2014-06-10, 15:56
Medlem
Golonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JumpingJack
Jag reagerar på det här:

Migrationsverket utvisar inte omedelbart de som inte får uppehållstillstånd, utan de som får avslag på sin asylansökan förväntas respektera det beslutet och ta sig hem. Nu har pappa Bojan valt att inte göra det utan har stannat kvar ändå. Det är hans egna handlingar som lett till att familjen har integrerats här, istället för att flytta hem och starta livet där.

Jag undrar också hur pappa Bojan och hans fru har försörjt sig under de här tio åren i Sverige. Om Bojan eller frun har jobb kan de ju alltid åka hem till Kosovo och därifrån söka arbetstillstånd, vilket numera delas ut ganska generöst. Sedan är det bara att åka hit och fortsätta livet, men de får förstås försörja sig själva i så fall.

Så. Journalisterna gjorde inte riktigt sitt jobb i den här artikeln, så jag gör det åt dem istället. Puss och kram.

Precis! Jag begriper inte hur fan journalisterna fortfarande tillåts komman undan med att skylla på myndigheterna och "lång handläggningstid" för att komma till ett beslut. Det går som regel jävligt snabbt, förutsatt att den asylsökande inkommer med korrekta uppgifter, styrker sin asylberättelse, har identitetshandlingar (eller kan göra sin identitet sannolik) och -viktigt- att den asylsökande respekterar myndighetens beslut. Men det är klart att processen drar ut på tiden om asylsnyltaren obstuerar processen, håller sig undan delgivningar, flyttar utan att uppge ny adress, överklagar och överklagar igen, ansöker om ny prövning med eller utan nya angivna asylskäl, överklagar beslut på avslag om ny prövning, anhåller om verkställighetshinder, inkommer med uppgifter om annan identitet än den man initialt angett och då inkommer med en helt ny liten story man försöker luras med... Detta kan hålla på att loopa ett gott stycke tid om man upplever att man har mer att vinna på att förhala återresan än att hoppa på flyget och åka hem. Sverige är numera så tandlöst att det kan anses som svårare att bli hemskickad än att få stanna kvar och de som faktiskt blir hemskickade är i regel de som verkligen betett sig riktigt klantigt under tiden deras ärende handlagts. Helt osannolika historier; man kan ha ljugit om grejer man trodde skulle ge asyl, men som inte är asylgrundande och sedan vågar/vill man inte backa från sagan när man konfronteras med lögnerna.

Det system vi har idag, premierar tyvärr lögnarna och snyltarna. De lite mer förslagna typerna som vet hur en slipsten ska dras. Som den här aktuella familjen exempelvis. Man har tagit en kalkylerad risk i sitt kvarstannande och hoppats att de "goda krafterna" (blöthjärtade kommunpolitiker och tjänstemän på soc, folk inom vården, klubbkamraterna från idrottsklubben, skolkamraterna etc) ska lyckas att -med massmediernas benägna bistånd- att få myndigheten att backa från sitt beslut och bevilja PUT med stöd av någon gummiparagraf några politiker ur Sjupartiet tvingat igenom för att säkerställa att kött-tsunamin rullar på och Sverige säkrar hem platsen som nr 1 när det kommer till "humanitär stormakt"...

Kriget på Balkan har varit över ett decennium. Kosovo är självständigt. Folk turistar i massor i Kroatien och både Albanien och Montenegro börjar också märka av en ökad andel besökare inom turistnäringen. Så klart är välfärdsnätet betydligt grovmaskigare där och tillvaron är kanske inte lika bekväm som soffparasiterna är vana vid i Sverige, men asyl? NEJ!
Citera
2014-06-10, 16:03
Medlem
JumpingJacks avatar
Om man googlar pappans namn får man intressanta träffar från Norrköping. Undrar om det är samme man eller en namne.
Citera
2014-06-10, 17:09
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Om man googlar pappans namn får man intressanta träffar från Norrköping. Undrar om det är samme man eller en namne.
Här finns en bild på den med det namnet i Norrköping. Han bor tydligen i Linköping, enligt Ratsit, så det kanske är en annan med samma namn? Hittar ingen bild på han som skall utvisas dock, så det får anses som oklart om det är två olika gubbar..
Citera
2014-06-11, 11:16
Medlem
McLaughlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Här finns en bild på den med det namnet i Norrköping. Han bor tydligen i Linköping, enligt Ratsit, så det kanske är en annan med samma namn? Hittar ingen bild på han som skall utvisas dock, så det får anses som oklart om det är två olika gubbar..

Inte han. Kolla SVTs Smålandsnytt från idag om du vill se.
Citera
2014-06-11, 11:19
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McLaughlin
Inte han. Kolla SVTs Smålandsnytt från idag om du vill se.
Ok, bra att vi fick det utrett.
Citera
2014-06-11, 11:45
Medlem
JumpingJacks avatar
Jag undrar hur man försörjer sig om man bor här illegalt i tio år. Får man socialbidrag?
Citera
2014-06-11, 11:54
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Jag undrar hur man försörjer sig om man bor här illegalt i tio år. Får man socialbidrag?
Det utgår jag ifrån, allt annat vore väl "rasism"?
Citera
2014-06-17, 09:23
Medlem
Utvisning till okänt land.

Migrationsverket vill skicka Ahmad, 17 år, till Afghanistan.

Trots att han flydde från landet när han var fem år.

Det är i praktiken en dödsdom, säger hans gode man Stefan George.

http://ekuriren.se/nyheter/strangnas/1.2428821-utvisning-till-okant-land
Citera
2014-06-17, 09:36
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eltax

http://ekuriren.se/nyheter/strangnas/1.2428821-utvisning-till-okant-land
Man måste betala för att se artikeln.

Du jobbar händelsevis inte för ekuriren eller?

Tror detta är samma Ahmad:
Citat:
Ursprungligen postat av Sverige2025
Här är ännu en bluff flykting som vill kramar sej fast i Sverige, ändå är han för gamla.

En av dem som fått sin ålder justerad uppåt är Ahmad från Afghanistan som vi berättat om tidigare i Ekot. Han bedöms nu vara 19 år och kan därmed utvisas till Kabul.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5884667
Senast redigerad av Diamondgrit 2014-06-17 kl. 09:41.
Citera
2014-06-18, 10:21
Medlem
http://s18.postimg.org/alrnc41wp/Ahmad.jpg

Citera
2014-06-18, 12:25
Medlem
Citat:

Många har lagliga jobb, jag känner en pizzabagare från bosnien som blev utvisad som jobbat i 10 år och var stans bästa pizzabagare, men eftersom han jobbat i 10 år här kunde han återsöka i bosnien och han hade även en svensk tjej och ett barn som var född i Sverige så han kunde med lätthet komma tillbaka och är nu delägare i en pizzeria
Citera
2014-06-18, 12:33
Medlem
JumpingJacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr
Många har lagliga jobb, jag känner en pizzabagare från bosnien som blev utvisad som jobbat i 10 år och var stans bästa pizzabagare, men eftersom han jobbat i 10 år här kunde han återsöka i bosnien och han hade även en svensk tjej och ett barn som var född i Sverige så han kunde med lätthet komma tillbaka och är nu delägare i en pizzeria

Jobbar de vitt eller svart då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in