2008-07-01, 12:23
Medlem
Det var lite länge sen jag gick i skolan så jag undrar om nån kanske kan knäcka det här åt mig:

Om man har en elektrisk kylbox som drar ca 60 watt på maxeffekt, hur länge kan man driva den med ett bilbatteri utan att ladda upp det?
Och hur mycket laddar bilgeneratorn batteriet när bilen är igång?
Diffar det om man rullar eller står still?

Rätt grundläggande ellära men när man inte använt det på 10 år så upptäcker man rätt stora hål i minnet. =(
Citera
2008-07-01, 12:29
Medlem
Big_Bites avatar
Orkar själv inte räkna på det då det var längesedan jag var bra på sådant här.
Men du behöver veta hur många Ah ditt batteri är på, vanligen någonstans mellan 60-80 Ah.

Sen använder du dig utav Ohms lag för att räkna ut hur många A din kylbox drar.
Säg då att den drar 6A och ditt batteri är på 60Ah så kan den (om jag inte är ute på cykeln) stå igång i tio timmar.

Ang. generatorn så beror det på bilen med, men de brukar ladda omkring 120-150 Ampere skulle jag tro.

Hoppas det hjälper lite.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ohms_lag
Citera
2008-07-01, 12:32
Medlem
Big_Bites avatar
Gör ett försök ändå men kan inte garantare att det är 100% rätt.

Kylboxen drar 60W.

Batteriet är på 12V.
Ohm säher då att vi ska ta 60/12 för att frå fram att kylboxen förbrukar 5A vid full effekt.

Mer än så kan j inte hjälpa dig utan att veta vad för batteri som sitter i.
Kolla på batteriet så står det hur många Ah det är på.
Citera
2008-07-02, 17:13
Medlem
Futilebreeds avatar
Måste man räkna med effektivvärden tro?
Citera
2008-07-02, 17:20
Medlem
Big_Bites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Futilebreed
Måste man räkna med effektivvärden tro?

Vad innebär det?
Citera
2008-07-02, 21:02
Medlem
Kirchhoffs avatar
Som tidigare nämnts är drifttiden = batterikapaciteten / strömförbrukningen. Detta är dock inte hela sanningen, eftersom batteriets kapacitet varierar beroende på strömuttaget.
Tänk dessutom på att vanliga startbatterier inte är gjorda för att laddas ur helt.

En bil på tomgång laddar väldigt dåligt. Har man strålkastarna på töms nog batteriet mer än det laddas.

Det finns ingen anledning att blanda in effektivvärdesbegreppet här, då det rör sig om tämligen konstanta likströmmar. Effektivvärdet blir här samma sak som ett vanligt medelvärde.
Citera
2008-07-02, 23:05
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirchhoff
Som tidigare nämnts är drifttiden = batterikapaciteten / strömförbrukningen. Detta är dock inte hela sanningen, eftersom batteriets kapacitet varierar beroende på strömuttaget.
Tänk dessutom på att vanliga startbatterier inte är gjorda för att laddas ur helt.

En bil på tomgång laddar väldigt dåligt. Har man strålkastarna på töms nog batteriet mer än det laddas.

Det finns ingen anledning att blanda in effektivvärdesbegreppet här, då det rör sig om tämligen konstanta likströmmar. Effektivvärdet blir här samma sak som ett vanligt medelvärde.

Moderna generatorer laddar ganska bra även på låga varv och tomgång.
Mig veterligen töms inte batteriet på tomgång om du har strålkastarna på, kanske om vi kör full fläkt, defroster, helljus, stolsvärme, osv.

Du kan ju räkna på 60 Ah, mindre än så är det nog inte i ett fulladdat normalt batteri. Det borde alltså ge 12 timmar teoretiskt, dela det på hälften så har du ett bra riktvärde och är på säkra sidan.

Edit:
Hittade detta:
http://www.alternativ.nu/smf/index.php?board=53;action=display;threadid=29008

Betänk att de angivna varvtalen är direkt på generatorn, och alltså inte motorvarv. Remskivan på en generator är oftast väldigt liten i jämförelse med remskivan på vevaxeln.
Senast redigerad av Kaptenstjärt 2008-07-02 kl. 23:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in