Flashback bygger pepparkakshus!
2008-07-02, 19:12
Medlem
Jag har funderat ett tag nu och har kommit fram till att jag ska införskaffa mig en Mac mini till min tv och så klart använda den som HTMAC .
Jag ska köpa en begangnad.

Har bara 2 långa frågor:

#1 Prestanda:
Vilken av de alla olika generationerna klarar HD uppspelning 720p ? och hur mycket ram bör jag ha till det syftet ?
Om ingen av de spelar upp HD så vilken ska jag ta då om jag bara ska använda iTunes och VLC (Spela upp avi-filmer) på den? Räcker det då med en 1,25 Ghz med 512 mb ram eller vad rekommenderar ni ?

#2 Styrning:
När jag nu vet vilken Mac mini jag ska köpa behöver jag en trådlös Pekdon antingen i form av inbyggd i tangent bord eller något annat än en mus då jag inte tänker sitta i soffan och inte vill sitta framåtböjd över soffbordet, min rygg har redan upplevt vad den ska...
Sen har jag kommit över programmet Remote Buddy som jag tänkt att köpa och undrar om någon testat det och kan skriva en liten sammanfattning om hur ni tyckte det var.

Tack på förhand !
Citera
2008-07-03, 10:46
Medlem
disco_volantes avatar
Jag använder min Mini som HT ganska mycket.
Har en äldre variant, 1,25GHz modellen med 1GB RAM.
Den klarar inte av att spela HD-material något vidare så jag skulle satsa på en aningens snabbare modell.

Angående styrningen så rekommenderar jag _OM_ du skulle råka äga en ipod touch att köra programmet touchpad. Riktigt skönt att kunna sitta precis hur som helst och styra datorn.
Citera
2008-07-03, 10:56
Medlem
Buckners avatar
Jag kör min MacMini 2.0 Ghz som HTPC. Ett par saker jag varmt kan rekommendera är 2 Gb ram, OSXBMC och Logitech Dinovo Mini

http://www.osxbmc.com/
http://www.logitech.com/index.cfm/keyboards/keyboard/devices/3848&cl=us,en

OSXBMC bygger på ffmpegx och spelar 1080p filmer 99% klanderfritt från min maskin. Till skillnad mot VLC där allt hackar sönder.

Dessutom utveklas det väldigt snabbt och blir bättre och bättre
Citera
2008-07-03, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av disco_volante
Jag använder min Mini som HT ganska mycket.
Har en äldre variant, 1,25GHz modellen med 1GB RAM.
Den klarar inte av att spela HD-material något vidare så jag skulle satsa på en aningens snabbare modell.

Angående styrningen så rekommenderar jag _OM_ du skulle råka äga en ipod touch att köra programmet touchpad. Riktigt skönt att kunna sitta precis hur som helst och styra datorn.
Men det ska väl funka på en iPhone med eller ???
Citera
2008-07-03, 11:08
Medlem
Buckners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Welde
Men det ska väl funka på en iPhone med eller ???

Allt du kan göra på Touch kan du göra på iPhone. Och det lär komma fler och bättre program nu när 2.0 släpper lös SDKn
Citera
2008-07-03, 11:47
Medlem
Vilka problem står jag inför om jag köper en mac mini i england och ska använda den i sverige ?? Är det bara att sätta den i rätt uttagoch sen använda den ? (alltså då meden vanlig engelsk-till-svensk-ström-sak)
Citera
2008-07-03, 11:50
Medlem
Buckners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Welde
Vilka problem står jag inför om jag köper en mac mini i england och ska använda den i sverige ?? Är det bara att sätta den i rätt uttagoch sen använda den ? (alltså då meden vanlig engelsk-till-svensk-ström-sak)

Det är inte världstäckande garanti på Apples stationära datorer, utöver det är det lugnt.
Citera
2008-07-03, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buckner
Det är inte världstäckande garanti på Apples stationära datorer, utöver det är det lugnt.
okok skitbra ju
Citera
2008-07-03, 16:25
Medlem
miklons avatar
Jag har en PPC 1,5 GHz som jag kopplat till tv:n. Jag brukar inte köra HD-material, men råkade av misstag göra det en gång och det gick inget vidare, kanske är det så att man behöver en Intel-burk, eller åtminstone rejält med minne (jag har 1 GB).
Citera
2008-07-03, 16:34
Medlem
Buckners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Jag har en PPC 1,5 GHz som jag kopplat till tv:n. Jag brukar inte köra HD-material, men råkade av misstag göra det en gång och det gick inget vidare, kanske är det så att man behöver en Intel-burk, eller åtminstone rejält med minne (jag har 1 GB).

Naje, det är intel som gäller för HD. Kanske att dom första med bara Core duo och 2gb minne orkar 720p, men absolut inte 1080p.
Citera
2008-07-03, 18:25
Medlem
Off topic:
Jag har ju som sagt bara planerat att spela upp filmer och spela musik på TV:n genom macminin...
Då undrar jag om det inte är bättre att köpa en apple TV ??? Förutsatt att den kan spela upp mina avi filer då ju...
Alltså kan den spela upp mina avi filmer som inte är köpta via itunes och är den bättre för mitt ändåmål än en macmini ?? vad tycker ni jag ska köpa ? (Om det inte fanns någon prisskillnad)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in