2008-06-30, 18:29
Moderator
Humbugs avatar
Så har jag då skaffat mig en Venus Flugfälla:
http://img511.imageshack.us/my.php?image=venusld7.jpg

Jag brukar vara dålig på att ta hand om växter, men en blomma som äter kött är så fruktansvärt brutal att det vore synd och skam att ha ihjäl den.

Blomman trivs bäst i regnvatten. jag har därför från och med idag börjat samla på mig så att det ska räcka över sommaren och vintern.
Den vill ha mycket vatten och trivs bäst i naturtorv då den ursprungligen kommer från sumpmarkerna i North Carolina. Växtnäring är absolut förbjudet och kan lätt ta ihjäl den stackars varelsen.

Enligt vad jag har hört så ska växten blomma en gång per år, men jag kan inte finna någon information om detta. Nån som vet hur blomman ser ut och möjligtvis kan bifoga en liten bild?
Citera
2008-06-30, 22:39
Medlem
buffalos avatar
Om växten mår bra så blommar den varje vår.
Blommorna är vita, och ganska fina för att sitta på en så ful växt.

Här finns mer info och bild på blomman:

http://en.wikipedia.org/wiki/Venus_flytrap
Senast redigerad av buffalo 2008-06-30 kl. 22:42.
Citera
2008-07-01, 00:33
Medlem
Tjyvass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Så har jag då skaffat mig en Venus Flugfälla:
http://img511.imageshack.us/my.php?image=venusld7.jpg

Jag brukar vara dålig på att ta hand om växter, men en blomma som äter kött är så fruktansvärt brutal att det vore synd och skam att ha ihjäl den.

Blomman trivs bäst i regnvatten. jag har därför från och med idag börjat samla på mig så att det ska räcka över sommaren och vintern.
Den vill ha mycket vatten och trivs bäst i naturtorv då den ursprungligen kommer från sumpmarkerna i North Carolina. Växtnäring är absolut förbjudet och kan lätt ta ihjäl den stackars varelsen.

Enligt vad jag har hört så ska växten blomma en gång per år, men jag kan inte finna någon information om detta. Nån som vet hur blomman ser ut och möjligtvis kan bifoga en liten bild?
Min bror hade en sådan när vi var små, den blommade aldrig och den var inget vidare köttig heller. Kan inte minnas att jag såg den stoppa i sig någon fluga, men vi tävlade om vem som vågade stoppa in fingret i det där hemska gapet. Annars brukade det väl bli att man iaf ville se någon reaktion från den, men make till seg blomma och i väntan på flugor lades det ner både det ena och det andra men inget hände som sagt. Jag hade nog i fantasin tänkt mig något mer likt den i Little shop of horrors, men ack.
Citera
2008-07-01, 05:03
Medlem
anakatas avatar
De har tyvarr den trakiga egenheten att do i tid och otid utan att man gjort nagot synbart fel, sa ta det inte personligt om den avlider.
Fallorna dor nar de stangts en gang sa man ska aldrig stoppa ner fingret i dem. Daremot kan du mata den med t.ex. larver.
Under vintermanaderna ska den sta svalt och morkt.
Eftersom de har blivit kottatande pa grund av att den normalt vaxer i naringsfattiga marker ska man som tidigare personer namnt absolut inte ge den naring. Vi brukade t o m vattna med avjoniserat vatten.
Citera
2008-07-10, 02:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av anakata
De har tyvarr den trakiga egenheten att do i tid och otid utan att man gjort nagot synbart fel, sa ta det inte personligt om den avlider.
Fallorna dor nar de stangts en gang sa man ska aldrig stoppa ner fingret i dem. Daremot kan du mata den med t.ex. larver.
Under vintermanaderna ska den sta svalt och morkt.
Eftersom de har blivit kottatande pa grund av att den normalt vaxer i naringsfattiga marker ska man som tidigare personer namnt absolut inte ge den naring. Vi brukade t o m vattna med avjoniserat vatten.

Fällorna dör ju inte alls när de har stängt? De öppnar sig igen och är redo för en ny måltid! Min blir matad med tvestjärtar, myggor, spindlar och allt möjligt
Citera
2008-09-26, 02:09
Medlem
!
Senast redigerad av Master_Bate 2008-09-26 kl. 02:12.
Citera
2008-09-26, 02:10
Medlem
tips?

finns det något knep så man kan få den stor och fin?
på vissa bilder ser man hur den sträcker sig och har stora gap.
min ligger ner trött o jävlig.
ska man sätta den i en större kruka eller vad?
Citera
2008-09-26, 09:35
Medlem
Oddballs avatar
Min blommade för en månad sedan. Först började det växa ut en lång ranglig stam rakt upp som jag var tvungen att stötta med en pinne, stammen blev/är över 20 cm lång och det kom runt 10 st små vita blommor på den till slut (högst upp).

Lite lustig sak, trots att bladen/fällorna på den inte är så väldigt stora så smaskade den i sig en geting för ett par veckor sedan, man ser fortfarande ett par ben sticka ut ur den stänga fällan...

Använder dock vanligt kranvatten till den, låter det stå ett par dagar först innan jag använder det. Sen har jag även en växtlampa ovanför den och även den andra köttätande växten som jag har (med trumpetliknande saker).
Citera
2008-12-17, 20:54
Moderator
Humbugs avatar
Idag upptäckte jag att den börjat blomma
http://img72.imageshack.us/img72/6498/venusblomfo8.jpg

Hela blomman skulle behöva planteras om, det är väl bäst att vänta med detta tills den blommat färdigt?

Nån som har nåt tips på en bra lampa som Oddis beskrev ovan? Växten är lite trött och hängig. Har matat den med två fluglarver inför vintern. Kanske var det detta som satte igång blomningen?

Väldigt lustigt det här med att den dör eller inte när den matas. Det är lite olika bud om detta. Min fälla dör efter nån vecka efter matning. Är detta galet?
Senast redigerad av Humbug 2008-12-17 kl. 20:58.
Citera
2008-12-17, 23:20
Medlem
Tjohildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Idag upptäckte jag att den börjat blomma
http://img72.imageshack.us/img72/6498/venusblomfo8.jpg

Hela blomman skulle behöva planteras om, det är väl bäst att vänta med detta tills den blommat färdigt?

Nån som har nåt tips på en bra lampa som Oddis beskrev ovan? Växten är lite trött och hängig. Har matat den med två fluglarver inför vintern. Kanske var det detta som satte igång blomningen?

Väldigt lustigt det här med att den dör eller inte när den matas. Det är lite olika bud om detta. Min fälla dör efter nån vecka efter matning. Är detta galet?
Coolt! Vi hade en sån hemma när jag var liten, vi brukade mata den med leverpastej.
Citera
2009-09-03, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Coolt! Vi hade en sån hemma när jag var liten, vi brukade mata den med leverpastej.
Tips på mer saker man kan mata den med från skafferiet/kylskåpet? Lite ont om insekter här just nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in