2021-09-15, 14:48
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Mm, han lurade Televerket på pengar med små apparater som kopplade telefonsamtal fel.

När då Televerket stängde av Borgströms abonnemang så började telestationer att förstöras och brinna. Någon han dock aldrig åkte dit för. Efter det började han att punktmarkeras.

Jo som sagt, jag har sett denna punktmarkering live på stan vid ett flertal tillfälle.

Också sett hur han lyckades undkomma sina förföljare vid minst ett tillfälle.
Citera
2021-09-15, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wallbuilder
Hörde att han hade skickat julkort till någon polis eller åklagare som utredde honom, och blev åtalad och dömd för hot. Det stod inget allvarligt, bara en önskan om god jul, men tydligen kunde han fällas ändå.

Kanske motivet t ex:

"Nu tändas tusen juleljus."
Citera
2021-09-15, 14:53
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Jo som sagt, jag har sett denna punktmarkering live på stan vid ett flertal tillfälle.

Det jag ville få fram var att han började att förstöra och med mordbrand redan innan de punktmarkerade honom, som trots för att Televerket kom på honom för hans små apparater.

Men, i och för sig blev han inte dömt för dessa sabotage. Så han kanske var oskyldig...
Citera
2021-09-15, 14:57
Medlem
Citat:

Under de perioder han varit på fri fot har polisen följt honom - först försökte de till fots och med bil. Det funkade inte eftersom Gryningspyromanen cyklar och är i bra form. P g a det senare misslyckades förföljande med cykel också. Därefter gick man över till EU-moppe. Med avbrott för de perioder han varit inlåst har det pågått i tjugo år ungefär och kostat många miljoner per år.
Citera
2021-09-16, 10:48
Avslutad
Citat:
Instämmer helt i detta, vettigaste inlägget hittills.

Har hört en del rykten av personer i kretsen runt honom förr, dvs när han härjade i Skåne.
Såg även med egna ögon hur han punktmarkerades (och rätt ofta även reagerade) helt öppet på stan av snuten.
Vem fan hade inte blivit galen pga det?

Och precis som du skriver är det staten han har en ”beef” med, och oskyldiga personer runtomkring får lida för det.

Har ju även stått i artiklar om honom varför han är så jävla arg på dom ”bestämmande”. Och vad upptakten till att han började elda var.

Det ligger väl en del i det där, men det uppstår nog ganska lätt nya oförrätter.

Den så kallade Gryningspyromanen ska, enligt uppgift till SVT Västmanland, ha gått en hovslagarutbildning men fått sluta på grund av att hästarna blev rädda för honom. Nu misstänks han för att ha hämnats, genom att försöka tända eld på socialkontoret i Köping.

Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Ulf Borgström ska ha skickat ett hotbrev till en polischef där han bland annat uttryckt att han ”Ska avrätta tolv slumpmässigt utvalda personer”.

Källa: https://www.vlt.se/gryningspyromanens-misstankta-hotbrev-till-polischef-ska-avratta-tolv-slumpmassigt-utvalda-personer

Betalvägg. SR har den gratis:
https://sverigesradio.se/artikel/gryningspyromanens-misstankta-hotbrev-avratta-tolv-personer

I brevet ska han ha hotat polisen. Gryningspyromanen som är villkorligt frigiven har även tidigare plockats in av kriminalvården efter att ha brukat cannabis. Enligt Nerikes Allehanda ska han i brevet även avsett att "utstuderat och systematiskt avrätta tolv slumpmässigt utvalda personer", och hotet mot polisen ska vara riktat mot en polischef.
Senast redigerad av farfar 2021-09-16 kl. 10:55.
Citera
2021-09-18, 20:53
Bannlyst
Jag fundera på om allt är secrates belagt om Ulf eller kan man få ut något dom på han ?.
Citera
2021-09-18, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersjimmy
Jag fundera på om allt är secrates belagt om Ulf eller kan man få ut något dom på han ?.

Tror inte något är sekretess gällande hans domar men han är ju dömd i olika ställe i Sverige så man får kanske skicka till många olika ställe och höra.
Citera
2021-09-22, 22:10
Medlem
spoilers avatar
"Den så kallade gryningspyromanen som häktades förra veckan har släppts på fri fot."

https://sverigesradio.se/artikel/gryningspyromanen-pa-fri-fot-efter-misstankt-hotbrev--2
Citera
2021-09-23, 22:21
Medlem
Harpys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farfar
Den så kallade Gryningspyromanen ska, enligt uppgift till SVT Västmanland, ha gått en hovslagarutbildning men fått sluta på grund av att hästarna blev rädda för honom. Nu misstänks han för att ha hämnats, genom att försöka tända eld på socialkontoret i Köping. ...

Hästar som blev rädd för honom? Låter litegrann som en omskrivning. Snarare att ryktet hann ifatt honom, och vi är tillbaka på noll. Well played
Citera
2021-09-23, 23:50
Medlem
fattakanets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harpy
Hästar som blev rädd för honom? Låter litegrann som en omskrivning. Snarare att ryktet hann ifatt honom, och vi är tillbaka på noll. Well played

Det gick rykten förr i hans hemtrakter om att han och en släkting till honom (bror?) i yngre dagar skadade just hästar. Hörde det för många år sedan och vet inte om det ligger någon sanning bakom det dock. Släktingen (brodern?) skulle ha varit "känd" i trakten för att med kniv skada hästar, och försöka våldföra sig på dem. Vet som sagt inte om det är sant men kom att tänka på det nu när jag läste att hästarna vart rädda för honom.
Citera
2021-09-24, 00:02
Medlem
Harpys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fattakanet
Det gick rykten förr i hans hemtrakter om att han och en släkting till honom (bror?) i yngre dagar skadade just hästar. Hörde det för många år sedan och vet inte om det ligger någon sanning bakom det dock. Släktingen (brodern?) skulle ha varit "känd" i trakten för att med kniv skada hästar, och försöka våldföra sig på dem. Vet som sagt inte om det är sant men kom att tänka på det nu när jag läste att hästarna vart rädda för honom.

..och hästarna kopplar (flertalet generationer senare) det till Ulf genom vad? Telepati? Min teori känns mer sannolik
Citera
2021-09-24, 00:06
Medlem
fattakanets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harpy
..och hästarna kopplar (flertalet generationer senare) det till Ulf genom vad? Telepati? Min teori känns mer sannolik

Kopplade det naturligtvis till att han gjort något dumt mot hästarna han skulle sköta nu... eftersom jag, som sagt, hört ett rykte om att han förr vart dum mot hästar....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in