Citat:
Ursprungligen postat av Hanteraren
Exakt, och det är det jag är så förbannat less på. Var fan är det egna ansvaret och viljan att göra något? Jävla idioti.
Lustigt. Företagaren skapar något. Du vill ha procent på det. Och tar han ansvar för dig, så är han en idiot? Dags för lunch-pillret?
Vi låtsas att jag är rörpulare och är hemma hos dig och byter blandare. För det fakturerar jag dig 1000 kr plus moms. Du får slanta upp 1250 kr. Du måste som arbetare jobba ca 12 timmar (1 1/2 dag) för att få ut det.
Själv får jag ut drygt 325 kr efter momsen , sociala avgifter och inkomstskatt. Då har jag inte räknat med mina kostnader i företaget, för bil, verktyg, lokal etc.
Du har jobbat 12 timmar för att betala mig för 2. Resten har staten tagit. Rimligt?
Problemet med er arbetare är att ni glömt bort att det är skatterna som är problemet, aldrig lösningen, det var därför man för över 100 år sedan diktade "Vi under skatter dignar ner" i er favoritsång första maj. Sen dess har skatterna ökat många gånger om.
Det är inget enskilt företagarproblem. Det gäller alla. Men företagaren SER skatterna klart och tydligt varje dag, varje månad, varje år. Arbetaren undanhålls informationen att han på sin lön på 20,000 kr i månaden, som han får ut 16000 efter skatt har kostat företaget minst 26,500 kr. Tiotusen i månaden, eller 120,000 kr om året rycker den offentliga sektorn för att sedan godtyckligt satsa på det som för tillfället ger mest röster. Av de 16,000 tar staten 20% i moms på allt han handlar, med några få undantag (både högre och lägre). Ytterligare 40,000 om året.
Företagaren ser detta. Och ser dess skadeverkningar. Men är i minoritet och kommer aldrig att kunna sätta agendan. Därför skriver man fåfängt debattartiklar och inlägg i dessa fora.
De flesta företag består av endast en person. Om en bråkdel av dessa företag gick från en till två personer skulle vi inte ha någon arbetslöshet alls. Därför är det bra med lönsamma företag. De gör oss alla rikare. Inte bara företagaren.