2014-11-20, 20:27
Medlem
Citat:
Efter ett år tillsammans i Sverige ska 12-åriga Marias pappa utvisas och Maria blir ensam kvar....– Det är helt orimligt, säger Maria Ferm (MP).
http://www.etc.se/inrikes/maria-12-far-stanna-hennes-pappa-utvisas
Citera
2014-11-24, 10:41
Medlem
spoilers avatar
"Kalule är homosexuell och flydde från hemlandet Uganda som dömer hbtq-personer till fängelse. Men de svenska myndigheterna tror inte på hans berättelse. Nu ska han utvisas.

Varje dag börjar med att homosexuelle Kalule, 37, frågar sig om det kommer att bli hans sista i Sverige innan Migrationsverket verkställer utvisningen till Uganda.

– Man tror inte på killen och det tycker jag är mycket märkligt. Han har lämnat som jag bedömer det trovärdiga uppgifter både om sin sexuella läggning och de problem han har haft i sitt hemland, säger RFSL:s flyktinghandläggare Stig-Åke Petersson som förgäves har försökt hjälpa Kalule att stanna.

/.../

Men Migrationsverkets handläggare konstaterade att Kalules berättelse inte är trovärdig, bland annat för att han kunde bli så snabbt förälskad i sin pojkvän, att de flyttade från Kampala med en liberalare syn på hbtq-personer än på landsbygden, och att han inte kan visa upp ett hyreskontrakt eller fotografier från vännen som han gömde sig hos.

Enligt Migrationsverket blir berättelsen ännu mindre trovärdig av att Kalule tidigare haft relationer med kvinnor i Uganda och att han dejtade en homosexuell man i Norrköping som inte ville berätta sitt riktiga namn – Kalule säger att mannen inte var öppen med sin läggning.

”Det förefaller även märkligt att ni enligt dig inte kan träffas öppet i Sverige”, skriver handläggaren i  beslutet. Och fotografier från Pridefestivalen 2013 i  Stockholm där han har en regnbågsflagga runt halsen är inte tillräckligt tydliga."

http://www.metro.se/nyheter/blev-kar-for-snabbt-nu-utvisas-han/EVHnkx!pHd3KFDzsTqRU/
Citera
2014-11-25, 08:28
Medlem
arboratoruss avatar
Hela Hälsingland: Nadine vill stanna i Sverige

För nio år sedan flydde Nadines föräldrar från Algeriet till Sverige. De säger att det fanns mycket terrorism i landet och att de fruktade för sina liv. Ett år senare, i Söderhamn, föddes Nadine.
De väntade i tre år på sitt besked om uppehållstillstånd, men fick sedan avslag.
Av rädsla för att bli utvisade levde de gömda i fyra år på olika platser i Söderhamn. Det var som ett helvete berättar Nadines mamma Linda, och säger att de bland annat bodde i en tvättstuga en tid.
Citera
2014-11-27, 16:01
Medlem
spoilers avatar
Islamist vill inte åka hem, väntar sig att barnalstring ska hjälpa.

"Tagir och Zaira Musaev flydde från Dagestan. Orsaken var att Tagir förföljdes och fängslades av polisen, som misstänkte honom för samröre med en extrem muslimsk rörelse.

/.../

– Eftersom jag inte har något pass tror inte Migrationsverket på min berättelse. Jag kan inte styrka vem jag är, säger de. Jag har bara ett körkort, och de säger att det är falskt.

/.../

Zaira och Tagir Musaev tycker att deras fall är rätt likt en annan flyktingfamiljs, familjen Vasic, som Smålandsposten skrev om för några månader sedan. Vasics hade bott i Sverige i tio år och skulle utvisas till Serbien. Beslutet ändrades strax före familjens avresa.

/.../

Stämningen är uppgiven. Gamzat som går klass två gillar sin skola, han är elev i den muslimska skolan i Växjö. Hans syster Hadijat som är två år yngre går i förskolan.
Senaste tillskottet i familjen är Umar, som föddes i år.
– Vi har ingen framtid i Ryssland dit Migrationsverket vill utvisa oss."

http://www.smp.se/nyheter/alvesta/familj-utvisas-efter-atta-ar-i-sverige(4548666).gm
Citera
2014-11-27, 17:01
Medlem
ThisIsTheZodiacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TLuther
Jag blir heligt upprörd när jag läser den här tråden. Folk flyr från förföljelse, fattigdom och förtryck. Varför gör ni skämt om människor som svälter samtidigt som de är hotade till livet? Varför göra roliga historier om dessa livsöden? Att moralen är låg på flashback, det vet vi. Att Sverigedemokrater ofta är lågpresterande människor som aldrig kämpat och därmed inte har ett liv utanför flashback, det har vi förstått.

Men varför i hela friden gör ni er roliga över folk som flyr? Jag blir så arg så jag får tårar i ögonen, jag kokar. Nu är jag inte bara upprörd, jag är arg på riktigt! Skärpning!

Du vill alltså ge fattiga asyl istället för att dom förbättrar sin egen situation? Javisst, Sveriges system med eviga socialbidrag och höga skatter är ju verkligen en morot att förändra sin situation. Att dom anses vara fattiga i Sverige med låtsas vi inte om.
Citera
2014-11-27, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spoiler
Islamist vill inte åka hem, väntar sig att barnalstring ska hjälpa.

"Tagir och Zaira Musaev flydde från Dagestan. Orsaken var att Tagir förföljdes och fängslades av polisen, som misstänkte honom för samröre med en extrem muslimsk rörelse.

/.../

– Eftersom jag inte har något pass tror inte Migrationsverket på min berättelse. Jag kan inte styrka vem jag är, säger de. Jag har bara ett körkort, och de säger att det är falskt.

/.../

Zaira och Tagir Musaev tycker att deras fall är rätt likt en annan flyktingfamiljs, familjen Vasic, som Smålandsposten skrev om för några månader sedan. Vasics hade bott i Sverige i tio år och skulle utvisas till Serbien. Beslutet ändrades strax före familjens avresa.

/.../

Stämningen är uppgiven. Gamzat som går klass två gillar sin skola, han är elev i den muslimska skolan i Växjö. Hans syster Hadijat som är två år yngre går i förskolan.
Senaste tillskottet i familjen är Umar, som föddes i år.
– Vi har ingen framtid i Ryssland dit Migrationsverket vill utvisa oss."

http://www.smp.se/nyheter/alvesta/familj-utvisas-efter-atta-ar-i-sverige(4548666).gm

Skicka ut dom!!
Har man slängt passet eller annan identitetshandling som visar att man är den man säger så ska man inte kunna kräva att få vara kvar.
Citera
2014-11-27, 18:11
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gunhild-k
Skicka ut dom!!
Har man slängt passet eller annan identitetshandling som visar att man är den man säger så ska man inte kunna kräva att få vara kvar.
Man undrar ju lite hur man kommer från Dagestan till Sverige utan pass.
Citera
2014-11-27, 21:43
Medlem
arboratoruss avatar
Flash: Utlandsresor ger fängelse i Serbien.

Tranås-Posten: Flydde från terrorn i Serbien - basketspelare i Tranås hotas av utvisning från Sverige

Familjen blev vräkta eftersom de inte längre hade något hus att bo i, kommunen äger marken.
Pappan tog med sig sin familj, sin fru, Adam och hans lillebror till Belgien och sökte där uppehållstillstånd. De fick ett negativt besked och reste vidare till Tyskland där de stannade i sex månader. Här fick pappan inget arbetstillstånd och de fick tips om att i Sverige var det lättare att få ett arbete.
I Serbien väntar minst fem års fängelse för Adams pappa i och med att de olagligt uppehållit sig i annat land än i sitt hemland i mer än tre månader. Med stor säkerhet kommer även Adam att bli fängslad eftersom han nu är myndig.
Citera
2014-11-28, 05:41
Medlem
ThisIsTheZodiacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arboratorus
Flash: Utlandsresor ger fängelse i Serbien.

Tranås-Posten: Flydde från terrorn i Serbien - basketspelare i Tranås hotas av utvisning från Sverige

Familjen blev vräkta eftersom de inte längre hade något hus att bo i, kommunen äger marken.
Pappan tog med sig sin familj, sin fru, Adam och hans lillebror till Belgien och sökte där uppehållstillstånd. De fick ett negativt besked och reste vidare till Tyskland där de stannade i sex månader. Här fick pappan inget arbetstillstånd och de fick tips om att i Sverige var det lättare att få ett arbete.
I Serbien väntar minst fem års fängelse för Adams pappa i och med att de olagligt uppehållit sig i annat land än i sitt hemland i mer än tre månader. Med stor säkerhet kommer även Adam att bli fängslad eftersom han nu är myndig.

Kan nog vara den märkligaste artikel jag läst. I Serbien blir man tydligen vräkt om man inte har någonting att bli vräkt ifrån. Och byggde dom verkligen upp huset om och om igen efter att det brunnit upp?
Citera
2014-11-28, 09:36
Medlem
Thunderaces avatar
Så om någon förening hittar på nått bull-shit jobb a 2 timmar i veckan får de stanna??
Gäller inte det bara EU-medlemmar och lagen om fri rörlighet? Mig veterligen är inte Serbien med i EU eller försöker dom köra "mamma uppvuxen i Kroatien"-tricket?
Fan vilket uppfuckat land detta blivit!
Citera
2014-11-29, 05:38
Medlem
FarbrorBerits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thunderace
Så om någon förening hittar på nått bull-shit jobb a 2 timmar i veckan får de stanna??

Det beskriver nog situationen ganska bra. Med undantag för lönebidrag vill säga, antar jag.
Citera
2014-11-29, 11:57
Medlem
arboratoruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arboratorus
Nu står hoppet till snälla gränspolisen:

Östersunds-Posten: Mohamed och hans familj sitter fast i Föllinge

Varken Jordanien eller Israel tar emot hela familjen och de får inte stanna i Sverige. Nu har Migrationsverket bett polisen att sköta utvisningen. Mohamed Hasan Natour är besviken.
– De har tagit ett felaktigt beslut som de inte kan verkställa.
– Jag vill lösa problemet. Polisen kanske är mindre byråkratiska än Migrationsverket.
Östersunds-Posten: Hungerstrejkar för att få nytt beslut
Han anser att Migrationsverket inte har gjort vad de kan för att få till ett beslut.
– Vi har varit i Sverige i tre år och har haft problem med Migrationsverket hela tiden. Och de kan inte lösa det, därför gör jag det här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in