs på nytt och koka i 5 minuter. Vita hinnan skall också tas bort.
Äggskal ifrån hårdkokta ägg något mindre aktiv, men redo att använda. Dosering är 1,5 g till 3g, beroende på ålder. Krossa äggskal till ett pulver i en mortel.Ska tas med på morgonmåltiden - med keso eller gröt.

Väl inne i kroppen, kalcium binder lätt med fosfor för att bilda kalciumfosfater, som sedan används för att bygga ben och tänder.
Kalciumjoner har en sådan storlek som tillåter dem att lätt tränga mänskliga celler och även ur dem och lämna i den en hel kedja av viktiga näringsämnen. Detta förstärker den intercellulära membran, vilket gör det ogenomträngligt för virus, radionuklider och därmed stärker motståndskraften i den mänskliga kroppen. Skalets färg har ingen betydelse.
Vidare drog forskarna slutsatsen att för bästa resultat, ska kalcium tas med jod och vitamin D, så:
Äggskal + omega–3 = formel till bra hälsa!
Citera
2010-12-04, 19:34
Medlem
Intressant första inlägg på Flashback. Du reggade dig för att få skriva detta?

nåja, finsmulat äggskal är säkert inte fel att äta. Större bitar klarar inte min kompost av, betvivlar likaså att min kropp skulle göra det.
Citera
2010-12-15, 10:31
Medlem
Äggskal är helt okej att äta och är extremt bra för kroppen som någon skrev ovanför mig nyss.
Du kan tom. bara kränga i dig äggskalet utan att pulverisera det innan, inga problem!

Om du har tittat på "extrem överlevnad" på discovery så rekommenderar han att man äter äggskal osv. och berättar om varför det är så bra

So go for it!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in