2008-07-01, 10:58
Medlem
Generellt gäller att INGA läkemedel får användas i berusningssyfte.

Du har fel!Det är substansen och dess mängd, inte vilken form substansen existerat i som klassas.

Titta i bilagan, där står det svart på vitt!

Var du köper eller i vilken form du köper tramadol har inte med saken att göra.Det är VEM och i vilket syfte som avgör saker.Med VEM menar jag huruvida du har rätt att köpa det eller ej.Det har du inte som privatperson utan intyg från läkare.

Åk till Thailand och handla en mängd Tramadol för att ta in i Sverige så får du se...Du får inte genom det i tullen.Varför får du inte igenom det i tullen tror du? Lagliga substanser som förs in i landet fastnar inte i tullen!

Ingen har dömts, så vi kan knappast med någon säkerhet sia i vad som skulle hända vid en eventuell rättegång.

Men som jag sagt tidigare drar man det inte så långt då du kan säga att du fått det utskrivet av läkare vilket myndigheterna aldrig kan motbevisa.
Citera
2008-07-01, 11:01
Medlem
Pai...

Om du följt diskussionen så -it DOES make sence!

Om du inte följt diskussionen, kommentera den inte tack.
Citera
2008-07-01, 11:14
Medlem
narkis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arkeman40

Du har fel!Det är substansen och dess mängd, inte vilken form substansen existerat i som klassas.

Var du köper eller i vilken form du köper tramadol har inte med saken att göra.Det är VEM och i vilket syfte som avgör saker.Med VEM menar jag huruvida du har rätt att köpa det eller ej.Det har du inte som privatperson utan intyg från läkare.

Åk till Thailand och handla en mängd Tramadol för att ta in i Sverige så får du se...Du får inte genom det i tullen.Varför får du inte igenom det i tullen tror du? Lagliga substanser som förs in i landet fastnar inte i tullen!

Ingen har dömts, så vi kan knappast med någon säkerhet sia i vad som skulle hända vid en eventuell rättegång.

Men som jag sagt tidigare drar man det inte så långt då du kan säga att du fått det utskrivet av läkare vilket myndigheterna aldrig kan motbevisa.

jag tror inte du vet hur det här funkar, tramadol är godkänt som läkemedel i både thailand och sverige, men thailand är inget sk "ees" land eller vad fan det heter, då kan det bli svårt att få in både det ena och det andra, men skickar du tex tramadol ifrån norge går det bra, men i Norge måste man nog tyvärr ha recept, så jag kan inte säga att din teori håller.

"Du har fel!Det är substansen och dess mängd, inte vilken form substansen existerat i som klassas. "

det jag menade va att vanliga kapslar på 50mg som kommer i tex karta som är gjorda som läkemedel är INTE klassade,
dvs att det inte är klassat som narkotika, har du tramadolpulver så ligger du pyrt till, för vad jag vet så får man inte göra egna kapslar eller så, fortfarande narkotika då.

har varit mycket snack om just det där med tram, å dom flesta kloka personerna kommer fram till exakt det jag sa nyss.

får jag fråga en sak bara, vart fan får du allt ifrån?

jag ska snart ta mig tid att maila läkemedelsverket å så, så ska jag ge dig svaret jag fick, vilket jag tror kommer stämma rätt bra in på vad jag har svara i tråden, både om tramadol och efedrin
Citera
2008-07-01, 11:18
Medlem
Pais avatar
Citat:

datum för utskriven substans borde stå på kvittot? eller någonstanns iaf..
stog i tramadol Faq'en att de va klassat så jag utgick från det. Har för mig att det var det också.
Citera
2008-07-01, 11:59
Medlem
Först och främst,ingen anledning att blanda in svordomar.Vi kan hålla det på en betydligt trevligare nivå!

Vart jag får allt ifrån?
Jag handhar mediciner dagligen i mitt arbete så viss kunskap kan man lugnt påstå att jag besitter.Det skall dock poängteras att handel med läkemedel
över nationens gränser inte är mitt specialområde...

Du har rätt i att man i enlighet med Schengenavtalet får handla läkemedel
inom ees-länder.Men inte hursomhelst.Du får handla Tramadol i tex
Spanien motsvarande ett års förbrukning.(Naturligtvis personligt bruk)
Men du får inte ta in det i Sverige om du inte har papper på att du får ha läkemedlet.Ställ dig frågan varför man inte får ta in läkemedlet i Sverige!

Pulver är olagligt precis som du säger.Tramadol i kapslar eller tablettform är också olagligt att nyttja utan läkares föreskrift.Det som står i bilagan är hur mycket som krävs för att det skall klassas som narkotika.
Om vi nu fantiserar om att stå i rätten så kommer mängden du har stoppat i dig avgöra saker och ting.400 mg pratas det om i bilagan.

Som jag sa räknas inte mediciner alltid som mediciner.Berusningssyfte,överdosering i syfte att få ett narkotiskt rus.
är inte okej...

Pai... Än en gång, följ diskussionen om du ska kommentera den!

"datum för utskriven substans borde stå på kvittot? eller någonstanns iaf..
stog i tramadol Faq'en att de va klassat så jag utgick från det. Har för mig att det var det också." <---- Syftar du på att staten ska kunna bevisa någonting?OM det är det du syftar på så är det som jag skrev tidigare på det sättet att dom inte kan bevisa ett skit.Dom får nämligen inte kolla upp vilka mediciner du använder om du inte själv har gett tillstånd.Och tillstånd ger du knappast.
Citera
2008-07-01, 13:16
Bannlyst
Dom kommer se exakt substans när det går på analys är jag rädd för.
Citera
2008-07-01, 13:20
Medlem
Alldeles korrekt. Man ser ämne och i vilken koncentration det existerar...
Citera
2008-07-01, 14:23
Medlem
Om nu tramadolkapslar/kodeintabletter vore så himla straffbart att ta in i Sverige undrar jag om någon kan svara på frågan varför jag UPPREPADE GÅNGER (under den period jag missbrukade, vilket rör sig om ett flertal år) fått paket från utlandet (inom EU) öppnade av tullen och vidarebefordrat hem - utan att de beslagtagit varken kodein eller tramadol? Hur jag vet att tullen öppnat det är pga att de sätter stora gula tejpremsor på paketet som talar om att Svenska Tullverket har kontrollerat försändelsen. Jag är alltså helt säker på att de har sett vad paketet innehåller (och förstått vad det är eftersom tabletterna ligger i blisterförpackning där det tydligt står vad de innehåller) och ändå utan åtgärd skickat det vidare hem till mig. Om det vore en straffbar handling jag begått så skulle de väl ha behållit dem, eller? Och ja, både kodein och tramadol är narkotikaklassat, men när det gäller kodein bara när det handlar om tabletter på 100 mg eller mer, och när det gäller tramadol bara som det står i läkemedelslagen (som ni har skrivit om här ovan). Det gäller m a o INTE kodeintabletter på t ex 50 mg eller tramadolkapslar på 100 mg.

Jag förstår att ni är oense eftersom det ni diskuterar är ett moment 22 i lagen. Det är olagligt att köpa narkotiska läkemedel av detta slag (utan recept) i liten mängd inom EU - men det är inte straffbart. Alltså en paradox. Den här diskussionen har förekommit tidigare och det brukar alltid sluta med att den som från början är övertygad om att det är olagligt fortsätter anse att det är olagligt (och straffbart) medan den som anser att det inte är olagligt fortsätter tycka att det inte är olagligt.

Mvh
/marilyn
Citera
2008-07-01, 14:38
Medlem
Under ett flertal år, och upprepade tillfällen..
Det är inte så att vi överdriver en aning nu?

Jag kan inte svara på varför dina försändelser kommit fram.
Kan det varit så att dom på något sätt kännt igen försändelsen
och vetat att det kommer ifrån något apotek i Spanien exempelvis
som kan utfärda ett recept om det skulle behövas?
Eller så är du helt enkelt kung i tullens ögon så att dom inte vågar
stoppa försändelser till dig..

För enligt dom bestämmelser som finns så skall dom det.Det tror jag att
du också vet?Det finns ett antal människor här som blivit av med sina försändelser också,och fått mindre trevliga brev ifrån tullen.

För övrigt så är vi inte ett dugg oense om huruvida gränser går vid 100 mg/kapsel eller ej.Däremot säger jag att man om det skulle gå så långt
en dag skulle prata om mängden som hittas i kroppen.DET är det enda
intressanta.

Jag är fullt medveten om att det är ett stort problem i lagstiftniingen kring detta.Jag har påtalat det ett flertal ggr också.
Vad den handlar om är att någon påstod att det är fritt fram för Svensson
att bruka Tramadol och Efedrin bäst dom vill.
Jag påtalade att detta inte är riktigt korrekt...
Citera
2008-07-01, 15:02
Medlem
Citat:
Under ett flertal år, och upprepade tillfällen..
Det är inte så att vi överdriver en aning nu?

Jag kan inte svara på varför dina försändelser kommit fram.
Kan det varit så att dom på något sätt kännt igen försändelsen
och vetat att det kommer ifrån något apotek i Spanien exempelvis
som kan utfärda ett recept om det skulle behövas?
Eller så är du helt enkelt kung i tullens ögon så att dom inte vågar
stoppa försändelser till dig..

För enligt dom bestämmelser som finns så skall dom det.Det tror jag att
du också vet?Det finns ett antal människor här som blivit av med sina försändelser också,och fått mindre trevliga brev ifrån tullen.

För övrigt så är vi inte ett dugg oense om huruvida gränser går vid 100 mg/kapsel eller ej.Däremot säger jag att man om det skulle gå så långt
en dag skulle prata om mängden som hittas i kroppen.DET är det enda
intressanta.

Jag är fullt medveten om att det är ett stort problem i lagstiftniingen kring detta.Jag har påtalat det ett flertal ggr också.
Vad den handlar om är att någon påstod att det är fritt fram för Svensson
att bruka Tramadol och Efedrin bäst dom vill.
Jag påtalade att detta inte är riktigt korrekt...
Jag överdriver inte. Det rör sig om cirka sju år och fem tillfällen. Det kallar iaf jag för flera år och upprepade tillfällen.

Nej, de kan inte ha "känt igen" kuverten - vanliga bruna kuvert eller jiffypåsar med handskriven adress, utan avsändare. Jag har aldrig, helt ärligt, hört talas om någon som INTE fått hem tramadol/kodein inom EU. Och nej - jag vet inte innerst inne att de borde ha beslagtagit mina försändelser och jag skriver inte det här för att jävlas eller något. Jag tycker det är skit att det är så lätt att få tag i piller över nätet - hade det inte gjort det hade iaf jag aldrig hamnat i missbruk, och ett missbruk önskar jag inte någon, alltså tycker jag det är fel att man kan ta in läkemedel lite hur som helst, men det ändrar inte på paradoxen som finns i lagen tyvärr.

Beställer man från något land utanför EU är det en annan sak. Det gjorde jag en period, en del kom igenom men två fastnade i tullen, och jag fick då "mindre trevliga brev" från tullen. Så där är jag helt överens med dig. Men jag skulle gärna vilja att du länkade till de "bestämmelser" som anger att tullen måste beslagta kodein/tramadol inom EU som understiger narkotisk mängd. Jag är själv väldigt intresserad av att se om en sådan lag verkligen finns. Jag lusläste läkemedelslagen på den tiden och lyckades aldrig hitta något utom det moment 22 jag beskriver ovan. Det vill säga, tullen har inte rätt att beslagta men det är likförbannat olagligt. Det är snårigt och knepigt att förstå sig på just den här lagen som i mitt tycke är idiotiskt svårtolkad. Så raka besked skulle vara bra, har du några sådana i form av lagtext så tar jag gärna del av dem. (Just gällande dessa preparat då, att det är olagligt och straffbart att ta in narkotika vet jag redan - problemet är att kodein och tramadol i små mängder inte räknas som narkotika.)

Mängden som hittas i kroppen? Du menar om man åker dit och får lämna urinprov eller liknande? Vad har det att göra med införsel av läkemedel? Eller menar du att om polisen hittar låt säga tramadol i blodet på någon så är det straffbart om personen inte har det utskrivet? Ja, jo - jag vet faktiskt inte hur de ställer sig till tramadol sen det blev klassat, men hur som helst så är det väl en annan fråga och har inte att göra med huruvida det är lagligt med införsel av kodein/tramadol via post inom EU? Eller har jag missat en del av diskussionen?

Jag vet faktiskt inte om det är straffbart att missbruka läkemedel om man får tag i dem på laglig väg - men det är också en annan fråga. Det enda jag ville tillägga var hur lagen om införsel inom EU verkligen ser ut och tillämpas, inget annat.

Mvh
/marilyn
Citera
2008-07-01, 15:56
Medlem
Sju år och fem tillfällen får väl klassas som upprepader tillfällen!

Sedan införandet av Schengenavtalet tillåts medborgare i EU-länder
handla läkemedel i andra EU-länder.Fri konkurrens etc etc blah blah..
Detta är troligen skälet till att det du fått skickat inom EU har kommit fram.
Avtalet tillåter dock egentligen inte att man handlar receptbelagda läkemedel utan att ha recept.Det finns dock ett problem där som troligen är skälet till att man släpper igenom det.Om du får ett paket innehållandes tex Tramadol beslagtaget så kan du hävda att du har recept på medicinen.Polis/åklagare/tull kan aldrig kräva ut information om vilka läkemedel du ordineras.Stenhård sekretess.Då skiter man troligen i att krångla och ta ditt paket eftersom man vet att man inte kommer klara av att behålla det om man tvistar.

Schengenavtalet gäller dock inom EU och ingen annastans.Beställer man tex ifrån Indien så kommer försändelsen behållas om tullen ser att det innehåller receptbelagda läkemedel.

Jag har tyvärr ingen bra länk.Det jag vet är vad jag informerats om på min arbetsplats.Det kanske inte stämmer i minsta detalj,men grovt bör det stämma någorlunda.

Ja du har missat en del av diskussionen Marilyn.
Det handlade inte alls om införande av läkemedel från början.
Någon hävdade att det var fritt fram för Svensson att stoppa i sig vilka mängder Tramadol och Efedrin som helst.
Pratet om införandet av läkemedel kom som ett argument emot påståendet.
Ungefär som att:det finns en anledning till att du inte kan köpa läkemedlet utan recept i Sverige, och att du heller inte får köpa det från utlandet.

Vid intag av ämnena skulle man kolla hur hög koncentration man har i kroppen.

Om en person är påverkad av tex benzodiazepiner,kör bil och krockar kommer man mäta koncentrationen i kroppen.Låt säga att personen har recept på medicinen han har stoppat i sig.OM man efter tester ser att han har mycket större doser i urinen än han bör ha kommer man dömma personen hårdare...

Där har vi en tydlig markering då medicin inte längre räknas som medicin,utan som narkotika.Det handlar om brukandet/missbrukandet.
Citera
2008-07-02, 15:19
Medlem
tem04s avatar
K.kortet

Citat:
Ursprungligen postat av Mane78
I fredags så plockade snuten mig när jag va ute på krogen och jag fick åka in för att pissa...jag nekade till brott, nekade till böter så det blir rättegång..
Jag har käkat efedrin regelbundet i snart 2 månader och jag tog affe för några dar sen oxå!!
Läste om att Efedrin Ger positivt utslag på amfetamin-testet, pga korsreaktion!
Om man nu skulle ha tagit affe, kan dom se att det är amfetamin och inte efedrin?!

Håller på med körkortet och har uppkörning om ca 1månad, och jag kanske blir av med tillståndet!

Vad fan ska man göra igentligen

http://www.hlscandinavia.se/pages/100227.html
Jaaa dom ser att det är amfetamin i ditt prov.
Men nog klar du å fixa körkortet.....du kommer att få lämna prover för att ha det kvar....(Å DET SKA DU GÖRA)
Mvh tem04
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in