2013-05-16, 13:42
Medlem
LFEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blown
Antar och antar. Jag utbildar mig och tänker kämpa för att bli duktig på styrelsearbete. Man måste väl anta att det jobbet ska ge resultat annars har man fel inställning.

Jag kommer endast sitta i en familjestyrelse, men det kunde klart inte du veta.

Jag tycker att kvoteringsfrågan är väldigt viktig, eftersom det dels är en sådan grov kränkning av äganderätten, och dels för att man inte vet var såna experiment slutar. Kommer kanske kvinnor generellt anses vara oberättigade sina positioner, vad händer med de män som blir diskriminerade, vilka andra områden kan tänkas förändras, osv.

Jag har aldrig riktigt fattat det är med styrelser egentligen. Hur kommer man in i olika profit-inriktade styrelser? Jag tänker mig att det just är främst kontakter och/eller kuksugning bildligt eller bokstavligt talat som gör susen.

Att bli en duktig chef någonstans eller starta egna företag. Det ser jag som hårt arbete och ganska straightforward. Men det där med styrelser alltså...det gillar jag inte.

Sen måste man självklart jobba hårt och bra vart man än kommer. Frågan är vad det innebär dock. På senare tid har ju styrelserna blåst småspararna samtidigt som de manipulerat kurser och gett sig själva stora bonusar.

Nej men visst, kvotering baserat på kön är en ganska dålig lösning på det hela. Men det är väl ett sätt att bryta mönster som verkar så starkt grundade. Precis som man fick in fackliga representanter i olika stora styrelser i en liten minoritet för att i alla fall kunna påpeka problemen som arbetarna upplever.
Citera
2013-05-16, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LFE
Eru Helt Dum I Huvet Visf!!!!!!

Nästan gulligt hur satans töntig du är.

Du tänker inte förklara vad du menar? Eller låt mig ställa den korrekta frågan: Du vet inte vad du själv menar, eller hur?
Citera
2013-05-16, 13:50
Medlem
Citat:
Jag har aldrig riktigt fattat det är med styrelser egentligen. Hur kommer man in i olika profit-inriktade styrelser? Jag tänker mig att det just är främst kontakter och/eller kuksugning bildligt eller bokstavligt talat som gör susen.

Det vanligaste är att du är delägare i bolaget
Citera
2013-05-16, 13:54
Medlem
LFEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Visf
Det vanligaste är att du är delägare i bolaget

Det har ju inte riktigt varit så enkelt förr i tiden när aktiebolag faktiskt betydde något.
För att få skapa personer utav företag så var man tvungen att ha rikligt med kapital och mycket annat smått och gott. Nu har man sänkt en gränsen flera gånger om så att den nu ligger på antingen 50k eller 25k. Småpengar. Samtidigt är man inte alls ansvarig för sitt bolag och dess handlingar eller skulder eller inför övriga aktieägare.

Ja, ren idioti

Annars drivs ju inte andra former av bolag så som handelsbolag eller kommanditbolag.
Den egentliga, normala formen av bolagsdrift innan vi fick kapitalism i Sverige.

Jävla skit den här kapitalismen.
Citera
2013-05-16, 13:55
Medlem
LFEs avatar
Citat:
Nästan gulligt hur satans töntig du är.

Du tänker inte förklara vad du menar? Eller låt mig ställa den korrekta frågan: Du vet inte vad du själv menar, eller hur?

Jora, jag menar ju så klart att mutualister inte gillar det statliga så kallade våldsmonopolet!
Citera
2013-05-16, 17:01
Medlem
Citat:
Det har ju inte riktigt varit så enkelt förr i tiden när aktiebolag faktiskt betydde något.
För att få skapa personer utav företag så var man tvungen att ha rikligt med kapital och mycket annat smått och gott. Nu har man sänkt en gränsen flera gånger om så att den nu ligger på antingen 50k eller 25k. Småpengar. Samtidigt är man inte alls ansvarig för sitt bolag och dess handlingar eller skulder eller inför övriga aktieägare.

Ja, ren idioti

Annars drivs ju inte andra former av bolag så som handelsbolag eller kommanditbolag.
Den egentliga, normala formen av bolagsdrift innan vi fick kapitalism i Sverige.

Jävla skit den här kapitalismen.

Skapa personer av bolag? Vad fan snackar du om för hippie-gojja. Helt omöjligt att förstå vad du ens menar.

Sänkt gränsen för vad? För att skapa ett företag? Huh? Är man inte ansvarig för sitt bolag heller, vad står det att finna i svensk företagsrätt. Låter som en nyhet.

Vad har detta att göra med att du inte vet vilka som sitter i bolagsstyrelser vanligtvis?

Vi har fortfarande kommanditbolag som bolagsform, likaså handelsbolag. Är det egentlig bolagsdrift, till skillnad från kapitalism? Fick vi kapitalism på 90-talet eller vad snackar du om? Vi har haft kapitalism långt före dessa bolagsformer ens existerade.

Är du hög eller någonting? Helt osammanhängande vad du skriver.

Citat:
Jora, jag menar ju så klart att mutualister inte gillar det statliga så kallade våldsmonopolet!

Det gör inte anarkokapitalister heller. Så vad fan snackar du om?! Visste du inte det?
Citera
2013-05-16, 17:12
Medlem
LFEs avatar
HAhahahahaha. Juridiska personer känner du till det?
Citera
2013-05-17, 16:19
Medlem
Citat:
HAhahahahaha. Juridiska personer känner du till det?

Ja det är ett rättsbegrepp. Staten, kommuner och landsting är också juridiska personer. Bostadrättsföreningar, företag, kooperativ och stiftelser är också de juridiska personer. Jag tror inte riktigt du förstår vad det innebär. Man blir accepterad av juridisk praxis, du har knappast samma rättigheter som en privatperson. Om inte staten var en juridisk person exempelvis, så skulle man kunna både stämma och åtala skattmasen för stöld.
Citera
2013-05-17, 18:40
Medlem
LFEs avatar
Ja men då vet du ju i alla fall vad jag talar om.
När det gäller staten så kan de folkvalda bli personligt skyldiga för brott. Det är mycket svårare för ägarna och delvis även styrelsemedlemmarna.

Men aja vi går lite OT nu. Skriver mest onliners därför. Och för att inte gå runt runt baby runt runt.
Senast redigerad av LFE 2013-05-17 kl. 18:44.
Citera
2013-05-18, 03:57
Medlem
kalyns avatar
All form av våldsframtvingad kollektivism.
Citera
2013-05-19, 01:52
Medlem
Citat:
Ja men då vet du ju i alla fall vad jag talar om.
När det gäller staten så kan de folkvalda bli personligt skyldiga för brott. Det är mycket svårare för ägarna och delvis även styrelsemedlemmarna.

Helt tvärtom.

Jag beskrev tre olika sorters hot. Du definierar hotet som kommer av "den korkade stora massan". Den otänkande känslodrivne oinsatte. Som gärna gottar sig i hur många som håller med om hans åsikter, snarare än hur bra befästa de är i rimliga argument och goda premisser. Dessa är ett hot för att vi kan inte nå dessa personer via resonemang och det är egentligen det enda liberaler är bra på, vi suger på kulturtjofs, göra filmer och musik och sånt.
Citera
2013-05-19, 02:37
Medlem
LFEs avatar
Citat:
Helt tvärtom.

Jag beskrev tre olika sorters hot. Du definierar hotet som kommer av "den korkade stora massan". Den otänkande känslodrivne oinsatte. Som gärna gottar sig i hur många som håller med om hans åsikter, snarare än hur bra befästa de är i rimliga argument och goda premisser. Dessa är ett hot för att vi kan inte nå dessa personer via resonemang och det är egentligen det enda liberaler är bra på, vi suger på kulturtjofs, göra filmer och musik och sånt.

Okej.

Vad är tvärtom förresten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in