2008-07-03, 17:02
Medlem
My name is Earls avatar
Jag undrar lite om det finns nån här som har pejl på hur det funkar och kostnad.
Jag har ju all min släkt i Danmark, och då jag nu bara har en hund kvar som INTE är rädd för veterinären kanske man kan ta med sig den på lite helgresor, istället för att boka hundpensionat o.dyl.

Vad jag förstår handlar det väl egentligen bara om 1 (kanske 2) rabiessprutor, ett blodprov och så passet.
Jag har även sett att det finns nåt "pendelkort"; men har inte riktigt fattad vitsen, finns det nån här med erfarenheter?
Citera
2008-07-03, 19:04
Medlem
Antevantes avatar
Vet inte om jag minns helt rätt, men man ger hunden först 1 spruta. Väntar i tror det är 90 eller 120 dagar.
Därefter är det dags för blodprovstagning, men vår veterinär ger hunden ytterligare 1 spruta i samband med provtagningen.
Men det är inget som behövs.
Passet tror jag att din veterinär kan hjälpa dig med..

Kolla på http://www2.sjv.se/amnesomraden/djurveterinar/inutforselavlevandedjur/inochutforselavhundochkatt.4.52c6f10b903d789380003 078.html
Citera
2008-07-03, 23:18
Medlem
Okrypterads avatar
Det var en del år sen jag fixade pass, men från första sprutan så tar det ungefär ett halvår innan hunden blir resklar. Kostnaderna låg inte på så många tusenlappar vill jag dock minnas.

Ska hunden sedan resa fler gånger så måste sprutor tas en gång om året.
Citera
2008-07-04, 07:47
Medlem
Antevantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Okrypterad
Det var en del år sen jag fixade pass, men från första sprutan så tar det ungefär ett halvår innan hunden blir resklar. Kostnaderna låg inte på så många tusenlappar vill jag dock minnas.

Ska hunden sedan resa fler gånger så måste sprutor tas en gång om året.

Jag tror man hamnar på 1000-1200kr innan hunden är klar.
Det där med nya sprutor är ett kapitel för sig. Nu finns det sprutor så att man endast behöver ge dem var 3e år, men det finns länder i EUropa som inte godkänner det.
Så mitt råd är att lusläsa reglerna eller ring till jordbruksverket och hör med dem, för inte ens alla veterinärer är 100% insatta.
Citera
2008-07-04, 08:46
Medlem
My name is Earls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antevante
Jag tror man hamnar på 1000-1200kr innan hunden är klar.
Det där med nya sprutor är ett kapitel för sig. Nu finns det sprutor så att man endast behöver ge dem var 3e år, men det finns länder i EUropa som inte godkänner det.
Så mitt råd är att lusläsa reglerna eller ring till jordbruksverket och hör med dem, för inte ens alla veterinärer är 100% insatta.

Jag fick ett par informationsbrochyrar från veterinären, och som jag förstod ska den ha en spruta först; men vissa veterinärer vill ge en extra för att vara säker på att det tar riktigt, därefter ska man tydligen vänta minst 120 dagar innan provtagning, så i år blir det ju inget, jag får fråga veterinären om kostnaden; men det är ju inget man måste betala vid ett tillfälle.
Citera
2008-07-04, 13:59
Medlem
Där har du väl allt du behöver veta... ring till jorbruksverket annars!!

http://www.sjv.se/amnesomraden/djurveterinar/inutforselavlevandedjur/inochutforselavhundochkatt/atervanda/attresatillsverigefranettlandieuellerefta.4.52c6f1 0b903d789380003591.html
Citera
2011-10-09, 16:48
Medlem
Har ni någon koll på priser för att flyga med hunden? Och om han/hon väger under 8 kilo, vad krävs då för att få ha den i flyget?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in