2008-07-01, 09:40
Medlem
narkis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arkeman40
Att man inte döms i domstol för en handling betyder inte att handlingen ej är kriminell!

Du får ha upp till ett års förbrukning hemma OM du har recept på läkemedlet i fråga.Att lagstiftningen inte hänger med riktigt skrev jag tidigare,inte sant?
Du får inte nyttja den även om du har den hemma.Du får heller egentligen inte köpa den.Om tullen hittar ditt paket så kommer du aldrig få din medicin som du beställt från utlandet!Skälet till att du inte får den om tullen hittar den är knappast svårt att räkna ut?

Både tramadol och efedrin går under lämedelslagen och får därmed inte nyttjas utan läkares rekommendation.

Du säger att det är olagligt att sälja eller föra in i landet.För att nyttja det måste den föras in i landet inte sant?Du kan nämligen inte köpa den på svenska apotek pga att det går under läkemedelslagen...

Intressant kuriosa: http://www.lakemedelsverket.se/Tpl/NewsPage____6898.aspx

Om man inte döms i domstol betyder det väl ändå att det man har gjort är lagligt?vette fan hur jag har uppfatta lagen annars.

det där med tullen är ganska olika, dom har släppt igenom kodein tramadol efedrin osv.

"Både tramadol och efedrin går under lämedelslagen och får därmed inte nyttjas utan läkares rekommendation. "
Jag hänvisar till det första jag sa, blir man inte straffad i domstol så har man inte gjort nån olaglig handling?
vet massor av personer som det har varit husrannsakan hos som har haft allt möjligt hemma hos sig, men tramadolet fick han tillbaka efter att polisen hade kika på det, å jag är ganska säker på att det blir exakt samma sak för efedrin.

Hade det varit narkotikaklassat hade det varit en helt annan sak.

som sagt, jag väntar på att du ska överbevisa mig , vilket jag nästan kan garantera att du inte kan göra, för jag vet inte en ända person som har åkt dit på varken tramadol eller efedrin.

det ända som du har sagt som stämde vad jag har sett är att det är dopingklassat OM man tävlar, vilket det är. annars inte .
Citera
2008-07-01, 10:04
Medlem
BigFatCones avatar
som kuriosa kan jag nämna att det tar fyra till sex dagar för tjack att gå ur pisset, inte 'nån dag'..
Citera
2008-07-01, 10:09
Medlem
Alltså, orka?

Jag står fast vid att det INTE är fritt fram för Svensson att nyttja det som man vill.Att ingen har dömts betyder absolut inte att det är okej.

Om jag mördar min granne och lyckas spränga kroppen så att inte en bit finns kvar av den så kallas det vad? Jag kan knappast dömas för mord eftersom det inte finns någon död kropp.
Jag har troligen brutit mot lagen även om jag inte döms...

Vi får fortfarande inte köpa läkemedlen,och ingen får sälja till oss förutom apoteket som då kräver ett recept av en läkare.

Att ingen har dömts beror som sagt på att det är helt menlöst att driva sådana fall i domstol.Det kostar enormt mycket pengar.Och som jag skrev tidigare skyddas man av sekretessen.Om man påträffar ett läkemedel i din kropp så kan du hävda att du har fått det utskrivet av läkare,då är det helt plötsligt okej.Polis/åklagare kan aldrig begära ut information om vilka mediciner du får utskrivet.

Dock är det så att mediciner som överdoseras helt plötsligt inte är mediciner längre...

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19921554.HTM <---- Läs och ge dig..
Citera
2008-07-01, 10:21
Medlem
narkis avatar
Citat:
Alltså, orka?

Jag står fast vid att det INTE är fritt fram för Svensson att nyttja det som man vill.Att ingen har dömts betyder absolut inte att det är okej.

Om jag mördar min granne och lyckas spränga kroppen så att inte en bit finns kvar av den så kallas det vad? Jag kan knappast dömas för mord eftersom det inte finns någon död kropp.
Jag har troligen brutit mot lagen även om jag inte döms...

Vi får fortfarande inte köpa läkemedlen,och ingen får sälja till oss förutom apoteket som då kräver ett recept av en läkare.

Att ingen har dömts beror som sagt på att det är helt menlöst att driva sådana fall i domstol.Det kostar enormt mycket pengar.Och som jag skrev tidigare skyddas man av sekretessen.Om man påträffar ett läkemedel i din kropp så kan du hävda att du har fått det utskrivet av läkare,då är det helt plötsligt okej.Polis/åklagare kan aldrig begära ut information om vilka mediciner du får utskrivet.

Dock är det så att mediciner som överdoseras helt plötsligt inte är mediciner längre...

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19921554.HTM <---- Läs och ge dig..

haha det där va ett dåligt exempel, polisen ser att du är "påverkad" av något, tar in dig å du pissar, å erkänner att du tar efedrin, dom kanske tittar in hemma hos dig å hittar efedrin.

du kommer fortfarande inte åka dit på något, alltså inget olagligt? förstår inte riktigt hur du tolkar lagen.

"Dock är det så att mediciner som överdoseras helt plötsligt inte är mediciner längre... "
En medicin är alltid en Medicin, även om du överdoserar den, som att säga att mjölk är vatten när du dricker 10L om dagen.

När jag ser att någon har blivit straffad för att den har haft efedrin, eller använt det, då ger jag mig, vilket jag aldrig har set eller upplevt.

i den där länken tyckte jag inte att det stod nått spec nyttigt, en jävla massa om narkotikaklassade grejor, vilket vi inte snackar om just nu?
Citera
2008-07-01, 10:23
Medlem
chilla kompis

Om du skulle bli av med körkortet har du ju iallafall lärt dig köra. Det är ju viktigast. PEACE!
Citera
2008-07-01, 10:24
Medlem
Pais avatar
haha det här är riktigt underhållande
Citera
2008-07-01, 10:25
Medlem
Bigfatcone...

Tar man ett blodprov så kommer det visa negativt om man
inte är rusig under tiden provet tas.
I urinen kan man spåra många ämnen betydligt längre.

Man brukar säga att det går att spåra amfetamin i 2-6 dagar.
Vad är din definition av "nån dag"?! Min definition är 2-3 dagar
vilket mycket väl kan vara nog för att spår av amfetamin inte kommer
kunna hittas i urinen.

Det finns många faktorer som påverkar hur länge man kan spåra det.
Bla personens ämnesomsättning.Naturligtvis spelar koncentration/mängd
en stor roll.Om du läser på lite så ser du att Mane troligen har fått i sig
en förhållandevis liten mängd amfetamin.

"Nån dag" kanske inte låter så dumt trots allt eller?
Citera
2008-07-01, 10:25
Medlem
Pais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nahoj_
Om du skulle bli av med körkortet har du ju iallafall lärt dig köra. Det är ju viktigast. PEACE!
alla kan väl förfan köra,utom de flesta kvinnorna.. Körkortet är för att man ska åka lagligt att ''lära sig köra'' är inte den stora anledningen till att man skaffar ett körkort, de kan man göra med en kompis på någon avskilld plats.som en man.
Citera
2008-07-01, 10:29
Medlem
Pais avatar
Citat:
Bigfatcone...

Tar man ett blodprov så kommer det visa negativt om man
inte är rusig under tiden provet tas.
I urinen kan man spåra många ämnen betydligt längre.

Man brukar säga att det går att spåra amfetamin i 2-6 dagar.
Vad är din definition av "nån dag"?! Min definition är 2-3 dagar
vilket mycket väl kan vara nog för att spår av amfetamin inte kommer
kunna hittas i urinen.

Det finns många faktorer som påverkar hur länge man kan spåra det.
Bla personens ämnesomsättning.Naturligtvis spelar koncentration/mängd
en stor roll.Om du läser på lite så ser du att Mane troligen har fått i sig
en förhållandevis liten mängd amfetamin.

"Nån dag" kanske inte låter så dumt trots allt eller?

med tanke på dina tidigare inlägg i denhär tråden kasnke det är du som borde läsa på?
Citera
2008-07-01, 10:38
Medlem
Tycker det var ett lysande exempel

För vi kan väl åtminstone vara överens om att man inte behöver dömas för att man brutit mot en lag?
Man kan komma undan ett straff men man är inte oskyldig för det!

Precis som jag skrev tidigare är mediciner som överdoseras inte längre att klassa som mediciner.Berusningssyfte kallas det med ett enkelt ord...

Ang länken jag postade.
Bilaga 1 är en förteckning över substanser som ska anses som narkotika enligt narkotikastrafflagen.Du hittar tramadol där.

"med undantag för beredningar för medicinskt eller vetenskapligt bruk som innehåller högst 400 mg tramadol per dos....."

Och Pai, -"med tanke på dina tidigare inlägg i denhär tråden kasnke det är du som borde läsa på?"

Jag är helt övertygad om att jag har väldigt mycket bättre koll än dig!
Varför hacka på folk när du inte har något att komma med?
Citera
2008-07-01, 10:44
Medlem
narkis avatar
Citat:

För vi kan väl åtminstone vara överens om att man inte behöver dömas för att man brutit mot en lag?

Precis som jag skrev tidigare är mediciner som överdoseras inte längre att klassa som mediciner.Berusningssyfte kallas det med ett enkelt ord...

Ang länken jag postade.
Bilaga 1 är en förteckning över substanser som ska anses som narkotika enligt narkotikastrafflagen.Du hittar tramadol där.

"med undantag för beredningar för medicinskt eller vetenskapligt bruk som innehåller högst 400 mg tramadol per dos....."

Och Pai, -"med tanke på dina tidigare inlägg i denhär tråden kasnke det är du som borde läsa på?"

"Ang länken jag postade.

"med undantag för beredningar för medicinskt eller vetenskapligt bruk som innehåller högst 400 mg tramadol per dos....." "

haha, du vet att tramadol bara är klassat om du har pulver va?köper du kapslar som är ifrån "fabrik" dvs tiparol osv osv, så är det inte narkotika längre.
Och jag har för mig att jag skrev nått i stil med "som tramadol va förut" dvs när pulvret inte ens va klassat, jag är osäker på hur det är med kodein, men tror den går under samma som som tramadol och efedrin, dvs vanliga läkemedelslagen å då åker man inte dit på något.

men jag ser gärna fram emot bevis på att man faktiskt gör en "olaglig" handling på något sätt.

Nja man måste ju inte dömas om man har brutit mot en lag, men det jag menar är att om det blir rättegång å allt sånt, man erkänner å allt ligger framför domaren osv så kommer du inte åka dit, för det är INTE olagligt.
Citera
2008-07-01, 10:54
Medlem
Pais avatar
Citat:

Ang länken jag postade.

ja vet mycket väl att tram är klassat... men det du säger makes no sence för det mesta...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in