Citat:
Ursprungligen postat av blown
Antar och antar. Jag utbildar mig och tänker kämpa för att bli duktig på styrelsearbete. Man måste väl anta att det jobbet ska ge resultat annars har man fel inställning.
Jag kommer endast sitta i en familjestyrelse, men det kunde klart inte du veta.
Jag tycker att kvoteringsfrågan är väldigt viktig, eftersom det dels är en sådan grov kränkning av äganderätten, och dels för att man inte vet var såna experiment slutar. Kommer kanske kvinnor generellt anses vara oberättigade sina positioner, vad händer med de män som blir diskriminerade, vilka andra områden kan tänkas förändras, osv.
Jag kommer endast sitta i en familjestyrelse, men det kunde klart inte du veta.
Jag tycker att kvoteringsfrågan är väldigt viktig, eftersom det dels är en sådan grov kränkning av äganderätten, och dels för att man inte vet var såna experiment slutar. Kommer kanske kvinnor generellt anses vara oberättigade sina positioner, vad händer med de män som blir diskriminerade, vilka andra områden kan tänkas förändras, osv.
Jag har aldrig riktigt fattat det är med styrelser egentligen. Hur kommer man in i olika profit-inriktade styrelser? Jag tänker mig att det just är främst kontakter och/eller kuksugning bildligt eller bokstavligt talat som gör susen.
Att bli en duktig chef någonstans eller starta egna företag. Det ser jag som hårt arbete och ganska straightforward. Men det där med styrelser alltså...det gillar jag inte.
Sen måste man självklart jobba hårt och bra vart man än kommer. Frågan är vad det innebär dock. På senare tid har ju styrelserna blåst småspararna samtidigt som de manipulerat kurser och gett sig själva stora bonusar.
Nej men visst, kvotering baserat på kön är en ganska dålig lösning på det hela. Men det är väl ett sätt att bryta mönster som verkar så starkt grundade. Precis som man fick in fackliga representanter i olika stora styrelser i en liten minoritet för att i alla fall kunna påpeka problemen som arbetarna upplever.