Som
Cynisk skriver, bästföredatumet är mer ett skydd för tillverkarna. Det är också mer som en rekommendation, man "bör" inte använda gamla läkemedel men någon större fara ska det inte vara. Om det inte rör sig om ögondroppar och liknande, de blir ju "gamla" en månad efter öppnande av tuben. Men det är en helt annan sak.
Det enda som kan hända är väl att tabletterna inte är lika potenta och att man kanske får ta fler.
Men i sammanhanget måste jag bara berätta om ett gammalt "ex" mig. Vi var hemma hos mina föräldrar, styvfarsan höll på att bygga om en gammal kåk. Vi var där och snokade runt lite, inte efter just läkemedel utan bara för att kolla hur det såg ut i huset osv. Plötsligt hittade vi en förbandslåda från flottan (styvfarsan är gammal sjöbuss) och den måste vi ju bara kika i tyckte "exet". Sagt och gjort. Och vad hittar vi om inte ett rör
Bamycod (Bamyl med kodein). Det var öppnat och två tabletter hade tagits ur, således 18 kvar. Killen fick något stjärnögt i blicken,
kodein!
Jag påpekade att det var 9,6 mg kodein i tabletterna och en hel del acitylsalicylsyra, för att få ut något av de där fick man tratta i sig en hel del och det skulle nog resultera i magvärk allra minst. De var desutom rätt gamla, minns inte bästföredatum men det var någon gång i slutet av 70-talet om jag inte minns helt fel.
Killen lyssnade inte på det örat utan
satte i sig alla 18!!!
Tja, vad hände? Inget rus förstås men resten av kvällen vred han sig i plågor, mådde illa och sprang på muggen och spydde. Mina föräldrar undrade stillsamt vad det var för fel, kanske fiskgrytan som styvfarsan gjort varit dålig? Men varför mådde inte alla dåligt? Vilken känslig kille "exet" var!
Vad var poängen i den här lilla novellen då? Tja, inte vet jag. Kanske att Bamycod inte är så bra om man tar 18 st. Men som svar på
TS fråga: Dina Citodon kan du lugnt ta.