2008-07-03, 02:09
Medlem
Kan man äta det fast det är flera år gamalt? Jag har fått tandvärk igen efter att en visdomstand dragits ut.. Leta runt efter nått starkare än ipren och hitta citodon som gick ut 2005 i nov. Jag är skitnojjig att ta läkeemdel och ännu värre om det är gamalt.. men just nu känns det nästan som man inte har nått val att testa? vad kan hända??? tänk om det är skitgiftigt?
Citera
2008-07-03, 02:16
Medlem
st0ckiss avatar
Finns redan en tråd om detta nånstans. Sök och du skall finna
Tror dom kom fram till att det inte är någon fara, verkningseffekten minskas bara eller nåt
Citera
2008-07-03, 02:28
Medlem
Jag letade faktiskt men hitta inte..!!
Citera
2008-07-03, 02:31
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jäija
Jag letade faktiskt men hitta inte..!!

Jaha..!!?? Då letade du tydligen inte tillräckligt bra..!! (för att härma nollan)
Citera
2008-07-03, 04:39
Medlem
Cynisks avatar
Läste om det någonstans, skälet till att dem har ett bästföre datum är helt enkelt för att slippa bli stämda ifall någon skulle få för sig att sätta i sig 20 år gammal,möglig medicin. 4 år bör inte vara någon fara, jag har ätit 6 år gammalt smärtstillande och jag fick inga som helst komplikationer.
Citera
2008-07-03, 09:36
Bannlyst
Som Cynisk skriver, bästföredatumet är mer ett skydd för tillverkarna. Det är också mer som en rekommendation, man "bör" inte använda gamla läkemedel men någon större fara ska det inte vara. Om det inte rör sig om ögondroppar och liknande, de blir ju "gamla" en månad efter öppnande av tuben. Men det är en helt annan sak.

Det enda som kan hända är väl att tabletterna inte är lika potenta och att man kanske får ta fler.

Men i sammanhanget måste jag bara berätta om ett gammalt "ex" mig. Vi var hemma hos mina föräldrar, styvfarsan höll på att bygga om en gammal kåk. Vi var där och snokade runt lite, inte efter just läkemedel utan bara för att kolla hur det såg ut i huset osv. Plötsligt hittade vi en förbandslåda från flottan (styvfarsan är gammal sjöbuss) och den måste vi ju bara kika i tyckte "exet". Sagt och gjort. Och vad hittar vi om inte ett rör Bamycod (Bamyl med kodein). Det var öppnat och två tabletter hade tagits ur, således 18 kvar. Killen fick något stjärnögt i blicken, kodein!

Jag påpekade att det var 9,6 mg kodein i tabletterna och en hel del acitylsalicylsyra, för att få ut något av de där fick man tratta i sig en hel del och det skulle nog resultera i magvärk allra minst. De var desutom rätt gamla, minns inte bästföredatum men det var någon gång i slutet av 70-talet om jag inte minns helt fel.
Killen lyssnade inte på det örat utan satte i sig alla 18!!!

Tja, vad hände? Inget rus förstås men resten av kvällen vred han sig i plågor, mådde illa och sprang på muggen och spydde. Mina föräldrar undrade stillsamt vad det var för fel, kanske fiskgrytan som styvfarsan gjort varit dålig? Men varför mådde inte alla dåligt? Vilken känslig kille "exet" var!

Vad var poängen i den här lilla novellen då? Tja, inte vet jag. Kanske att Bamycod inte är så bra om man tar 18 st. Men som svar på TS fråga: Dina Citodon kan du lugnt ta.
Citera
2008-07-03, 11:22
Medlem
Dolcontinas avatar
Kan också lugna dig...

Jag har ätit Citodon och annat som har varit betydligt äldre än dina. Inte ens effekten hade avtagit... För nåt år sedan kom jag över ett minipack Citodon med bäst före -94 eller -96.
Citera
2008-07-03, 13:54
Medlem
Okey vad bra.. ska se om jag vågar ikväll! har inge tandvärk just nu men det kommer sådär helt plötsligt så man har lust att ta livet av sig! MIn tandläkare som jag går gratis hos.. (vän till familjen) är på semester så jag måste vänta att gå till honom i ett par veckor till.. Får se om jag står ut..

Jag hitta från DN för nån vecka sedan att läkemedel är extremt hållbara. Ni kan läsa det här .. http://www.dn.se/DNet/road/Classic/article/0/jsp/print.jsp?&a=795686 men somsagt man kan ju inte lita till 100% vad skrivs heller..
Citera
2008-07-03, 14:03
Medlem
Midnights avatar
Jag har också ätit "gammal" medicin flera gånger och instämmer i det som tidigare talare säger, bäst före datum finns endast för att effekten kanske börjar avta då, men dom jag åt var flera år gamla och det vara inga fel på dem inte, effekten hade inte avtagit någonting.

Stod även i tidningen för ett tag sedan, att läkemedelstillverkarna sätter bäst före datumet alldeles på tok för tidigt så det slängs mycket mer mediciner än det egentligen behövs, medciner klarar sig fan så mkt längre.

Anledningen att tillverkarna gör så kan vara att de helt enkelt säljer mer då, tjänar mer pengar.

Däremot skulle jag nog inte stoppa i mig nått som gick ut för 10år sedan eller äldre, tror jag iaf

Iof, det värsta som kan hända är väl att man inte får effekt, har svårt att se hur ett läkemedel som "gått ut" skulle kunna bli giftigt.

Såg faktiskt på tradera att en person sålde en läkemedelsburk (samlarvärde) som var ca 40 år gammal, och det var några piller kvar i den, där går helt klart min gräns iaf - vid
40 år

EDIT:
@Bella_Donna

Läste ditt inlägg nogrannare nu, det var faktiskt bamyl jag syftade på, alltså som såldes på tradera för ett tag sedan ^^
Senast redigerad av Midnight 2008-07-03 kl. 14:07.
Citera
2008-07-03, 14:24
Medlem
Okey tack för era svar iaf...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här