Sju år och fem tillfällen får väl klassas som upprepader tillfällen!
Sedan införandet av Schengenavtalet tillåts medborgare i EU-länder
handla läkemedel i andra EU-länder.Fri konkurrens etc etc blah blah..
Detta är troligen skälet till att det du fått skickat inom EU har kommit fram.
Avtalet tillåter dock egentligen inte att man handlar receptbelagda läkemedel utan att ha recept.Det finns dock ett problem där som troligen är skälet till att man släpper igenom det.Om du får ett paket innehållandes tex Tramadol beslagtaget så kan du hävda att du har recept på medicinen.Polis/åklagare/tull kan aldrig kräva ut information om vilka läkemedel du ordineras.Stenhård sekretess.Då skiter man troligen i att krångla och ta ditt paket eftersom man vet att man inte kommer klara av att behålla det om man tvistar.
Schengenavtalet gäller dock inom EU och ingen annastans.Beställer man tex ifrån Indien så kommer försändelsen behållas om tullen ser att det innehåller receptbelagda läkemedel.
Jag har tyvärr ingen bra länk.Det jag vet är vad jag informerats om på min arbetsplats.Det kanske inte stämmer i minsta detalj,men grovt bör det stämma någorlunda.
Ja du har missat en del av diskussionen Marilyn.
Det handlade inte alls om införande av läkemedel från början.
Någon hävdade att det var fritt fram för Svensson att stoppa i sig vilka mängder Tramadol och Efedrin som helst.
Pratet om införandet av läkemedel kom som ett argument emot påståendet.
Ungefär som att:det finns en anledning till att du inte kan köpa läkemedlet utan recept i Sverige, och att du heller inte får köpa det från utlandet.
Vid intag av ämnena skulle man kolla hur hög koncentration man har i kroppen.
Om en person är påverkad av tex benzodiazepiner,kör bil och krockar kommer man mäta koncentrationen i kroppen.Låt säga att personen har recept på medicinen han har stoppat i sig.OM man efter tester ser att han har mycket större doser i urinen än han bör ha kommer man dömma personen hårdare...
Där har vi en tydlig markering då medicin inte längre räknas som medicin,utan som narkotika.Det handlar om brukandet/missbrukandet.