Citat:
Ursprungligen postat av Grue
Sd är höger i alla värdefrågor, och Israel-Palestina-frågan är en värdefråga. Man håller inte heller på att vridas åt vänster i värdefrågorna.
Jag tror dig. I värdefrågorna känns de pålitiligt konservativa. Det är väl mer den ekonomiska politiken som flukturerar.
Jag hittade inget om Israel på deras hemsida, men deras åsikter om t ex NATO ("verktyg för supermakten USA") låter vänster med svenska mått mätt. Därmed inte sagt att det är en åsikt som är oförenlig med konservatism, givetvis.
Citat:
Ursprungligen postat av snuffoman
Jag frågade Erik Almqvist det där på fyllan nån gång och vad jag förstod/kommer ihåg så stöder dom Israel för att de tycker att alla folk har rätt till sin egen nationalstat. Om detta betyder att de också stöder kurder och andra minoritetsbefolkningar runt om i världen vetifan.
Jag misstänker att Israel är fråga där du kan få olika motiveringar från olika personer i samma parti, och inte bara inom SD.
En del skulle säkert anföra argumentet om Mellanösterns enda demokrati, som är vanligt inom högern. Är nationalstatsargumentet måhända ett sätt att få med alla på israeltåget?