2016-08-21, 13:42
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av praktjakt
Hur kan en vara så känslokall att utvisa henne till en plågsam framtid. Hjärtat gråter här och jag tycker beslutet är helt fel.

http://www.expressen.se/gt/fortfarande-ovisst-for-sjuka-marija-7-ar/

"Marija Brkic, 7, är svårt sjuk. Migrationsverket har beslutat att hon ska utvisas till hemlandet Bosnien  vilket är lika med en dödsdom.

Beslutet har överklagats och i väntan på det nya utfallet ska Marija börja skolan och hennes mamma har fått jobb. Men allt kan snart få ett abrupt slut  familjen vet fortfarande inte om de får stanna.

Man kan hoppas att personerna som behandlar ärendet på Migrationsverket tar till sig detta, säger Agneta Tjäder som är engagerad i familjens fall." GT

Hur kan vi påverka så hon får stanna?
Hur kan Sverige vara så känslokallt?

Rymdkram.
Gör nåt själv. Starta en insamling.
Citera
2016-08-21, 13:46
Medlem
P4n0pl147h305s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Kurgan.
Jag står fast vid att en (ex)-Jugoslavisk flickas hälsa lönar sig, om det nu är ören och kronor som räknas, att hjälpa.

Syrier, Afghaner, Irakier, Somalier och Marockaner som - redan har - begått grova brott för att ta några exempel, bör således deporteras.

Låt flickan stanna, utvisa ett dussintal av de brottslingar jag nämnde (de återfinns i delforumet ABoK), och redan där så är flickans visit och vård skuldsanerad inom kort.

Återigen varför ska inte Bosnien/Serbien (vilket land det nu är som gäller) inte betala för detta?
Varför ska Sverige betala för detta?
Seriöst jag behöver ett svar på detta.

Följdfråga, är det ok om Bosnien/Serbien skickar fler sjuklingar som vi också får betala för?
I sådant fall VARFÖR?

Varför uppmuntrar du snyltbeteende från det Balkanland som nu gäller, för det är knappast en fråga om att de inte har råd, de har råd.

Hon kan få stanna och bli vårdad om Bosnien/Serbien betalar förutsatt att de själva absolut inte kan fixa denna vård där, sen ska hon åka hem till sitt land bo i sitt land.

Det här är nationer med stora befolkningar som bör avkrävas betalning för att vi är snälla och vårdar deras egna om de inte klarar det själv men de ska betala för detta, vi ska inte bedriva välgörenhet åt andra förrens man fixat situationen i Sverige, sen kan vi börja diskutera, Svenskar far illa på grund av det här tramsandet men vem faan tänker på dom? Det här är äckligt, speciellt denna emotionella utpressning som vissa håller på med.

Annars finns en bra lösning, stryp bidrag till Balkan kulturföreningar och betala för kalaset, de har nog inget emot att deras kulturföreningsbidrag dras bort för att rädda den här flickan, eller hur?
Senast redigerad av P4n0pl147h305 2016-08-21 kl. 13:50.
Citera
2016-08-21, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mainlyme
En svårt sjuk person kan få uppehållstillstånd på grund av synnerligen ömmande omständigheter, 5 kap. 6 par. Utlänningslagen. För barn behöver omständigheterna vara särskilt ömmande. Det kallas alltså inte "asyl" som någon i tråden skrivit. Vad gäller hälsoskäl har det sin grund i art 3 Europakonventionen. Kraven är högt ställda. Det ska vara ett varaktigt tillstånd där vård inte finns att tillgå i landet. Ekonomiska aspekter ska enl avgöranden från MiÖD inte vägas in i bedömningen. Finns vård att tillgå i landet så ska uppehållstillstånd inte beviljas.

Barnet i fråga är med stor sannolikhet serbisk medborgare med tanke på namnet. Eller möjligen från federationsomr i Bosnien. Dock inte muslim som någon i tråden påstod. Skulle säga troende, ortodox kristen. Vad det nu har med saken att göra.

Precis, särskilt ömmande omständigheter - humanitärt stötande. Och det är inte det i detta fallet.
Citera
2016-08-21, 14:19
Medlem
.Kurgan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P4n0pl147h305
Återigen varför ska inte Bosnien/Serbien (vilket land det nu är som gäller) inte betala för detta?
Varför ska Sverige betala för detta?
Seriöst jag behöver ett svar på detta.

Följdfråga, är det ok om Bosnien/Serbien skickar fler sjuklingar som vi också får betala för?
I sådant fall VARFÖR?

Varför uppmuntrar du snyltbeteende från det Balkanland som nu gäller, för det är knappast en fråga om att de inte har råd, de har råd.

Hon kan få stanna och bli vårdad om Bosnien/Serbien betalar förutsatt att de själva absolut inte kan fixa denna vård där, sen ska hon åka hem till sitt land bo i sitt land.

Det här är nationer med stora befolkningar som bör avkrävas betalning för att vi är snälla och vårdar deras egna om de inte klarar det själv men de ska betala för detta, vi ska inte bedriva välgörenhet åt andra förrens man fixat situationen i Sverige, sen kan vi börja diskutera, Svenskar far illa på grund av det här tramsandet men vem faan tänker på dom? Det här är äckligt, speciellt denna emotionella utpressning som vissa håller på med.

Annars finns en bra lösning, stryp bidrag till Balkan kulturföreningar och betala för kalaset, de har nog inget emot att deras kulturföreningsbidrag dras bort för att rädda den här flickan, eller hur?

Förstår vad du menar, men håller inte med just i det här fallet.
Tycker på ett personligt plan att den här flickan ska stanna, utvisa istället de säkert tusentals muslimer i detta landet som har begått och dömts för brott istället.
Helt och hållet en personlig åsikt just kring denna specifika flickans situation.

Vården är bättre här, det vet både du, jag och de flesta som inte kommer från Väst- eller Nordeuropa.

I kronor och ören kanske du har rätt, men inte moraliskt. Just i detta fallet.
Citera
2016-08-21, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stardustina
Precis, särskilt ömmande omständigheter - humanitärt stötande. Och det är inte det i detta fallet.

Ja. Finns vård att tillgå i hemlandet och om personen inte riskerar att dö på resan tillbaka så föreligger inga särskilt ömmande skäl i flickans fall.
Citera
2016-08-21, 15:45
Medlem
Citat:
Hon behöver ju vård här. Vilka möjligheter ser du att hjälpa?

Rymdkram.

Finns gott om sjukhus i Serbien och Bosnien. Bara pengarna som saknas, så hjälp henne med det så är biffen fixad. Hoppas du säljer din kåk och donerar pengarna till modern.
Citera
2016-08-21, 15:46
Medlem
Det är väl tråkigt när nån är sjuk, men jag blev ärligt talat mer ledsen när jag i morse upptäckte att jag glömt att köpa bregott till frukosten. Vi har ju regler som ska följas helt enkelt.
Citera
2016-08-21, 15:58
Medlem
VassleProteins avatar
Hur kunde dom ens få söka asyl från första början? Bosnien är mig veterligen inte ett land i krig, eller ett u-land heller. Inte för att u-land ska vara en rimlig orsak att få asyl ändå, men liksom, det är ett land som har okej levnadsstandard osv.

Kan man som turist söka asyl hos Migverket nuförtiden eller?
Senast redigerad av VassleProtein 2016-08-21 kl. 16:02.
Citera
2016-08-21, 16:00
Medlem
P4n0pl147h305s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Kurgan.
Förstår vad du menar, men håller inte med just i det här fallet.
Tycker på ett personligt plan att den här flickan ska stanna, utvisa istället de säkert tusentals muslimer i detta landet som har begått och dömts för brott istället.
Helt och hållet en personlig åsikt just kring denna specifika flickans situation.

Vården är bättre här, det vet både du, jag och de flesta som inte kommer från Väst- eller Nordeuropa.

I kronor och ören kanske du har rätt, men inte moraliskt. Just i detta fallet.

Flickan kan få stanna för operation eller vad det är men hennes hemland SKA betala, vi ska inte betala, hennes land ska betala, om man ska hålla på och skuldbelägga någon så är det väl folket i det landet? Varför ska Svenskar beskyllas för något som inte är deras fel? Varför ska folket hon tillhör slippa betala för att de är "fattiga"?

Är det dessutom inte på tiden att folket på Balkan får sin kollektiva tumme ur röven och slutar vara ett gäng egoister och satsar de pengar som behövs på sin sjukvård? Jag menar det är ju Balkans största problem, folket som bor där är egoister, de vill att någon annan ska betala.

Här i ligger problemet, dessa Balkaneser som inte vill ta sitt ansvar.

Jag har moraliskt rätt och ekonomiskt rätt. Problemet är folket i landet hon kommer ifrån, de är egoister och snåla som faan.
Citera
2016-08-21, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P4n0pl147h305
Flickan kan få stanna för operation eller vad det är men hennes hemland SKA betala, vi ska inte betala, hennes land ska betala, om man ska hålla på och skuldbelägga någon så är det väl folket i det landet? Varför ska Svenskar beskyllas för något som inte är deras fel? Varför ska folket hon tillhör slippa betala för att de är "fattiga"?

Är det dessutom inte på tiden att folket på Balkan får sin kollektiva tumme ur röven och slutar vara ett gäng egoister och satsar de pengar som behövs på sin sjukvård? Jag menar det är ju Balkans största problem, folket som bor där är egoister, de vill att någon annan ska betala.

Här i ligger problemet, dessa Balkaneser som inte vill ta sitt ansvar.

Jag har moraliskt rätt och ekonomiskt rätt. Problemet är folket i landet hon kommer ifrån, de är egoister och snåla som faan.

Nu är hon ju här så vi för göra det bästa av situationen. Hon behöver ju vården och hjälpen. Allt kan inte räknas/mätas i kronor och ören. Rymdkram.
Citera
2016-08-21, 16:09
Medlem
Citat:
Hur kan en vara så känslokall att utvisa henne till en plågsam framtid. Hjärtat gråter här och jag tycker beslutet är helt fel.

http://www.expressen.se/gt/fortfarande-ovisst-for-sjuka-marija-7-ar/

"Marija Brkic, 7, är svårt sjuk. Migrationsverket har beslutat att hon ska utvisas till hemlandet Bosnien  vilket är lika med en dödsdom.

Beslutet har överklagats och i väntan på det nya utfallet ska Marija börja skolan och hennes mamma har fått jobb. Men allt kan snart få ett abrupt slut  familjen vet fortfarande inte om de får stanna.

Man kan hoppas att personerna som behandlar ärendet på Migrationsverket tar till sig detta, säger Agneta Tjäder som är engagerad i familjens fall." GT

Hur kan vi påverka så hon får stanna?
Hur kan Sverige vara så känslokallt?

Rymdkram.

Väldigt ädelt och begripligt, så rymdkram på dig med.
Däremot inte försvarligt, så lägg ner!

Sverige var tills 70 talet en internationell stormakt och ett föredöme avseende ekonomi, politik, medicin, teknik. Jag är själv invandrare o kom till Sverige 69.

Etiskt och moraliskt sett är det fel att skylla på blattarna men jag anser att Sverige glidit ner till ett land som alla andra, och att invandringen genererat en negativ spiral av arbetsmoral och hederlighet!

På min tid följde man trafikregler o barnen hade sina leksaker i sandlådan år ut och år in, UTAN att dom försvann.

Juggarna kom under 70 talet o lärde oss att dubbelparkera, medan arbetslösa polacker o araber skiljde sig o skrev sig kollektivt i en hyresgetton för erhålla försörjningsbidrag medan dom jobbar svart, och är sambo med "fd" frugan. Redan på 70 talet hade ambulans o brandkår poliseskort in i förorter som bl.a Rosengård, Akalla mfl...

Väldigt trist med sjukdomar men jag är uppgiven, beskattad o bitter medan parasiter söker sig till Sverige utan att ge något nämnvärt tillbaka. Det är inte Sverige men föräldrarna och deras hemland som utgör referens för deras existens, inte Sverige
Citera
2016-08-21, 16:14
Medlem
Nu ska jag inte säga att det är relativt vanligt.. Men det finns ju flera fall här i Sverige på liknande grejor.

Lilla Amir (år 2002) som hade hjärtfel, finns inga läkare i Bosnien, men här i Sverige kan man operera!
http://www.aftonbladet.se/debatt/article10289626.ab

Eller varför inte Lilla Nadina? (år 2002) Även från Bosnien och samma historia.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10281688.ab

Att man har ett sjukt barn betyder inte att man får uppehållstillstånd i Sverige. Det finns många sjuka barn och många sorliga historier, men inte kan alla komma hit, få operationer och ett uppehållstillstånd för det?

Nu fick ju faktiskt Amir stanna, medans Nadina blev tillbaka skickad.
Men i ett reportage från Aftonbladet från förra året, så verkar det ändå gått bra för henne.
http://bloggar.aftonbladet.se/nadina/
Senast redigerad av FTW_Yes 2016-08-21 kl. 16:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in