2008-06-30, 21:56
Medlem
Jag har köpt en lägenhet som är färdigbyggd i september nästa år. Nu har jag bestämt mig för att inte flytta in utan ska istället försöka bli av med lägenheten. Jag har förstått att lägenheten ska vara lättsåld då det är kö på bostäderna som byggs i området och de lägenheter som är till salu nu ligger ute för ett betydligt högre kvadratmeterpris än jag betalade.Därför har jag några frågor:
Går det att sälja en lägenhet innan den är färdigbyggd?
Jag har hört något om att om man köper en bostadsrätt och säljer den direkt är skatten betydligt högre, allt för att förhindra att det blir en extrem marknad, men frågan är; hur hög blir den?
Är det någon idé att tex köpa lägenheten, hyra ut den i ett år och sälja den sen för att få ut ett bättre pris eller betala mindre i vinstskatt?
Ska man anlita en mäklare eller sköta det själv?
Citera
2008-07-01, 13:57
Medlem
Limoncellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turiskyoghurt
Går det att sälja en lägenhet innan den är färdigbyggd?
Är upplåtelseavtalet undertecknat kan du sälja den. Och innan du svarar "Jag har skrivit på nåt typ av papper" så kontrollera om det är ett upplåtelseavtal eller ej (exempelvis genom att ringa företaget som sålt lägenheten till dig). Det är lite väl snårigt att beskriva alla olika typer av avtal som finns.

Citat:
Jag har hört något om att om man köper en bostadsrätt och säljer den direkt är skatten betydligt högre, allt för att förhindra att det blir en extrem marknad, men frågan är; hur hög blir den?
Skatten är densamma, men du kan inte göra något uppskov (www.skatteverket.se vid frågor om uppskov)

Citat:
Är det någon idé att tex köpa lägenheten, hyra ut den i ett år och sälja den sen för att få ut ett bättre pris eller betala mindre i vinstskatt?

Bättre pris om ett år eller ej? Känner du någon som har en kristallkula? (Om du gör det, PM tack)

Citat:
Ska man anlita en mäklare eller sköta det själv?
Beror väl lite på prisläge, marknad, etc. men generellt "mäklare".
Citera
2008-07-02, 10:07
Medlem
Tack för ett snabbt svar!

Citat:
Ursprungligen postat av Limoncello
Är upplåtelseavtalet undertecknat kan du sälja den. Och innan du svarar "Jag har skrivit på nåt typ av papper" så kontrollera om det är ett upplåtelseavtal eller ej (exempelvis genom att ringa företaget som sålt lägenheten till dig). Det är lite väl snårigt att beskriva alla olika typer av avtal som finns.
Japp, jag har tecknat upplåtelseavtalet.

Citat:
Skatten är densamma, men du kan inte göra något uppskov (www.skatteverket.se vid frågor om uppskov)
Okej, trevligt. Jag är inte i behov av något uppskov.

Citat:
Bättre pris om ett år eller ej? Känner du någon som har en kristallkula? (Om du gör det, PM tack)
Självfallet inte Det var mer utifrån om skatten var högre som nyinflyttat och att man därför skulle vänta, samt att av vad jag hört så är det lättare att sälja en lägenhet som går att visa, är möblerad och är inflyttningbar.

Citat:
Beror väl lite på prisläge, marknad, etc. men generellt "mäklare".
Vid min förra bostadsrättsförsäljning skaffade jag mäklare, detta kostade dock drygt 40 tusen och om jag ska sälja lägenheten idag så skulle jag gärna slippa den kostnaden. Ffa om jag inte får ett högre bud än det jag köpte lägenheten för, vilket jag är osäker på om jag får. Man kan helt enkelt säga att anledningen till att jag frågar så mycket är för att jag varken känner, eller har hört om någon som sålt sin lägenhet innan den varit fördigbyggd, förutom stora mäklarfirmor med fast pris såklart.
Citera
2008-07-08, 19:40
Medlem
bump
Citera
2008-07-08, 22:14
Medlem
Limoncellos avatar
Citat:
bump

Bump på dig själv, men har du några fler frågor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in