"Förföljelsen av olika religiösa minoriteter ökar i världen och de senaste åren har många sökt asyl i Sverige av religiösa skäl. En av dem är 19-åriga Feda Hussain i Sundsvall som förföljdes på grund av sin kristna tro i Afghanistan.
Feda Hussains pappa var predikant och dödades i Afghanistan av Talibanerna. Feda har sökt asyl i Sverige, men Migrationsverket tror inte på att han är kristen. Nu ska han utvisas.
– I Afghanistan bor många fundamentalistiska muslimer och de vet att min pappa var kristen och de hotar oss för att vi bytte religion i familjen.
Min pappa var präst och han predikade för människor som Jesus säger i Bibeln att man ska göra. Men när Talibanerna fick reda på det kom de till vårt hus och grep min pappa och dödade honom, berättar Feda Hussain.
Men Migrationsverket tror inte på Fedas berättelse. Han har inget dokument som visar att han är kristen. Han har inte kunnat svara på frågor om skillnader mellan protestanter, ortodoxa och katoliker och han har blandat ihop några saker med påsk och jul.
– Feda kommer från ett strängt strängt muslimskt land, säger Lotta Meurling som jobbar för asylkommitten i Sundsvall.
– Han har inte tagit ställning till om han ska bli katolik eller protestant. Han har levt i en kristen miljö på landsbygden."
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=110&artikel=5431161