2014-12-10, 13:14
Bannlyst
Något som jag tycker är lite småroligt i snyfthistorier är att vänstermänniskor först och främst köper allt invandraren säger, men sen att dom på fullaste allvar tror att deras protester i sociala medier kommer påverka beslutet.

Idag snyftar Nyheter24 om Ibbe som ljög sig in i landet, och påstår att han nu är någon hjälte eller något.

LÄNK

Något här är ju faktiskt skumt, för det är ju hans fall men han vet inte varför han fick stanna? Har inte han pratat med migrationsverket eller vafan äre frågan om?
Citera
2014-12-10, 17:59
Medlem
spoilers avatar
Mali duger inte.

Citat:
Han har nu bott i Sverige i ett år och tre månader. Han har lärt sig svenska genom att åka till biblioteket men han får inte längre stanna kvar i Sverige utan han skickas tillbaka till ebolan och otryggheten.

– Jag vill bara bo på en plats där jag är trygg, berättar Sacko Fousseyni till Magazin24.

http://magazin24.se/nyheter/koping/2014/12/10/ovissheten-ar-det-jobbigaste
Citera
2014-12-10, 18:03
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spoiler
Mali duger inte.

Han har uppenbarligen inga asylskäl. Om det han uppger skulle gälla skulle hela Mali vara välkommen. Nej väck med negern…
Citera
2014-12-13, 09:20
Medlem
arboratoruss avatar
Hej hej Marocko!
Över 500 vädjar: Låt Abbe stanna

Det var i augusti förra året som Abderahim Belhaouzi anlände till Malmö, 16 år gammal, och sökte asyl i Sverige. Hur han hade det i Marocko vill han inte gärna prata om. Jag tycker mig se i hans ögon att det är svåra saker. I Migrationsdomstolens beslut finns ett referat av de skäl han angett. En summarisk sammanfattning av hemska förhållanden, systematisk misshandel och andra övergrepp efter att föräldrarna dött, ett liv som gatubarn, och slutligen hur han lyckades ta sig med båt till Belgien och därifrån vidare till Sverige.
Citera
2014-12-18, 21:40
Medlem
Milo.Minderbenders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spengler
http://www.etc.se/inrikes/maria-12-far-stanna-hennes-pappa-utvisas

Det tog en liten stund, men nu får Marias pappa stanna i alla fall.

Citat:
12-åriga Maria Ahmed har haft en höst med mycket jobbiga besked. Hennes pappa skulle utvisas till Afghanistan och hon skulle bli ensam kvar i Sverige.
Men i förrgår, den 16 december, förändrades det. Då beslutade Migrationsverket att pappans ärende skulle omprövas. Men han satt fortfarande i förvar på Migrationsverket. På torsdagseftermiddagen släpptes han plötsligt.
http://na.se/nyheter/orebro/1.2768661-aterforeningen-marias-pappa-slapptes

Migrationsverkets motto: Inget avslag är slutgiltigt.
Citera
2014-12-22, 08:03
Medlem
Kosacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodah
http://www.gp.se/nyheter/vastergotland/1.2255571-mai-18-utvisad-men-till-vad-

Efter fem år i Sverige utvisas föräldralösa Mai Luu Huong, 18, till hemlandet Vietnam. Problemet är att hon inte har någonstans att komma till. Varken hem, familj, släkt eller vänner.

Tydligen har det gått hur bra som helst för henne i Vietnam:

http://unvis.it/www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2579864-mai-luu-huong-sa-glad-over-allt-stod-

Snälla människor i Sverige har hjälpt till:
Citat:
Catharina Häger var en av dem som ville hjälpa till. Hon ringde Inger och satte sig på tåget till Lerum direkt efter att hon läst reportaget.

- Jag kände bara att jag måste göra något. I början kanske vi trodde att vi skulle kunna förändra systemet, regelverket, men där fick vi ju tänka om, säger hon.

Ändra regelverket, varför då kan man undra. Mai Luu verkar ju ha det hur bra som helst i Vietnam:

Citat:
Idag hyr Mai en egen bostad och jobbar sex dagar i veckan på möbelvaruhuset. De insamlade pengarna har bland annat gått till att köpa en kyl och en riskokare som Mai har i rummet hon hyr. Hon har fått vänner och trivs på jobbet.

Jobb och egen bostad, hur många svenska 19-åringar kan skryta med det?

Citat:
- Ska jag hälsa på i Sverige så måste jag ta ledigt från jobbet och det är inte helt lätt, säger Mai som ägnar lördagen åt att slappa för att sedan gå ut med sina kompisar och fika på kvällen.

Skyddsbehovet verkar inte vara sådär jättestort.

Citat:
När Ulli Wingårdh får veta vad Mai sagt om semester säger hon att det inte kommer att vara några problem för Mai att få ledigt några veckor om hon vill komma och hälsa på i Sverige.

- Det är vanligt att anställda tar ledigt för att hälsa på sina släktingar som bor långt bort.

Sammantaget verkar det inte alls gå någon nöd på "stackars" Mai Luu Huong.
Citera
2014-12-23, 20:06
Medlem
arboratoruss avatar
Hem till Islamiska Republiken Pakistan:

Sveriges Television: Migrationsverket avslår Kainats ansökan

– Först kommer de att gifta bort mig. Om jag säger nej, dödar de mig. Det ser mörkt ut, helt mörkt. Jag har ingen framtid där, sade Kainat till ABC i februari.

Migrationsverket har tidigare beslutat att utvisa Kainat, ett beslut som möttes av högluda protester från bland annat Vänsterpartiet, föreningen Streetgäris, Rädda Barnens Tjejforum och elever på Rinkebyskolan där Kainat går.

Utvisningen stoppades i februari då Migrationsverket menade att man inte hade haft kännedom om hoten om tvångsgifte. Därför beviljades en ny asylprövning. Men nu har Migrationsverket beslutat att avslå Kainats ansökan om uppehållstillstånd.
Citera
2014-12-23, 21:09
Medlem
irishrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arboratorus

– Först kommer de att gifta bort mig. Om jag säger nej, dödar de mig. Det ser mörkt ut, helt mörkt. Jag har ingen framtid där, sade Kainat till ABC i februari.

Migrationsverket har tidigare beslutat att utvisa Kainat, ett beslut som möttes av högluda protester från bland annat Vänsterpartiet, föreningen Streetgäris, Rädda Barnens Tjejforum och elever på Rinkebyskolan där Kainat går.

Utvisningen stoppades i februari då Migrationsverket menade att man inte hade haft kännedom om hoten om tvångsgifte. Därför beviljades en ny asylprövning. Men nu har Migrationsverket beslutat att avslå Kainats ansökan om uppehållstillstånd.

Ska vi säga att hon går under jorden i väntan på amnesti
Citera
2014-12-24, 13:18
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Utvisningen stoppades i februari då Migrationsverket menade att man inte hade haft kännedom om hoten om tvångsgifte.
Då har alltså 80-90% av kvinnorna i Pakistan asylskäl i Sverige.
Citera
2014-12-24, 13:54
Medlem
Sverige2025s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spoiler
Mali duger inte.

Man får inte 1/4 miljon retroaktiv föräldrapenning på mali.
Citera
2014-12-25, 04:17
Medlem
ThisIsTheZodiacs avatar
Citat:

Inte känt till hoten om tvångsgifte? Det var väl därför hon sökte asyl från början och det är relativt utbrett i Pakistan.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/abc/migrationsverket-soker-information-om-pakistan
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/abc/migrationsverket-avslar-kainats-ansokan

Från omprövning i Februari till nytt avslag i december, verkar ta tid att få fram info om situationen i Pakistan.
Citera
2015-01-08, 19:17
Medlem
arboratoruss avatar
Citat:
Sjukvårdsasyl:

Sveriges Radio: CP-skadade Mal, 3 år, kan utvisas till säker död

Lindita och Muhamet Osmani bor med sin treåriga son Mal Osmani i en liten etta på Saltö i Karlskrona. Men de har spenderat mer tid på sjukhuset än i lägenheten. Mal Osmani har diagnostiserats med cerebral pares på grund av syrebrist vid förlossningen.
Sveriges Radio Blekinge: Avslag för svårt sjuk treåring trots försämrat tillstånd

"Trots att hälsotillståndet för den treårige CP-skadade pojken från Kosovo försämrats får nu familjen Osmani i Karlskrona återigen avslag på sin uppehållsansökan.
– Jag är häpen och väldigt ledsen. Jag förstår inte beslutet och känner mig frågande att man inte funnit att pojken har skäl att stanna i Sverige, säger Mia Olsson Engman, barnläkare Blekingesjukhuset i Karlskrona."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in