2008-06-30, 22:02
Medlem
volvo 240s avatar
Tycker det är en bra grej, jag har stött Israel så länge jag varit det minsta politiskt medveten.

En av Ekerotharna i SD har jku dessutom fått pris av Israel för istt arbete för landet.

Att de stöder Israel får möjligen en och annan nazist att inte rösta på SD, vilket bara är bra.
Citera
2008-06-30, 22:02
Medlem
slipZens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Trådskaparen tyckte att det var märkligt att ett politiskt parti som SD hade en åsikt i en sådan fråga som Israel-Palestina. Och jag belyser att det inte är något ovanligt att ett politiskt parti har en åsikt i en sådan fråga. Sen är det inte relevant om SD råkar tycka samma som S eller motsatsen. Det är bara inte konstigt att dom tycker.

Ok. Själv tolkade jag det mer som att trådskaparen tyckte det var märkligt att de hade den åsikten de hade, inte just att de hade en åsikt. Men men.
Citera
2008-06-30, 22:07
Medlem
dinglebos avatar
SD är en utbrytargrupp ur KD, och är nog pro-israeliska av gammal vana. Varför kristna älskar israel är dock för mig en gåta.
Citera
2008-06-30, 22:09
Medlem
Erk Swedes avatar
nja

Citat:
Ursprungligen postat av dinglebo
SD är en utbrytargrupp ur KD, och är nog pro-israeliska av gammal vana. Varför kristna älskar israel är dock för mig en gåta.

hellre en utbrytargrupp ur socialdemokraterna,och på erlanders tid stödde dom Israel.
Å andra sidan så är många KD,are gamla broderskapare så det finns en koppling.
Citera
2008-06-30, 22:14
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Varför kristna älskar Israel är dock för mig en gåta.
För att det är biblens heliga land?

Jag tror inte man ska överanalysera SDs israelvänlighet. Det är en ganska vanlig åsikt inom både svensk och utländsk höger, framförallt hos KD som redan påpekats. Man kan väl se det som en av SDs kvarvarande högermarkörer när partiet nu verkar vrida sig åt vänster.
Senast redigerad av Ankdammsman 2008-06-30 kl. 22:55.
Citera
2008-06-30, 22:23
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Varför kristna älskar israel är dock för mig en gåta.
Västerlandet är byggt på en judeo-kristen värdegrund och kultur. Vi (alltså dom 7+ miljoner kristna i Sverige) står relativt nära judarna, men långt från de muselmaner som hotar vår kultur och väller in över gränserna till Europa.
Citera
2008-06-30, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
För att det är det är biblens heliga land?

Jag tror inte man ska överanalysera SDs israelvänlighet. Det är en ganska vanlig åsikt inom både svensk (och utländsk) höger, framförallt inom KD som redan påpekats. Man kan väl se det som en av SDs kvarvarande högermarkörer när partiet nu verkar vrida sig åt vänster.

sd är höger i alla värdefrågor, och Israel-Palestina-frågan är en värdefråga. Man håller inte heller på att vridas åt vänster i värdefrågorna.
Citera
2008-06-30, 22:54
Medlem
snuffomans avatar
Jag frågade Erik Almqvist det där på fyllan nån gång och vad jag förstod/kommer ihåg så stöder dom Israel för att de tycker att alla folk har rätt till sin egen nationalstat. Om detta betyder att de också stöder kurder och andra minoritetsbefolkningar runt om i världen vetifan. Men jag ser det rätt självklart att stöda Israelerna, om man bortser från de övergrepp m.m som har skett och bara tittar på vem som egentligen har rätt till den lilla sandplätten så är det ganska uppenbart att det inte kan tillhöra någon annan än just judarna då de bott där i många tusen år.
Citera
2008-06-30, 22:57
Medlem
Aristotélēss avatar
Frågan man skall ställa sig är varför någon skulle vara anti-Israel?
Regionens enda vettiga stat. Det är liksom som att vara anti-USA,
det är man i regel som A) allmänkorkad B) vänsterkärring(se A).

Sedan vore det ju väldigt mycket enklare att kalla dom för nassar ifall de
tjafsade om judeimperiet och förnekade förintelsen, eller whatever.
Citera
2008-06-30, 23:10
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grue
Sd är höger i alla värdefrågor, och Israel-Palestina-frågan är en värdefråga. Man håller inte heller på att vridas åt vänster i värdefrågorna.
Jag tror dig. I värdefrågorna känns de pålitiligt konservativa. Det är väl mer den ekonomiska politiken som flukturerar.

Jag hittade inget om Israel på deras hemsida, men deras åsikter om t ex NATO ("verktyg för supermakten USA") låter vänster med svenska mått mätt. Därmed inte sagt att det är en åsikt som är oförenlig med konservatism, givetvis.

Citat:
Ursprungligen postat av snuffoman
Jag frågade Erik Almqvist det där på fyllan nån gång och vad jag förstod/kommer ihåg så stöder dom Israel för att de tycker att alla folk har rätt till sin egen nationalstat. Om detta betyder att de också stöder kurder och andra minoritetsbefolkningar runt om i världen vetifan.
Jag misstänker att Israel är fråga där du kan få olika motiveringar från olika personer i samma parti, och inte bara inom SD.

En del skulle säkert anföra argumentet om Mellanösterns enda demokrati, som är vanligt inom högern. Är nationalstatsargumentet måhända ett sätt att få med alla på israeltåget?
Citera
2008-06-30, 23:24
Medlem
Leif Ds avatar
Israel är muslimernas fiende. Och din fiendes fiende är din vän.
Citera
2008-06-30, 23:31
Bannlyst
Det finns en lång tråd på Exilen som behandlar detta ämne:

http://exilen.eu/showthread.php?tid=2326

Och två stycken på den officiella sd-communityn:

http://ungsvensk.se/showthread.php?t=1891
http://ungsvensk.se/showthread.php?t=2127

Vissa sd:are som inte gillar detta brukar påpeka att det inte är själva partiet som har tagit ställning utan bara olika sd:are, vissa ganska högt uppsatta som Björn Söder.
Senast redigerad av whoopwhoop 2008-06-30 kl. 23:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in