Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-03, 03:07
  #73
Medlem
mytologis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreshToDeath
hah, vet inte vad vi diskuterar, men sure. Är väldigt fascinerad av det här fallet. Jag tror inte fuhrman gjort ett skit om jag talar för mig själv. Tror faktiskt han hade mest otur av alla här, kolla hans liv nu!! haha.

OJ kan ju komma ut nu i oktokber från kåken, undrar vem som pallar ha honom på soffan

Har inte Mark tjänat stora pengar på sin inblandning?
Släppt flera böcker varav någon är bästsäljare tror jag.
Dessutom står han listad som radio host på Wikipedia.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Mark_Fuhrman

Gällande OJ måste han väl ha en hel del pengar över, och slipper således sova på soffor?
Eller blev han av med allt under rättegången?
Citera
2017-05-03, 08:52
  #74
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mytologi
Gällande OJ måste han väl ha en hel del pengar över, och slipper således sova på soffor?
Eller blev han av med allt under rättegången?
Nicoles familj stämde honom civilt efter den friande domen och han åkte på ett djävulskt skadestånd så han lär inte ha ett öre så länge han lever. Minns inte summan.
Han lär få svårt att tjäna pengar igen så han fortsätter nog sin karriär som rånare när han kommer ut.
Citera
2017-05-13, 22:47
  #75
Medlem
"The murder of Ron Goldman followed a prolonged struggle with his attacker. Goldman, a strongly built man who was a karate black belt and there was evidence he put up a fierce defense of his life.

Goldman's body and fists were covered in dozens of bruises, scratches and cuts, even his shoes had cuts on them, indicating he had kicked his murderer. His battered knuckles showed he had repeatedly made contact not just with the assailant’s flesh but his bones.

Forensic pathologist Michael Baden estimated Goldman may have struggled with his attacker for up to 15 minutes. Yet when OJ’s body was examined and photographed by the police the next day, aside from a small cut on his finger, he was entirely free of any mark or injury.

Even this cut did not appear to be evident when OJ stopped to sign autographs on his way to catch a plane just an hour or so after the murders were supposed to have occurred. This cut, much trumpeted by the prosecution, also did not match any corresponding cut in the bloody glove the attacker was thought to have worn.

How could OJ have brutally murdered two people with a knife and been in such a prolonged violent struggle with Goldman and not have sustained any injuries? "

Intressant perspektiv tycker jag... Har även läst att dna under Nicols naglar och blodstänk på bägge offer inte matchade OJ!?
Citera
2017-05-14, 08:28
  #76
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IamDexter
Intressant perspektiv tycker jag... Har även läst att dna under Nicols naglar och blodstänk på bägge offer inte matchade OJ!?
Detta är ett av de mest överbevisade rättsfall i historien med mängder av dna och spår som leder till OJ.
Hela bilden av det, med hans flykt och blodspår överallt är massivt emot honom.
Allt föll pga en rasistisk polis med tvivelaktig bakgrund, så nej, det är inte ett intressant perspektiv du kommer med. Snarare ännu en konspirationsteori för att söka uppmärksamhet.
Glöm inte att OJ senare fälldes civilt, helt utan tvivel.
Citera
2017-05-14, 09:22
  #77
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrik & Panik
Detta är ett av de mest överbevisade rättsfall i historien med mängder av dna och spår som leder till OJ.
Hela bilden av det, med hans flykt och blodspår överallt är massivt emot honom.
Allt föll pga en rasistisk polis med tvivelaktig bakgrund, så nej, det är inte ett intressant perspektiv du kommer med. Snarare ännu en konspirationsteori för att söka uppmärksamhet.
Glöm inte att OJ senare fälldes civilt, helt utan tvivel.


Jag ansåg egentligen inte att berömma hur tillvida han var helt oskyldig eller inte. Men menar att detta med offrets försvarsskador och offrets kunskaper beträffande självförsvar sammantaget och att OJ i stortsett saknade skador pekar på eventuellt fler gärningsmän eller ett annat tillvägagångssätt. Har exempelvis hört rykten om en aggressiv son som dömts för brott mot knivlagar mm.

Jag är inte påläst om den civila rättegången. Men hur förklaras offrets försvarsskador kontra OJs icke skadade kropp. Ansåg man att det räckte att med att dömma enbart en gärningsmän?
Citera
2017-05-14, 20:39
  #78
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IamDexter
Jag ansåg egentligen inte att berömma hur tillvida han var helt oskyldig eller inte. Men menar att detta med offrets försvarsskador och offrets kunskaper beträffande självförsvar sammantaget och att OJ i stortsett saknade skador pekar på eventuellt fler gärningsmän eller ett annat tillvägagångssätt. Har exempelvis hört rykten om en aggressiv son som dömts för brott mot knivlagar mm.

Jag är inte påläst om den civila rättegången. Men hur förklaras offrets försvarsskador kontra OJs icke skadade kropp. Ansåg man att det räckte att med att dömma enbart en gärningsmän?
Han dömdes ensam för båda morden och de båda familjerna tilldömdes ett skadestånd på över 30 miljoner dollar.
Om hans vän som körde flyktbilen har fått något straff minns jag inte.
__________________
Senast redigerad av Skrik & Panik 2017-05-14 kl. 20:41.
Citera
2017-05-16, 14:18
  #79
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrik & Panik
Han dömdes ensam för båda morden och de båda familjerna tilldömdes ett skadestånd på över 30 miljoner dollar.
Om hans vän som körde flyktbilen har fått något straff minns jag inte.

Spännande. Jag har helt missat att läsa på om detta mord. Jag har ju viss förkunskap såsom att DNA spelade en stor roll vid mordet men att tekniken var i sin linda och juryn förstod aldrig dess syfte och att OJ köpte sin frihet med pengar och raskort etc.
Det verkar finnas många spår och lika många konspirationsteorier. Men det tycks ändå finnas mängder med fakta som inte redogjorts för. Exempelvis OJ egen sons förehavande och det manliga offrets försvarsskador som jag nämnde tidigare, med flera.
Citera
2017-05-21, 00:07
  #80
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrik & Panik
Detta är ett av de mest överbevisade rättsfall i historien med mängder av dna och spår som leder till OJ.
Hela bilden av det, med hans flykt och blodspår överallt är massivt emot honom.
Allt föll pga en rasistisk polis med tvivelaktig bakgrund, så nej, det är inte ett intressant perspektiv du kommer med. Snarare ännu en konspirationsteori för att söka uppmärksamhet.
Glöm inte att OJ senare fälldes civilt, helt utan tvivel.

Överbevisad är det väl knappast. Inget mordvapen är hittat, mängden blod inne hos OJ var alldeles för liten för att bevisa att det var han som mördade Nicole och Ron. Handsken man hittade bakom gästhuset bevisar bara att mördaren varit där men inte att det är OJ. Varför skulle OJ kasta handsken där men behålla kniven och kasta den någon annanstans? Varför kasta den men ta in resten av de blodiga kläderna (som man dessutom aldrig hittat). Det fanns inga spår som visar att han tvättat några blodiga kläder. Om man skär halsen av någon blir det mycket blod samt det tumult som uppstått med Ron måste ha lett till stora mängder blod från honom som borde kunna hittas hos gärningsmannen.

Polisen gjorde misstaget att direkt rikta in sig på OJ, det tog en dag innan man misstänkte att det var han. Man undersökte aldrig folk i hans närhet eller andra spår.

Att OJ dömdes i den civila rättegången bevisar inte att det var han. Den domstolen har inte samma beviskrav som brottsdomstolen.
Citera
2017-05-22, 10:37
  #81
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av benson76
Överbevisad är det väl knappast. Inget mordvapen är hittat, mängden blod inne hos OJ var alldeles för liten för att bevisa att det var han som mördade Nicole och Ron. Handsken man hittade bakom gästhuset bevisar bara att mördaren varit där men inte att det är OJ. Varför skulle OJ kasta handsken där men behålla kniven och kasta den någon annanstans? Varför kasta den men ta in resten av de blodiga kläderna (som man dessutom aldrig hittat). Det fanns inga spår som visar att han tvättat några blodiga kläder. Om man skär halsen av någon blir det mycket blod samt det tumult som uppstått med Ron måste ha lett till stora mängder blod från honom som borde kunna hittas hos gärningsmannen.

Polisen gjorde misstaget att direkt rikta in sig på OJ, det tog en dag innan man misstänkte att det var han. Man undersökte aldrig folk i hans närhet eller andra spår.

Att OJ dömdes i den civila rättegången bevisar inte att det var han. Den domstolen har inte samma beviskrav som brottsdomstolen.
För att göra en lång historia kort:
Bevisen räcker och blir över. Detta är ett av de mest kända fallen där domen är helt perverterad.
Han var så överbevisad så domen borde varit helt klar. Men det föll till stor del på att rättegången blev något annat, nämligen ett rasistmål. Dels pga den skitiga polisen, dels pga att han var kändis, och svart. Det blev någon sorts fegrättegång där fel sida vann. Detta står helt klart.

När det gäller den civila domstolens beviskrav så har du rätt, men de fakta som fanns räcker gott och väl till fällande dom även där.
Citera
2017-07-20, 21:07
  #82
Medlem
Citat:
Idrottsstjärnan och skådespelaren O.J. Simpson är en fri man så snart som 1 oktober 2017.
Efter att ha ansökt om villkorlig frigivning från sitt 33-åriga fängelsestraff för kidnappning och rån har en frigivningsnämnd i USA gått med på att släppa honom efter nio år i fängelse.
Att han hunnit bli 70 år gammal, skött sig exemplariskt i fängelset och suttit av minimitiden på sitt straff var avgörande.

Citat:
Steven Yeager är ansvarig för de offentliga ombuden i Clark County.
– Normalt sett tittar frigivningsnämnden på hur den intagne har skött sig under tiden på anstalten, den disciplinära historiken. Den tar även hänsyn till den intagnes ålder. Och inom kriminalvården är det ett känt faktum att ju äldre du blir, desto lägre är risken att du återfaller i brott, har han tidigare sagt till Fox News.

http://www.expressen.se/noje/i-dag-k...bli-frislappt/
Citera
2017-07-21, 11:36
  #83
Medlem
sfrges avatar
Visste inte ens om att karln suttit inne.
Citera
2017-07-22, 23:54
  #84
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrik & Panik
För att göra en lång historia kort:
Bevisen räcker och blir över. Detta är ett av de mest kända fallen där domen är helt perverterad.
Han var så överbevisad så domen borde varit helt klar. Men det föll till stor del på att rättegången blev något annat, nämligen ett rasistmål. Dels pga den skitiga polisen, dels pga att han var kändis, och svart. Det blev någon sorts fegrättegång där fel sida vann. Detta står helt klart.

När det gäller den civila domstolens beviskrav så har du rätt, men de fakta som fanns räcker gott och väl till fällande dom även där.


De bevis som funnits har aldrig kunnat knyta honom till platsen för mordet. Jag tror att han kom till platsen efter morden och att han vet vem som gjorde det. Varför skulle han mörda Ron och Nicole? han visste sedan innan om deras förhållande och hade då inte visat att han haft några som helst problem med det.
Att målet kom att handla om ras är en felaktighet som endast media talat om. Varken åklagarsidan eller försvaret har hävdat att det handlade om ras och att det var därför han frikändes. Anledningen till att han blev frikänd var att bevisen inte höll. Det ska trots allt vara ställt utom rimligt tvivel för att fälla någon.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback