2008-07-02, 18:22
Medlem
fredricoss avatar
Tjenare, jag vill lära mig Spanska då min flickvän kommer från Chile och snackar Spanska flytande, men jag har inga böcker eller nått sånt, har heller inte tänkt köpa det. Har dock laddat ner rosetta stone och pimsleur men jag undrar nu hur jag lär mig det så effektiv som möjligt med dessa förutsättningar jag har.

Är det bara att köra rosetta stone gång på gång på gång eller finns det några bra tips? Dela gärna med er av eventuella tips isåfall.
Citera
2008-07-02, 18:31
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredricos
Tjenare, jag vill lära mig Spanska då min flickvän kommer från Chile och snackar Spanska flytande, men jag har inga böcker eller nått sånt, har heller inte tänkt köpa det. Har dock laddat ner rosetta stone och pimsleur men jag undrar nu hur jag lär mig det så effektiv som möjligt med dessa förutsättningar jag har.

Är det bara att köra rosetta stone gång på gång på gång eller finns det några bra tips? Dela gärna med er av eventuella tips isåfall.

När det gäller Rosetta Stone så har jag märkt att jag tycker att det är enklast att ta en unit och sen göra lesson efter lesson, så att man gör en unit i taget. Alltså gå tillbaka efter att övningen är klar. För om man bara trycker framåt hela tiden så gör man samma övning, fast unit efter unit. Du förstår säkert hur jag menar om du testat det. Det tycker jag ger en bättre inlärning eftersom att det liksom "tjatas" in i huvudet, i stället för att man bara knallar rakt igenom allting.

Glöm inte att byta så att du övar både skrift, hörsel och syn!

Jag har även hört att musik ska vara ett av de bästa sätten att lära sig språk på också, så leta efter spanska nationalhjältar som sjunger i ett lagomt tempo med ett lätt språkbruk (tänk Ledin eller Gessle typ).

Personligen lyssnar jag på Michel Thomas drygt en timme om dagen, 2-3 avsnitt av Pimsleur och försöker göra en unit av Rosetta Stone om dagen (men det är ju så tråååkigt! ). Jag har märkt en klar förbättring sedan jag började för bara några dagar sedan. Det ska bli intressant att se hur det ser ut om två veckor

Visserligen lär jag mig franska, men det lär ju vara same same, but different
Citera
2008-07-02, 18:40
Medlem
fredricoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
När det gäller Rosetta Stone så har jag märkt att jag tycker att det är enklast att ta en unit och sen göra lesson efter lesson, så att man gör en unit i taget. Alltså gå tillbaka efter att övningen är klar. För om man bara trycker framåt hela tiden så gör man samma övning, fast unit efter unit. Du förstår säkert hur jag menar om du testat det. Det tycker jag ger en bättre inlärning eftersom att det liksom "tjatas" in i huvudet, i stället för att man bara knallar rakt igenom allting.

Glöm inte att byta så att du övar både skrift, hörsel och syn!

Jag har även hört att musik ska vara ett av de bästa sätten att lära sig språk på också, så leta efter spanska nationalhjältar som sjunger i ett lagomt tempo med ett lätt språkbruk (tänk Ledin eller Gessle typ).

Personligen lyssnar jag på Michel Thomas drygt en timme om dagen, 2-3 avsnitt av Pimsleur och försöker göra en unit av Rosetta Stone om dagen (men det är ju så tråååkigt! ). Jag har märkt en klar förbättring sedan jag började för bara några dagar sedan. Det ska bli intressant att se hur det ser ut om två veckor

Visserligen lär jag mig franska, men det lär ju vara same same, but different

Hehe okej det låter bra=) Jo jag fattar vad du menar, tycker också det är tjatigt om man trycker framåt hela tiden för då e de bara samma sak ju.
Musik visste jag inte skulle hjälpa men ska testa det också. Någon som har förslag på bra Spansk musik att lyssna på för att lära?

Sen har jag inte testat Pimsleur ännu, läste nånstans att det inte var bra men ska väll ta och testa det. Hur fungerar det? Säger man bara saker på Spanska (i mitt exempel alltså) och får det översatt till Engelska sen så man vet vad man säger eller?
Citera
2008-07-02, 19:18
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Hehe okej det låter bra=) Jo jag fattar vad du menar, tycker också det är tjatigt om man trycker framåt hela tiden för då e de bara samma sak ju.
Musik visste jag inte skulle hjälpa men ska testa det också. Någon som har förslag på bra Spansk musik att lyssna på för att lära?

Sen har jag inte testat Pimsleur ännu, läste nånstans att det inte var bra men ska väll ta och testa det. Hur fungerar det? Säger man bara saker på Spanska (i mitt exempel alltså) och får det översatt till Engelska sen så man vet vad man säger eller?

Jag tycker att Pimsleur är ganska bra faktiskt. Först får man höra en konversation, sen tar de del för del genom konversationen. Och i stället för att säga det först på franska så att du bara härmar så frågar de "hur säger man såhär?", så svarar man och sen får man höra rätt svar.

Testa lyssna på den första delen och avgör själv om du tycker att det är bra eller inte
Citera
2008-07-02, 21:59
Medlem
fredricoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Jag tycker att Pimsleur är ganska bra faktiskt. Först får man höra en konversation, sen tar de del för del genom konversationen. Och i stället för att säga det först på franska så att du bara härmar så frågar de "hur säger man såhär?", så svarar man och sen får man höra rätt svar.

Testa lyssna på den första delen och avgör själv om du tycker att det är bra eller inte

Har testat första lektionen nu och tycker det funkar skitbra. Nästan allt fastnade men antar att det är mer man glömmer bort ju fler lektioner man kör Men det verkar vara riktigt bra iallafall=)

Sen undrar jag, går det att ladda ner glosor någonstans? Som man kan skriva ut och sen plugga på?
Citera
2008-07-02, 22:35
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
... Sen undrar jag, går det att ladda ner glosor någonstans? Som man kan skriva ut och sen plugga på?
Spanska dagstidningar bjuder på massor av glosor på webben. Läs exempelvis
internationella nyheter och låt translate.google.com översätta till engelska
och ev svenska. Pricka för okända glosor med märkpenna. Använd gärna ett
kalkylblad för att göra en gloslista. Man lär sig medan man umgås med orden.

www.elpais.com/internacional

— McCain confía en que los tres estadounidenses rehenes de las FARC sean liberados

— McCain hopes that the three American hostages are freed by the FARC

Spanskan är rätt underbar: tres estadounidenses, tre USA-medborgare.
Och här har vi på en annan tråd tjafsat om vad en amerikan är.

Det är klart att man bör ha en bas med grammatik. Verbet "confía" heter
"confiar" i infinitiv. Jämför engelskans "is confident". Med ett bra engelskt
ordförråd har man alltså genvägen till spanska.

Med just internationella nyheter har man en hel del aktuella ord via svenska
nyhetsutbudet.
Senast redigerad av Egon3 2008-07-02 kl. 22:45.
Citera
2008-07-03, 06:28
Medlem
fredricoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
Spanska dagstidningar bjuder på massor av glosor på webben. Läs exempelvis
internationella nyheter och låt translate.google.com översätta till engelska
och ev svenska. Pricka för okända glosor med märkpenna. Använd gärna ett
kalkylblad för att göra en gloslista. Man lär sig medan man umgås med orden.

www.elpais.com/internacional

— McCain confía en que los tres estadounidenses rehenes de las FARC sean liberados

— McCain hopes that the three American hostages are freed by the FARC

Spanskan är rätt underbar: tres estadounidenses, tre USA-medborgare.
Och här har vi på en annan tråd tjafsat om vad en amerikan är.

Det är klart att man bör ha en bas med grammatik. Verbet "confía" heter
"confiar" i infinitiv. Jämför engelskans "is confident". Med ett bra engelskt
ordförråd har man alltså genvägen till spanska.

Med just internationella nyheter har man en hel del aktuella ord via svenska
nyhetsutbudet.

Tack så mycket, det låter roligt. Ska testa denna metoden när jag kommer hem från jobbet, ska skriva ner en gloslista och plugga in och se hur mycket som fastnar=P
Citera
2008-07-03, 14:44
Medlem
Michel Thomas är väldigt härlig
Citera
2008-07-03, 14:47
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zyyper
Michel Thomas är väldigt härlig

Jag börjar gilla honom mer och mer. Förutom att man ibland inte hör vad han säger ens på engelska
Citera
2008-07-03, 21:17
Medlem
-Rolf-s avatar
Om din tjej pratar spanska är ju det skitbra, när jag var i Brasilien tyckte jag att jag lärde mig bäst portugisiska när jag pratade med brudar. Fast det var ju också för att dom inte kunde engelska så man var tvungen.
Citera
2008-07-03, 21:41
Medlem
anakatas avatar
Musik ar nog ett ganska vardelost satt att lara sig sprak - sangarna tar ju sig en hel del "konstnarliga friheter" vad galler t.ex. betoning. Nu ar just det inte nagot problem i spanska eftersom skriftspraket ar sa regelbundet, men det lar anda orsaka en del huvudbry. Daremot ar det bra for att ova sig pa talspraket, just av den anledningen. Men det kraver en hel del grundkunskap.
Du har ju en flickvan som har (chilensk) spanska som modersmal, sa varfor fjanta dig med sprakkurser? Det gar anda inte att lara sig ett sprak pa vettig niva utan att faktiskt tala det till vardags. Dessutom ar det gratis! :-) For ovrigt har jag, mycket framgangsrikt, hjalpt en van att ragga pa en spanjorska...
Senast redigerad av anakata 2008-07-03 kl. 21:44.
Citera
2008-07-03, 21:51
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anakata
Musik ar nog ett ganska vardelost satt att lara sig sprak - sangarna tar ju sig en hel del "konstnarliga friheter" vad galler t.ex. betoning. Nu ar just det inte nagot problem i spanska eftersom skriftspraket ar sa regelbundet, men det lar anda orsaka en del huvudbry. Daremot ar det bra for att ova sig pa talspraket, just av den anledningen. Men det kraver en hel del grundkunskap.
Du har ju en flickvan som har (chilensk) spanska som modersmal, sa varfor fjanta dig med sprakkurser? Det gar anda inte att lara sig ett sprak pa vettig niva utan att faktiskt tala det till vardags. Dessutom ar det gratis! :-) For ovrigt har jag, mycket framgangsrikt, hjalpt en van att ragga pa en spanjorska...

Ja, dina antaganden stämmer nog bättre än det jag hört från språklärare

Fast du verkar ju vara rätt bortkollrad överlag... Ska han strunta i språkkurser bara för att han har en flickvän som talar språket? Du tror inte att hon snarare skulle vara ett enormt bra komplement till språkkurserna snarare än att strunta i dem för att hon ska ta på sig ansvaret att lära honom grunderna och så vidare?

Jag håller med dig om att det är svårt att lära sig tala ett språk utan att ha någon att tala med, med ska man strunta i att aktivt försöka lära sig språket bara för att man har någon att tala med menar du?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in